Resa i slutet av graviditeten
Resa!
Har bokat resa och planerar vara borta 2 veckor,kommer hem 5 veckor före beräknad förlossning.Att boka resan var inget problem med flygbolaget.Jag ska till Mallorca och resan dit tar bara 3-3.5 timmar.Självklart åker jag inte om något skulle tillstöta,men än så länge är det en normal graviditet dvs jag är inte sjuk på något sätt.
Döm då om min förvåning - och ilska - då jag finner att hemförsäkringen inte täcker kostnaden om planet skulle behöva gå ner och landa för min skull.
Detta tycker jag är mycket märkligt då graviditet inte klassas som sjukdom,normalt brukar man ju säga att barnet kan komma 2v före/efter utsatt datum.
Varför gäller då inte samma sak för exempelvis gravt hjärtsjuka människor då de flyger???
Vad jag förstår så gäller det alla resor efter v 28,vilket alltså är 3 mån!!! före beräknad förlossning!Jag är övertygad om att många flygit utan att veta om detta.
Är det möjligen någon som vet om man kan få tag på någon vettig tilläggsförsäkring som täcker om något - mot förmodan-skulle inträffa på planet?