• AnneC

Resa i slutet av graviditeten

Resa!
    Har bokat resa och planerar vara borta 2 veckor,kommer hem 5 veckor före beräknad förlossning.Att boka resan var inget problem med flygbolaget.Jag ska till Mallorca och resan dit tar bara 3-3.5 timmar.Självklart åker jag inte om något skulle tillstöta,men än så länge är det en normal graviditet dvs jag är inte sjuk på något sätt.
    Döm då om min förvåning - och ilska - då jag finner att hemförsäkringen inte täcker kostnaden om planet skulle behöva gå ner och landa för min skull.
    Detta tycker jag är mycket märkligt då graviditet inte klassas som sjukdom,normalt brukar man ju säga att barnet kan komma 2v före/efter utsatt datum.
    Varför gäller då inte samma sak för exempelvis gravt hjärtsjuka människor då de flyger???
    Vad jag förstår så gäller det alla resor efter v 28,vilket alltså är 3 mån!!! före beräknad förlossning!Jag är övertygad om att många flygit utan att veta om detta.
    Är det möjligen någon som vet om man kan få tag på någon vettig tilläggsförsäkring som täcker om något - mot förmodan-skulle inträffa på planet?

• Svar på tråden Resa i slutet av graviditeten
  • Karpet

Jag vet inte om det finns någon sådan försäkring men det kan väl vara en god idé att kontakta ditt försäkringsbolag där du har din hemförsäkring. I vissa fall kan man ju komplettera en försäkring så att den gäller för andra saker också.

• nattinattio

det hör väll till att man kollar försäkringarna innan? å om du inte läst ordentligt så gäller det ju heller inte om du måste föda på resemålet eller så heller, inte heller hemtransport. Förvisso kan du skaffa de blå kortet från försäkringskassan som ger rätt till samma akut sjukvård som landets egna medborgare på samma villlkor å kostnader. men de räcker inte långt, jag låvar! dessutom kanske du isåfall vill ha mannen hos dig å då får han bekosta allt själv...

tycker inte det är nått konstigt alls, många föder eller får komplikationer efter v 28...

det finns försäkringar som slutar att gälla vid v 28 en del går upp till v 34, har för mig att en reseförsäkring har tom v 36 (men det kan ha varit 34) kolla upp det. ifall de hjälper dig. sök på reseförsäkringar å du måste då köpa hela försäkringen inte bara tilläggsförsäkringen som kompleterar hemförsäkringen (då den inte gäller)

isåfall täcker det ju kostnader ifall du skulle behöva bli innlagd, föda tidigt, inte få flyga hem innan födelse, mannens kostnader, hotellrum, hemtransport, även sjuktransport ifall det skulle bli nått med barnet eller dig... osv... framför allt privatsjukvård!

• Kippe

Dom flesta flygbolag låter inte en flyga 2 månader innan beräknad förlossning

• Aangiee

varför resa så sent i graviditeten?  jag fick min son i vecka 34+5(fem veckor för tidigt), helt spontant(alltså inte havandeskapsförgiftning eller liknande) utan bara hux flux sådär. om jag var du skulle jag försöka resa lite tidigare ändå för att vara på den lite säkrare sidan.

♥♥♥ Angelica + Thomas = Jonathan ♥♥♥
  • nattinattio

Förövrigt så är det så med alla alvarligare sjukdommar att kaptenen kan alltid vägra dig att flyga och/eller begära läkarintyg på att någon läkare har godkänt flygning.
    Talar du inte om/kollar upp dyl saker ( som du kanske menar med tex "gravt hjärtsjuka")
    så är risken överhängande att du får betala landningen själv. En sådan kan väll räknas kosta ca 50 000.- vilket bör vara minsta problemet iomed att en förtidigfödelse med tex abulansflyg hem mm lär kosta mycket mer!

bara det att dottern våran då på 2 år blev sjuk (vanlig kraftigare förkylning med övreluftvägsinfektion) å vi var tvugna att stanna kvar på teneriffa i ca 4 dagar å fick sedan åka med vanlig flyg hem. kostnad 36 000,- (vilket försäkringen betalde)
    men även då var vi tvugna att visa intyg från läkaren att hon fick flyga (då sos bokat biljetterna) vid inchekningen därifrån rigde de kaptenen å frågade å det gick fint.

vet andra som fått barn förtidigt utomlands å ingen har fått flyga hem med vanliga plan...

så chansa inte, om du inte tycker du har ett par hundra tusen i risk kapital.

• mayasmama

jag har kollat upp det ordentligt då vi planerar resa och det inns igen hemförsäkring eller gravidförsäkring hos ngt bolag i sverige som täcker längre än vecka 28!!! det finns däremot speciella reseförsäkringar som man kan ta kommer inte ihåg vad de heter dock ....kanske nordiskt reseskydd eller nåt liknande, den jag kollade upp kostade 1100 för 15 dar och täckte fram tom v 34, inte helt billigt alltså.....

att resa oförsäkrad skulle jag aldrig göra, det kan kosta flera hundra tusen att nödlanda ett flygplan....

• Jefa

Det finns väl ingen försäkring som täcker sånna saker så sent i graviditeten? Om du då är i vecka 35 finns det ju faktiskt en chans att du föder då.

Kippe
    4 veckor innan förlossningen brukar det vara på flyg. Hörde bara för nån vecka sedan på ett resebolag och hon kollade snabbt upp det. Upp till en månad innan BF får man flyga utan läkarintyg

Svar på tråden Resa i slutet av graviditeten