• Friger

Låna och köpa gård som ensamstående?

Jag sparade och letade under flera år efter en drömgård. Hittade och köpte den till sist. Det är åkrar, skog, betesmarker samt ett tiotal byggnader varav 2st boningshus. Har bott där i ca 2 år nu.

Du kan ha ett stort fel i din kalkyl. Insatsen för lantbruksfastigheter var 25% när jag skulle köpa. Köper du för 3.000.000kr skulle du då behöva ha 750.000kr i kontantinsats. Kan gå att lösa med ett topplån dock. Förankra med banken och hör vad insatsen är för lantbruksfastigheter hos dom.

Vad du behöver mer än pengar?

Mer pengar och händighet samt regelkunskap. Det är alltid något att fixa. Första året la jag otroligt mycket pengar på verktyg och utrustning. Allt från spadar och krattor till gräsklippare, motorsågar, kapsågar, röjsågar, skottkärror, m.m. Listan kan göras otroligt lång.

• Friger
    Anonym (Kvinna30) skrev 2020-10-02 10:55:08 följande:
    Tack för alla dina råd! I värsta fall får jag väl vänta tio år. Är ju ganska ung än! Men en fråga, är det samma sak med skogsfastighet som lantbruksfastighet? Tror bara det är 15 procent men jag kan ha fel!

Mer kunskap ska jag skaffa mig! Jag har en händig ensam farbror som kan allt som lär ut mycket till mig. Jag har vilja i alla fall :)

Köpte du din gård själv? Bra jobbat!!
    Med vilja och en smula hårt arbete kommer man långt!

Ingen aning om det är skillnad mellan skogsfastighet och lantbruksfastighet. Jag vet att för min lantbruksfastighet var det 25% och det kom som en överraskning för mig. Jag hade omkring en miljon men behövde ändå låna några hundra tusen till det sista.

Undersök saken. Det kostar ju inget att bara ta reda på vad som gäller för dig. Kanske kan du också lösa dom sista slantarna genom ett blankolån.

Bygg och el kunde jag redan när jag flyttade. Har till och med egen auktorisation inom el.

När det gäller skogen var jag helt grön. Jag har fått lära mig allt själv. Har läst en del. Men i ärlighetens namn lärde jag mig det mesta via Youtube. Sen började jag med fallna träd. Sen små träd och till sist stora träd. Det är mycket adrenalin som pumpar när man fäller sitt första stora träd!

Nej, är långt ifrån ensam. Har många munnar att mätta. Det var med nöd och näppe jag lyckades övertala banken att låna ut till mig.
Svar på tråden Låna och köpa gård som ensamstående?