• Elisabethsbarnbarn

    5-veckors med oranget/rostfärgat bajs med blomstrimmor i?

    Min son på snart 6 veckor har bajsat ?oranget/rostfärgat? sedan i lördags, (onsdag idag). Innan har han bajsat lite mer sällan och det har varit mer gult. Nu är det brunt/oranget/rostfärgat med små blodstrimmor i. Det är också slemmigt och luktar mer surt än tidigare. Han har precis varit rejält förkyld men är i princip återställd, ytterst lite snorig. När detta debuterade var han som mest förkyld.

    Är det någon som varit med om liknande? Hittar ingen specifik information om just oranget bajs, mer än att bebisars bajs kan variera stort i färg och ska inte vara vitt/grått, rött eller svart.

  • Svar på tråden 5-veckors med oranget/rostfärgat bajs med blomstrimmor i?
  • Elin P

    En kompis barn hade blod i avföringen på grund av mjölkproteinallergi. Vänd dig till BVC eller till akuten om barnet verkar må dåligt av det nu på helgen.

  • Primavera

    Mm bebis på 2 månader har också blod i avföringen , samt en hel del slem. Bajset har blivit mer brunare också. Läkaren sa att det kan vara allergi mot mjölkprotein. Hos min bebis började det en vecka efter jag började ge lite ersättning. Just nu helammar jag och ska låta bli mjölkprodukten så får vi se om blodet avtar. Enligt läkaren hade han träffat flera barn med dessa symptom där det var mjölkallergi.

  • Elisabethsbarnbarn

    Tack för era svar! Vi var till akuten i onsdags och de misstänker just komjölkproteinallergi! Jag ska utesluta all mjölkprotein i en vecka för att se om det blir bättre. Hittills har det avtagit en aning med varierande färg på bajset, från normalt till mer rostoranget, men på det stora hela är det nog lite bättre. Hoppas verkligen att det ?bara? är allergi ???? blev det bättre för er och var det allergi?

  • Primavera

    Började att äta mjölkfritt för några dagar sedan, och det är inte lika mycket blod i avföringen. Färgen är precis som du beskriver det, rostfärgad/gul. Bebisen verkar inte må dåligt av det men som förälder blir man rätt orolig när man ser blod. Enligt läkaren är det rätt vanligt med blod i avföringen och kan hålla på upp till några veckor. Behöver inte heller alltid vara allergi utan kan också vara andra orsaker bakom.

  • Ronjasj

    Hej, hoppas så jag kan få svar via denna tråd. Min 2 månaders bebis har identiskt bajs som på den bild som postats. Är himla orolig och tycker även hon har lite skral viktuppgång. Har även haft blod i blöjan. Jag har slutat med mjölkprotein sedan 5 dagar men ännu ingen förändring. BVC har skickat remiss till läkare men hade aldrig sett bajs som hennes förut. Orolig att hon är sjuk. I övrigt mår hon bra och verkar nöjd och glad så försöker därför övertala mig om att det inte är farligt

Svar på tråden 5-veckors med oranget/rostfärgat bajs med blomstrimmor i?