• Thu 1 Oct 2020 07:02
    679 visningar
    15 svar
    -1
    15
    679

    Omplacering

    Jag tog över en hund som verkligen inte är den lydigaste.

    Han är snäll o jätte gullig med barn och katter.

    Men han vägrar lyssna på att han ska lägga sig, att han ska gå iväg osv.

    Han springer efter en så fort man ställer sig.

    Misstäbker att detta är pga att han är omplacerad?

    Hämtade han för 3 dagar sedan..

    Kommer han lugna ner sig? han är 7 år och förra ägaren kunde inte ha han pga att han jobbade så mycket.

  • Svar på tråden Omplacering
  • Thu 1 Oct 2020 07:11
    #1
    +1

    3 dagar är ju ingenting. Hunden måste få en chans att landa i det nya hemmet, allt är ju väldigt nytt och konstigt för honom med. Finns säkert en hel del separationsångest-problematik eftersom förra ägaren sannolikt lämnade honom ensam mycket. Det antar jag - rent krasst - att du var medveten om när du skaffade honom?

    När någon sorts basic trygghet har infunnit sig så får du börja träna honom så att han lär sig hur du vill att han ska bete sig, men det är ju ingenting som (de flesta) hundar fattar per automatik.


    Elvan skrev 2020-10-01 07:02:42 följande:

    Jag tog över en hund som verkligen inte är den lydigaste.

    Han är snäll o jätte gullig med barn och katter.

    Men han vägrar lyssna på att han ska lägga sig, att han ska gå iväg osv.

    Han springer efter en så fort man ställer sig.

    Misstäbker att detta är pga att han är omplacerad?

    Hämtade han för 3 dagar sedan..

    Kommer han lugna ner sig? han är 7 år och förra ägaren kunde inte ha han pga att han jobbade så mycket.


  • Thu 1 Oct 2020 08:01
    #2
    +1

    Kan han kommandona? Så han vet vad du menar?

    Vad använder du för motivation/belöning?

  • Thu 1 Oct 2020 08:09
    #3

    Och absolut kan det bli bättre! Kräver såklart jobb vilket jag utgår från att du är beredd på. Dels ev separationsångest men kan också bero på rastlöshet, och allmän ouppfostran.

  • Anonym (ace)
    Thu 1 Oct 2020 08:50
    #4
    +1

    Du har haft hunden i 3 dagar bara? Hur mycket har du hunnit träna honom på dessa tre dagarna? Så länge du inte tränat in något kommando kan du inte förvänta dig att han ska kunna det. Jag föreslår att du börjat sätta dig in i hur hundar fungerar och vad som krävs av dig för att du och din hund ska ha ett lycjat samarbete.

  • Thu 1 Oct 2020 10:23
    #5
    Elvan skrev 2020-10-01 07:02:42 följande:

    Jag tog över en hund som verkligen inte är den lydigaste.

    Han är snäll o jätte gullig med barn och katter.

    Men han vägrar lyssna på att han ska lägga sig, att han ska gå iväg osv.

    Han springer efter en så fort man ställer sig.

    Misstäbker att detta är pga att han är omplacerad?

    Hämtade han för 3 dagar sedan..

    Kommer han lugna ner sig? han är 7 år och förra ägaren kunde inte ha han pga att han jobbade så mycket.


    Ta det bara lugnt !! Det tar oftast många månader innan hundar som bytt hem har bondat med dig och blivit trygga i hemmet. Släpp alla krav nu i början och låt hunden bara landa. Hör sen med förra ägaren vilka "kommandon" han använt om hunden nu kan några öht så du använder samma så hunden inte blir förvirrad. Du får räkna med att börja om från början med ensamhetsträning, ibland även rumsrenhetsträning och vanligt hyfs. Nu ska ju du och hunden bygga tillit och samarbete och det måste du själv jobba fram.
  • Thu 1 Oct 2020 10:48
    #6
    +1

    Du har haft den stackars jycken i 3 dagar??? Du tycker det är besvärligt att han är otryggt och följer efter dig fast han bara varit hos dig i TRE ynkliga dagar?? Allvarligt?

  • Vaness­a89
    Thu 1 Oct 2020 11:00
    #7
    +1

    Stackars hund...

  • Anonym (Hej)
    Thu 1 Oct 2020 12:14
    #8
    +1

    Alltså? Vet du om hunden kan kommandona? Om den inte kan det så är det ju orimligt att förvänta sig att den lyder?

    Hunden kanske inte uppfostrats över huvud tagit?

    Tycker du verkligen att det är rimligt att ta över en omplacerad hund när du uppenbarligen inte förstår att en sådan hund troligtvis kräver en hel del arbete?

  • Thu 1 Oct 2020 13:27
    #9
    Ignoramus skrev 2020-10-01 07:11:21 följande:

    3 dagar är ju ingenting. Hunden måste få en chans att landa i det nya hemmet, allt är ju väldigt nytt och konstigt för honom med. Finns säkert en hel del separationsångest-problematik eftersom förra ägaren sannolikt lämnade honom ensam mycket. Det antar jag - rent krasst - att du var medveten om när du skaffade honom?

    När någon sorts basic trygghet har infunnit sig så får du börja träna honom så att han lär sig hur du vill att han ska bete sig, men det är ju ingenting som (de flesta) hundar fattar per automatik.


    Jo jag förgår Det l
    Dexter dot com skrev 2020-10-01 10:23:54 följande:

    Ta det bara lugnt !! Det tar oftast många månader innan hundar som bytt hem har bondat med dig och blivit trygga i hemmet. Släpp alla krav nu i början och låt hunden bara landa. Hör sen med förra ägaren vilka "kommandon" han använt om hunden nu kan några öht så du använder samma så hunden inte blir förvirrad. Du får räkna med att börja om från början med ensamhetsträning, ibland även rumsrenhetsträning och vanligt hyfs. Nu ska ju du och hunden bygga tillit och samarbete och det måste du själv jobba fram.


    Skönt att de va nån som skrev nå vettigt.

    De är ju inte så att jag tro att allt ska bli bra på en gång.

    Har haft hund innan men aldrig tagit över en hund så pass gammal.

    Förstår att de tar tid och att lära känna varandra

    Men då vet jag att de kan ta ett tag innan han blir trygg i sig ??

    Tack för svar ????
  • Anonym (Kolin­)
    Thu 1 Oct 2020 13:39
    #10
    +1
    Elvan skrev 2020-10-01 13:27:32 följande:

    Jo jag förgår Det lSkönt att de va nån som skrev nå vettigt.

    De är ju inte så att jag tro att allt ska bli bra på en gång.

    Har haft hund innan men aldrig tagit över en hund så pass gammal.

    Förstår att de tar tid och att lära känna varandra

    Men då vet jag att de kan ta ett tag innan han blir trygg i sig ??

    Tack för svar ????


    Inget kommer utan ansträngning vilket du borde vara medveten om. Trodde du på riktigt att hunden skulle vara trygg efter tre dagar? Make till idioti säger jag bara!
  • Anonym (U)
    Thu 1 Oct 2020 13:44
    #11
    +1

    Den är såklart orolig av att vara på ett nytt ställe med nya människor.. Inte konstigt alls om den följer efter dig..

  • Fri 2 Oct 2020 04:18
    #12
    +1
    Elvan skrev 2020-10-01 13:27:32 följande:
    Jo jag förgår Det l
    Dexter dot com skrev 2020-10-01 10:23:54 följande:

    Ta det bara lugnt !! Det tar oftast många månader innan hundar som bytt hem har bondat med dig och blivit trygga i hemmet. Släpp alla krav nu i början och låt hunden bara landa. Hör sen med förra ägaren vilka "kommandon" han använt om hunden nu kan några öht så du använder samma så hunden inte blir förvirrad. Du får räkna med att börja om från början med ensamhetsträning, ibland även rumsrenhetsträning och vanligt hyfs. Nu ska ju du och hunden bygga tillit och samarbete och det måste du själv jobba fram.


    Skönt att de va nån som skrev nå vettigt.

    De är ju inte så att jag tro att allt ska bli bra på en gång.

    Har haft hund innan men aldrig tagit över en hund så pass gammal.

    Förstår att de tar tid och att lära känna varandra

    Men då vet jag att de kan ta ett tag innan han blir trygg i sig ??

    Tack för svar ????

    Du får tänka att en omplacering är precis som en valp. Inte lämnas ensam första månaderna, ensamhetstränas väldigt korta stunder i början, kan behöva rastas väldigt ofta pga stressen det innebär att byta hem, börja träning utan krav osv.
Svar på tråden Omplacering