Inlägg från: GöstaPetter |Visa alla inlägg
  • GöstaPetter

    Allergisk katt (Hjälp!)

    Min hund har kvalsterallergi och får sprutor för detta. Vi har behandlat i ca ett år nu och jag ser bara fördelar. Han är mycket mindre stressad (tänk själv att gå omkring med konstant klåda!), har bättre allmän-hälsa (hans kroniska öroninfektion är nu bara 2-3 utbrott om året, inga mer rivsår från att ha kliat för hårt), och har större livsglädje.

    Kan du ge en vettig förklaring till varför du inte vill att din katt ska må bra?

  • GöstaPetter
    Howardflynn skrev 2020-10-01 16:43:05 följande:

    Va skönt att det hjälpte er hund! 


     


    Jag har inte sagt att jag inte vill att min katt ska må bra, tvärtom. När vetrinären pratade om eventuella biverkningar och risker så blev jag väldigt orolig. Där av ville jag kolla rundor lite först innan jag beslutar mig för att ge vaccinet. Men som det ser ut så är det ju de enda utvägen för att få honom och må bra. 


    Så klart ska du avbryta ev behandling om du inte känner att det är bra för katten. Vi trappade upp från 0,05ml till 20ml under ca 3 månader, först var 4:e dag till nu 1ggr/mån. Och jag vill minnas att vi hade uppföljning efter en eller två månader.

    Jag har läst att du redan provat olika foder, antar att du provat olika "hud-produkter" som medicinerat schampoo och liknande också? Det är skitjobbigt att veta att djuret inte mår bra, jag vet. Men nu är snart pollen-säsongen slut, så då blir det lite bättre för er. Jag kan också varmt rekommendera en luftrensare (lite dyrare variant, 1500kr-klassen eller mer) och en ozon-maskin, om du vill prova något annat innan du sätter in medicinen.
Svar på tråden Allergisk katt (Hjälp!)