• Redgoldgreen

    Magen stannat i växten!

    Jag har precis gått in i v 38 och magmåttet hade planat ut såg vi idag. Hela tiden har det varit en kurva, nu var det ett rakt sträck sen sista besöket 2 veckor sen. Jag fick en tid om en vecka och åkte hem men undrar hur vanligt är detta? Barnet växer ju rekordmycket på slutet väl? Fixerad var den redan vid förra besöket.

  • Svar på tråden Magen stannat i växten!
  • Hallonpaj83

    Men ska du gå å oroa dig en hel vecka? Det hade inte jag fixat. Jag hade nog åkt in till förlossningen efter några dagar igen å sett till att få ny kontroll. Hade nog dragit en fulig och sagt att jag tror jag läckter vatten eller nått för att verkligen få UL och se att det är okej med barnet.

    Nu är du ju så nära förlossningen och bebisar växer mycket nu.

  • Redgoldgreen

    Ja jag trodde också att den växer mycket nu på slutet. Det var hos min vanliga barnmorska och jag litar nog ändå på henne. Men märker jag att rörelserna avtar då kommer jag nog vilja kolla direkt

  • MeandHim

    Tror inte det är någon fara. Kan ju hända att bebisen lagt sig annorlunda och då kan måttet påverkas.

  • Pimpinellan

    Vette sjutton om mitt magomfång ökade på slutet... Bebben sjunker ju ner på slutet och då kan magen tom minska lite förklarade min b.m.

  • katrinp

    Jag vet att mitt smått gick minus! När bebisen sjönk djupare ner i bäckenet, har planat ut med alla tre barnen, men gick bara ner med första

  • Solblomma30

    Så har jag haft det med alla mina fyra barn. Det beror ju på hur de ligger i magen. Jag har alltid fått komma tillbaka en vecka senare för att mäta på nytt och då har det varit normal kurva igen. Symfys-fundus-mått är inte alls speciellt tillförlitliga så man behöver inte oroa ihjäl sig om måttet inte har vuxit en vecka. Har det fortfarande inte vuxit nästa vecka så får du ju ett ultraljud bara, så det löser ju sig :)

    Det Hallonpaj83 skriver om att ringa in och säga att man läcker vatten för att få ett ultraljud funkar inte heller. Om man kommer in för minskade fosterrörelser, misstänkt vattenavgång eller liknande får man inte ett tillväxtultraljud. De kollar bara snabbt att bebisen rör sig, hur den ligger, kanske flödet i navelsträngen och fostervattenmängd. Så har det iaf varit när jag har varit inne för akuta extrakontroller pga minskade fosterrörelser och vattenavgång. Ett tillväxtultraljud där man bedömer fostrets storlek är ju något annat.

  • Redgoldgreen

    Ja, jag känner att jag får ha tilltro till vården här, även om ett extra ultraljud redan nu hade lugnat mig så säger det väl inget om näringstillförseln egentligen, är bara stressigt för bebisen. Jag har fått för mig att man inte ska göra u-ljud om man inte måste. Så det är ju ett tul jag vill ha i så fall, mer att veckan kommer kännas lång.. Så tänkte fråga här, om det är relativt vanligt ändå så blir man ju lite lugnare.

  • Redgoldgreen
    katrinp skrev 2020-09-29 19:40:14 följande:

    Jag vet att mitt smått gick minus! När bebisen sjönk djupare ner i bäckenet, har planat ut med alla tre barnen, men gick bara ner med första


    [quote=80673307][quote-nick]Solblomma30 skrev 2020-09-29 19:53:41 följande:[/quote-nick]Så har jag haft det med alla mina fyra barn. Det beror ju på hur de ligger i magen. Jag har alltid fått komma tillbaka en vecka senare för att mäta på nytt och då har det varit normal kurva igen. Symfys-fundus-mått är inte alls speciellt tillförlitliga så man behöver inte oroa ihjäl sig om måttet inte har vuxit en vecka. Har det fortfarande inte vuxit nästa vecka så får du ju ett ultraljud bara, så det löser ju sig :)

    Skönt att höra att andra haft samma. Huvudet tycks sitta fast sedan tidigare, men däremot kan det nog påverka om den breder ut sig åt sidorna lite mer, eller skjuter upp rumpan. Okej, skönt att dom måtten inte är så tillförlitliga, just i detta läget :) Det är på två veckor jag inte vuxit en mm, hade en perfekt böjd kurva innan. Så det avvek verkligen. Men ska försöka tagga ned nu :)
Svar på tråden Magen stannat i växten!