• healing

    Hur berättar man för en 6 åring om skolbyte

    Hej

    Jag har en flicka som är 6 år gammal och hon är väldigt känslig.

    Om en vecka ska hon byta skolan och vi har fortfarande inte berättat det till henne.

    Har grubblat mycket om hur vi ska berätta för henne eftersom hon är blyg i sig och därmed svårt att börja i en ny skola och klass.

    Har någon här varit med om något liknande? Eller kanske vet hur man ger ett sådant besked till ett barn?

    Tacksam för all hjälp

  • Svar på tråden Hur berättar man för en 6 åring om skolbyte
  • Anonym (Mamma)

    Du gör det med en positiv anda, pratar om fördelarna men också orsaken bakom.

    Varför ska hon byta klass?

  • Anonym (Mamma)

    Och se till att tänka ut lösningar för de problem hon kanske kan tycka uppstår.

  • AnnaZL

    Ett tips är att ringa någon/några föräldrar i den nya klassen och föreslå att ni ses innan, så lär hon känna något barn. De föräldrar vars barn inte har redan etablerade umgängeskretsar brukar vilja haka på.

  • Anonym (eee)

    Hur kan ni ha väntat så länge? Hon kanske behöver veta längre än en vecka innan för att förbereda sig? 

    Det vanliga vid skolbyten och känsliga barn är ju att man bokar in besök där så att man i lugn och ro får komma dit och träffa sin nya lärare, sedan titta på klassrummet osv. Ev. möta några barn i den kommande klassen. 

  • healing
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-29 16:43:26 följande:

    Du gör det med en positiv anda, pratar om fördelarna men också orsaken bakom.

    Varför ska hon byta klass?


    Hon kommer byta skolan, inte bara klass. Den nya skolan fokuserar mycket mer på barnens utveckling än den nuvarande
  • healing
    AnnaZL skrev 2020-09-29 16:52:47 följande:

    Ett tips är att ringa någon/några föräldrar i den nya klassen och föreslå att ni ses innan, så lär hon känna något barn. De föräldrar vars barn inte har redan etablerade umgängeskretsar brukar vilja haka på.


    Tack! Det kommer jag göra????????????
  • healing
    Anonym (eee) skrev 2020-09-29 17:05:18 följande:

    Hur kan ni ha väntat så länge? Hon kanske behöver veta längre än en vecka innan för att förbereda sig? 

    Det vanliga vid skolbyten och känsliga barn är ju att man bokar in besök där så att man i lugn och ro får komma dit och träffa sin nya lärare, sedan titta på klassrummet osv. Ev. möta några barn i den kommande klassen. 


    Vi visste inte riktigt hur vi skulle göra. Vi har ju ingen tidigare erfarenhet. Det är inte lätt för alla att veta hur man ska handskas med allt nytt.

    Sökte så mycket på nätet och detta forum hittade jag igår och blev medlem direkt för att söka råd.

    Tack ???????????? Det kommer vi också göra
  • healing

    Ursäkta det kom massor med frågetecken. Jag skickade smilies hjärta men det kom upp som frågetecken. Jag är ny här så jag är inte bekant med allt

  • Anonym (K)
    Anonym (eee) skrev 2020-09-29 17:05:18 följande:

    Hur kan ni ha väntat så länge? Hon kanske behöver veta längre än en vecka innan för att förbereda sig? 

    Det vanliga vid skolbyten och känsliga barn är ju att man bokar in besök där så att man i lugn och ro får komma dit och träffa sin nya lärare, sedan titta på klassrummet osv. Ev. möta några barn i den kommande klassen. 


    Jag håller med om detta. Ett känsligt barn behöver oftast lång tid på sig att vänja sig vid kommande förändringar. Därför är det bäst att lång tid i förväg börja prata om att man ska byta skola, sen besöka skolan, leka på skolgården, träffa läraren osv. Prata om skolbytet i positiva ordalag då och då någon gång i veckan under en lång tid innan osv. Gärna kontakta föräldrar i klassen så att man kan ordna lekdejt med något barn.

    Att släppa en bomb och berätta för barnet några dagar innan skolbytet blir inte bra. Nu är ju situationen som den är, och ni har inte så många dagar på er att förbereda er dotter. Men om jag var ni hade jag ringt skolan och bett att få komma dit på besök imorgon. Sen kan ni åka dit och leka på skolgården efter skoltid några gånger så att dottern vänjer sig vid den nya miljön.

    Jag tror också att det kan vara bra att ni ber om en inskolning där nån förälder är med första dagarna. Det är oftast inga problem alls. Då kan en av er sitta med i klassrummet och så får dottern känna sig trygg och kan börja utforska miljön utan att vara för orolig.
  • Anonym (.)

    Oj, bara en vecka kvar innan skolbyte? Det var inte snällt mot barnet. Barn brukar behöva tid att förbereda sig på förändringar. Har ni fått besked sent om plats?

    Men absolut kan det gå jättebra, man vet aldrig hur barn reagerar. Prata i alla fall med henne nu så fort som möjligt. Har ni pratat med henne om den nya skolan, att hon stått i kö eller så? Har hon vänner som går där? Vad ligger bakom skolbytet och hur har ni resonerat med flickan om det?

    Försök lyfta allt positivt, och helst koppla tillbaka till sånt som ni pratat om tidigare, när ni ställt i kö (för det har ni väl gjort, eller?).

    Exempel, du får närmare, det kommer bli roligare, kompisar x y z går där, ni får vara ute mer, skolgården är roligare, det blir närmare till fritids, dina syskon går där, osv osv osv. Vad nu än orsakerna till bytet är.

    Tänk ut allt med nya skolan som är positivt från barnets perspektiv och lyft fram det.

  • Anonym (Jenny)

    Kort tid kan vara en fördel - mindre tid att gå och oroa sig och bygga upp ångest. Och utgå inte från att det är någon stor grej.

    Berätta på ett positivt sätt, men lite åt det neutrala hållet, som att det är en naturlig sak som händer. Ett väl beprövat sätt är att i anslutning även berätta om något annat, roligt, som kommer att hända snart (besöka mormor, planera en födelsedag, eller gå till badhuset typ). Det ger lite perspektiv och känslorna för den roliga aktiviteten hjälper till att färga den andra händelsen.

    Jag tycker att det brukar vara bra att göra något praktiskt med barnet för att förbereda (typ välja ut kläder inför första skoldagen, packa skolväskan, gå och köpa något skolmaterial eller ta en promenad till skolan för att titta på den) för då brukar tankar och funderingar poppa upp från barnet utan att man behöver dra dem ur dem. Det ger lite tid att bearbeta känslor och tankar.

    Bemöt ev oro och negativa känslor med mycket empati, men var samtidigt trygg i att allt kommer att gå bra och att DU inte är orolig.

  • cosinus

    Berätta, åk och kolla in skolgården, gör besök i klassen och sen var beredd på att det kan ta lite tid innan barnet känner sig helt hemma.

    Mina barn har provat byta skola i 4an och 7an, 4an, och 1an och det är ju oftast enklare ju yngre de är men även han som bytte i 1an tog det några veckor för att känna sig helt hemma i klassen.

Svar på tråden Hur berättar man för en 6 åring om skolbyte