• Josephine1212

    Ammar ”för mycket” ?

    Har en 4 veckors bebis här hemma som gärna spenderar dagarna vid bröstet och har gjort sen hon föddes.

    Jag helammar och vi ammar, sover och myser i princip hela dagarna. I enlighet med bvc?s råd spenderar vi lite tid på mage också och försöker vara ute och gå en gång per dag för att få lite frisk luft. Men när vi är hemma blir det mest amning (och byta blöjor). Jag tycker det är helt okej med tanke på att hon är så liten och behöver tryggheten/närheten och näringen.

    Men idag fick jag höra att jag kan amma för mycket när jag även erbjuder henne bröstet när hon är ledsen efter att ha uteslutit att blöjan är blöt. Ofta visar hon när hon vill amma men när hon är ledsen brukar jag ofta erbjuda bröstet, då hon lugnar sig direkt. Är det fel gjort av mig?

    Fick höra att jag borde prova ge henne napp eller trösta på andra vis då det är skadligt att lära barn koppling mellan ledsamhet och mat. Ibland när hon är ledsen vaggar jag henne lite i famnen eller liknande, men oftast är det vid bröstet hon lugnar sig.

    Jag har tolkat det som att man inte kan övergöda en bebis med amning, men att det är skadligt att barn börjar koppla ledsamhet och mat har jag aldrig hört förut. Ligger det någon sanning i det och isåfall, hur bör jag göra då?

  • Svar på tråden Ammar ”för mycket” ?
  • Cornellia

    Nej. Man kan inte amma en 4 veckorsbebis för mycket.


    Det enda barnet har som måste är att sova, äta och bajsa. 

  • Ellie

    Eftersom bröstet utöver näring innebär trygghet handlar det inte om att "tröstäta". Fortsätt erbjuda bröstet dygnet runt om det funkar för dig. Det är inte skadligt, utan ger tvärtom barnet en trygghetskänsla.

  • lövet2

    Nej, du kan inte amma för mycket när babyn är så där liten. Bara att amma på!

    Det finns en enda fördel med napp och hundra nackdelar. Fördelen är att den stör sömnen tillräckligt mycket för att minska risken lite för PSD. Å andra sidan minskar risken också av amning, och amning är nyttigare.

  • Ellifant

    Jag har med en 4 veckors här hemma som älskar att ligga vid bröstet. jag tillämpar friamning och han ligger där mest hela tiden små äter eller bara har bröstet i munnen.. Trygghet är det vikigaste. Man kan inte övergöda ett barn med bröstmjölk.. den kommer att kräka upp det som har blivit för mycket.

    Sen har jag en två åring som jag gjorde precis lika dant på och aldrig att när han är ledsen att han vill ha mat.. utan det är närhet han vill ha då. Och han har en normal vikt.

    Sen ska jag ge mitt bäst mamma tips!

    Lita på din magkänsla.. du vet precis vad som är bäst för ditt barn! Även Bvc har fel i bland.

  • syntharen

    Du gör helt rätt, man kan inte amma en bebis för mycket! Amning är så mycket mer än bara mat, det är trygghet, anknytning och bara mys. Herregud, ibland ägnade jag hela dagen åt att amma mina barn, speciellt dom första månaderna. Så fort dom visade tecken på att vilja ammas så fick dom det. Helt onödigt och jobbigt att hålla på att trösta på andra sätt när man vet att en stund vid bröstet hjälper direkt.

Svar på tråden Ammar ”för mycket” ?