• Jan 2014

Riktigt onda sammandragningar i v25

Är i v25 och sista veckan haft flera riktigt onda sammandragningar, samma styrka som riktiga förlossningsvärkar (har 2 barn sen tidigare).

Men det varade bara kortare tid ca 10-15min med ca 3 min emellan.

Har haft flera sammandragningarna som inte gör ont och har mycket tryck neråt låret/ljumsken, som gör det svårt/ont att röra mig.

Någon som varit med om liknade? Hur gick det?

Ska ringa mvc imorgon.

• Svar på tråden Riktigt onda sammandragningar i v25
  • Ebo88

Jag hade valt att ringa till förlossningen för att komma upp och kolla så allt ser bra ut. Jag var med om lika under min första graviditet och jag födde i v.24+5.

Visst kan sammandragningar kännas utan att det är en fara men det ska ju inte göra så ont som du beskriver. Heller inte att du kan klocka de så tätt och/eller att det känns som förlossningsvärkar.

Vet du ifall du har någon uvi-infektion?

• Jan 2014
    Ebo88 skrev 2020-10-04 20:19:35 följande:

Jag hade valt att ringa till förlossningen för att komma upp och kolla så allt ser bra ut. Jag var med om lika under min första graviditet och jag födde i v.24+5.

Visst kan sammandragningar kännas utan att det är en fara men det ska ju inte göra så ont som du beskriver. Heller inte att du kan klocka de så tätt och/eller att det känns som förlossningsvärkar.

Vet du ifall du har någon uvi-infektion?

Ingen uvi vad jag vet, men heller inget som märks alltid.

Det kändes som ryggen skulle gå sönder (likadant som första förlossningen, där även livmodern låg i framväggen) men det gick över efter ca 5 omgångar så jag tänkte inte mer på det, men nu har det hänt flera gånger och gör riktigt ont.

Men känns konstigt att ringa förlossningen när det nu gått över, hade inte tvekat om det känns så hela tiden eller under en längre tid.
  • Zaxika

Tycker också du ska ringa förlossning/mödravård. Din tapp kan vara påväg att kortas av. Hoppas att du får hjälp och att allt går bra.

• Frenja07
    Jan 2014 skrev 2020-10-04 21:11:53 följande:

Ingen uvi vad jag vet, men heller inget som märks alltid.

Det kändes som ryggen skulle gå sönder (likadant som första förlossningen, där även livmodern låg i framväggen) men det gick över efter ca 5 omgångar så jag tänkte inte mer på det, men nu har det hänt flera gånger och gör riktigt ont.

Men känns konstigt att ringa förlossningen när det nu gått över, hade inte tvekat om det känns så hela tiden eller under en längre tid.

Du ska såklart inte vänta med att ringa. Gjorde det så ont som du beskriver skulle du ringt DÅ och inte imorgon. Det är ju inte direkt en rolig vecka att föda barn i. Det lan vara något så enlelt som en uvi.

Vad menar du med att livmodern låg i framvägg? Menar du moderkakan? Och på vilket sätt skulle det vara relevant?
  • dameke

Hade så i vecka 26 med tredje barnet, efter några timmar med regelbundna sammandragningar åkte jag in och direkt avstannade allt. Som tur hade inget mer hänt än att tappen blivit mjukare och lite kortare. Mina sammandragningar kom pga att jag drack för lite vatten och hade gått lite mer än vanligt dagen innan, jag blev iaf rekommenderad att vila så mycket som möjligt. Barnet föddes sedan i vecka 41+1 och värkarna gjorde mycket mindre ont än sammandragningarna i vecka 26.

• Jan 2014

Ingen uvi.

BM tror det kan vara kopplat till foglossning, då jag har smärta i ljumsken som kommer efter lunch varje dag.

Så bokat in sjukgymnast till nästa vecka samt jag även ska in till henne nästa vecka.

Men nästa gång jag känner det ska jag ringa in till förlossningen.

• Jan 2014
    Frenja07 skrev 2020-10-05 18:11:37 följande:

Du ska såklart inte vänta med att ringa. Gjorde det så ont som du beskriver skulle du ringt DÅ och inte imorgon. Det är ju inte direkt en rolig vecka att föda barn i. Det lan vara något så enlelt som en uvi.

Vad menar du med att livmodern låg i framvägg? Menar du moderkakan? Och på vilket sätt skulle det vara relevant?

Ja jag menar moderkakan, då mina två föregående graviditer hade att den låg i framvägg resp bakväggen och var förlossningsvärkarna satt skilde åt rejält. Moderkakan i framvägg gjorde att smärtan satt i ryggen och bakvägen gjorde att smärtan satt i magen. Det gör att smärta i ryggen på det sättet jag hade och jag vet moderkakan sitter i framväxt känns för bekant för att ignorera.
Svar på tråden Riktigt onda sammandragningar i v25