• Wed 30 Sep 2020 20:42
    4220 visningar
    18 svar
    18
    4220

    Exet kräver pappatest efter 8 år

    Vi har ett barn tillsammans sedan 8 år. Vi skilde oss för 4 år sedan och har gemensam vårdnad sedan dess, varannan vecka umgänge. Jag har varit pappa åt tjejen sen hon föddes och vi skrev bekräftelse efter födseln. Nu kommer min satmara till exsambo och kräver ett pappatest för att hon säger hon var otrogen. Hon vill få ensam vårdnad om barnet och förmodligen hoppas jag inte ska få ha något med barnet att göra. Hon drar lite i halmstrån och hittar på alla möjliga djävulskap för att jag ska må dåligt. Så kan hon kräva detta pappatest? Och vad händer om det skulle visa sig att satkärringen verkligen varit otrogen och mitt älskade barn inte är biologiskt mitt? Kan hon ta barnet ifrån mig!? Jag menar det är 8 års föräldraskap och ungen älskar mig...

  • Svar på tråden Exet kräver pappatest efter 8 år
  • Wed 30 Sep 2020 21:00
    #1
    +1

    Föräldraskap är så otroligt mycket mer än blod.....

    Jag är inte helt hundra på juridiken kring situationer likt detta, men jag är helt övertygad att du skulle lyckas behålla iaf minst den gemensamma vårdnad du har idag vid en ev vårdnadstvist.

    Den man som ev är fader till barnet per blod har noll o ingen relation till barnet.

    Min gissning är att ditt ex bara försöker få dig ur balans genom att skrämmas, sitt lugnt i båten o låt henne spela ut sitt register. Men försök dokumentera all er kontakt, samt sortera och organisera denna dokumentation på ett väl ordnat sätt.

  • Wed 30 Sep 2020 21:02
    #2
    +1

    Jag är lite osäker på exakt hur man ser på det, men att du har varit barnets pappa under de första åtta åren kommer absolut att räknas in även om det skulle visa sig att du inte är biologisk förälder. De band som ni har knutit finns ju kvar oberoende av biologin.

  • Wed 30 Sep 2020 21:20
    #3

    Det bästa är ju, inte minst för barnets skull, att du gör pappatesten. Då vrider du det vapnet ur exets hand. Och skulle det värsta hända och du inte är pappan bör barnet få veta det. Har svårt att tro att du blir av med vårdnaden ändå, exet får VÄLDIGT svårt att förklara för myndigheten varför hon väntat i åtta år med att berätta. Det är inget som gynnar hennes försök att få ensam vårdnad.

  • GGN
    Wed 30 Sep 2020 21:24
    #4

    Ring anonymt till soc (eller nåt) och fråga hur det funkar om det skulle visa sig att du inte är biologisk pappa.

    Exet vill nog bara jävlas.

  • Magica­l
    Wed 30 Sep 2020 21:27
    #5

    här står lite som nog är intressant för dig:

    www.lawline.se/answers/att-bryta-faderskapspresumtionen

  • Wed 30 Sep 2020 21:28
    #6
    +1

    Det känns ganska självklart att hon kan kräva faderskapstest, men det kan vara för att vara elak mot dig och jag tycker att du borde gå med på det, om inte annat för att visa din goda vilja ifall hon skulle försöka kräva egen vårdnad.

  • Wed 30 Sep 2020 21:30
    #7
  • Wed 30 Sep 2020 21:39
    #8

    Jag känner såhär att det är rent förjävligt att kvinnan ska gå och hålla tyst i 8 år och sen komma och säga hon varit otrogen så jag gått och trott jag varit biologiska pappan i 8 år. Det borde tamefan vara brottsligt allt det lidande det skulle medföra för både mig och barnet... Speciellt om hon pga detta kan ta mitt barn ifrån mig.

  • Wed 30 Sep 2020 21:50
    #9
    Daddybear80 skrev 2020-09-30 21:39:46 följande:

    Jag känner såhär att det är rent förjävligt att kvinnan ska gå och hålla tyst i 8 år och sen komma och säga hon varit otrogen så jag gått och trott jag varit biologiska pappan i 8 år. Det borde tamefan vara brottsligt allt det lidande det skulle medföra för både mig och barnet... Speciellt om hon pga detta kan ta mitt barn ifrån mig.


    Jag har inget råd att ge, vill bara skriva att din trådstart fick mig att se rött. Hur fan är människor funtade när de håller på såhär! Spelar med folks känslor och liv, det är så fruktansvärt egoistiskt och rent ut elakt. Har man väntat ÅTTA år med att berätta och nu kommer och lägger upp det såhär, alternativt ljuger om en sådan allvarlig sak, näe fy sjutton då har man ingen skam i kroppen. Känner med dig.
  • Thu 1 Oct 2020 10:08
    #10

    Var ni gifta vid barnets tillkomst räknas du som pappa oavsett. Det är en presumtion att du är pappa och kan inte tas ifrån dig. Du kan sova lugnt..

    "Pater est quem nuptiae demonstrant"

    "Fader är den som äktenskapet visar"

  • Skogss­port
    Thu 1 Oct 2020 10:11
    #11

    Men gör testet bara och hoppas på att hon är din. Då får du ju det ur världen.

    Barnet förtjänar iaf att veta vem hennes biologiska pappa är. Det handlar om rötter, tillhörighet, ev. syskon, arv, osv.

  • fureli­se
    Fri 23 Oct 2020 21:43
    #12
    +1

    Hej, hur går det?

    Jag skriver för att alla råder dig att göra testet. Det fattar jag inte. Som det ser ut nu kan hon inte få ensam vårdnad, du ÄR barnets pappa. Gör du testet och kanske barnet inte är ditt då har du problem. Man vet inte vad händer då, om barnets biologiska pappa dyker upp vem får vårdnaden då? Kort sagt: du kan inte vinna något om du gör testet, men riskerar att förlora ditt barn. Jag fattar inte varför skulle du göra så?

    Känner du att du måste veta beställ hem en test och gör själv. Förmodligen jävlas hon bara, men vem vet?

  • Fri 23 Oct 2020 22:01
    #13
    furelise skrev 2020-10-23 21:43:14 följande:
    Hej, hur går det?

    Jag skriver för att alla råder dig att göra testet. Det fattar jag inte. Som det ser ut nu kan hon inte få ensam vårdnad, du ÄR barnets pappa. Gör du testet och kanske barnet inte är ditt då har du problem. Man vet inte vad händer då, om barnets biologiska pappa dyker upp vem får vårdnaden då? Kort sagt: du kan inte vinna något om du gör testet, men riskerar att förlora ditt barn. Jag fattar inte varför skulle du göra så?

    Känner du att du måste veta beställ hem en test och gör själv. Förmodligen jävlas hon bara, men vem vet?
    Men det är ju för barnets skull, hon har rätt att veta vem som är den biologiska pappan!
  • ToniEr­dmann
    Fri 23 Oct 2020 22:19
    #14
    Skogssport skrev 2020-10-01 10:11:53 följande:

    Men gör testet bara och hoppas på att hon är din. Då får du ju det ur världen.

    Barnet förtjänar iaf att veta vem hennes biologiska pappa är. Det handlar om rötter, tillhörighet, ev. syskon, arv, osv.


    Korrekt. Finns inget annat bra svar på TS fråga.
  • Tue 16 Feb 2021 18:26
    #15

    Enkel fråga. Hade ni sex när hon blev gravid? Om hon hade sex med en annan kille dagen innan eller efter så kan hon omöjligt vera vem som är pappa

    Hon försöker bara djävlas med dig. Det ser inte så bra ut att komma 8 år senare och säga att man ljög.

  • Mon 13 Sep 2021 05:49
    #16

    Hur har det gått?

  • Mon 13 Sep 2021 06:03
    #17

    Jag tycker du ska försöka göra ett sådant test själv men din egen DNA och barnets utan myndigheter inblandade och utan att exet vet. Då får du själv svaret först. Därefter, gör igen på exets begäran men då sitter du redan inne på svaret och kan spela spelet på bästa sätt till din fördel.

    Jag har hört talas om någon som inte var biologisk pappa men som ändå fick ha kvar ett barn på halvtid på grund av anknytning.

  • Jonnyn­ilsson
    Mon 13 Sep 2021 07:46
    #18
    Manfödd80 skrev 2021-09-13 05:49:59 följande:

    Hur har det gått?


    Ett år senare har det säkert hänt saker. Och TS kanske inte finns kvar här på FL.
Svar på tråden Exet kräver pappatest efter 8 år