• Anonym (bee)

    18 mån barn pratar inte och staplar inte klossar

    Barnet är 18 månader och pratar inte och kan inte stapla klossar. Borde man oroa sig? någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden 18 mån barn pratar inte och staplar inte klossar
  • Anonym (Går nog bra ändå)

    Auoch - jobbigt men ni älskar väl barnet ändå hoppas jag

  • Anonym (...)

    Min son pratade inte heller då. Stapla klossar kunde han dock.

  • Anonym (Fiskfjärt)

    Nu staplar min 1,5-åring gärna klossar och allt annat men pratar gör hon inte mer än babbel .. Är inte ett dugg orolig. Barn har olika intressen och utvecklar saker på olika sätt och olika snabbt ..

  • Anonym (Minna)

    Många barn börjar prata först runt två, så det är inte så oroande. Visar hen intresse för klossarna överhuvudtaget?Barn är ju intresserade av olika saker.Hur fungerar ögonkontakten?

  • Kexsmula

    Oroa dig inte, vår äldsta varken pratade eller staplade klossar i den åldern. Han sa typ bara ?mamma?, ?pappa? och ?nej?, annars var det bara bebisspråk som vi inte fattade. Han förstod dock vad vi sa för det mesta, han ville bara inte säga det. Angående staplande av klossar var helt enkelt inte intresserad alls, men duktig på många andra saker istället.

    Det kommer ska du se! Pojkar är ofta lite senare än flickor också.

  • fjanten

    Oroar sig BVC? Om ja - då kommer ni få extrakontroller för att ha koll på utvecklingen. Ni kanske får göra hörseltest, vara och träffa logoped m.m. Det kommer helt enkelt finnas hjälp att få i så fall Om nej - nej men dåså! Språket kommer säkert igång

    Det där med att stapla klossar och allt annat som kollas, det kan lika gärna komma igång lite senare. Inte mycket att oroa sig över!

    Det är mer språket som man KAN vilja utreda tidigare, eftersom forskning visar att en ev språkstörning är bra att börja behandla så tidigt som möjligt. Men det är fortfarande SÅ MYCKET som kan hinna hända - ditt barn är bara 1,5 år! Jag berättar bara så du vet att det inte behöver vara något att "oroa" sig över även om det skulle visa sig vara en språkstörning som ligger bakom. Det finns bra hjälp idag!

  • Anonym (bee)
    Anonym (Går nog bra ändå) skrev 2020-10-04 22:01:00 följande:

    Auoch - jobbigt men ni älskar väl barnet ändå hoppas jag


    ja vi älskar barnet över allt annat :) 
    Anonym (...) skrev 2020-10-04 22:01:01 följande:

    Min son pratade inte heller då. Stapla klossar kunde han dock.


    tack för svar, minns du när började talet komma igång?
    Anonym (Fiskfjärt) skrev 2020-10-04 22:01:04 följande:

    Nu staplar min 1,5-åring gärna klossar och allt annat men pratar gör hon inte mer än babbel .. Är inte ett dugg orolig. Barn har olika intressen och utvecklar saker på olika sätt och olika snabbt ..


    Började staplandet precis vid 18 månader? mitt barn är inte riktigt 18 mån men snart.. tack för svar
    Anonym (Minna) skrev 2020-10-04 23:14:05 följande:

    Många barn börjar prata först runt två, så det är inte så oroande. Visar hen intresse för klossarna överhuvudtaget?Barn är ju intresserade av olika saker.Hur fungerar ögonkontakten?


    tack för att du tog dig tid att svara.
    frågor jag vart klossarna är så går barnet till dem. men är helt ointresserad av att bygga, vill bara riva eller kasta dem. Jag visar och pekar vart barnet ska lägga men barnet är totalt ointresserad. Lägger hellre pussel, kastar bollar, kör en bil, leka tittut, jagas osv 

    Ögonkontakten är väl okej men kollar ofta på munnen. barnet älskar att leka titt-ut och tar initiativ till lek, förstår massor av ord, om jag frågar vart saker är i böcker pekar barnet på rätt sak, om jag frågar om vi ska byta blöjan så går barnet till skötbordet, om vi ska klä på tröja och byxor går barnet till sin låda osv. kan peka ut flera kroppsdelar.. men barnet gör inga försök till att härma ljud. 
    Kexsmula skrev 2020-10-05 05:23:50 följande:

    Oroa dig inte, vår äldsta varken pratade eller staplade klossar i den åldern. Han sa typ bara ?mamma?, ?pappa? och ?nej?, annars var det bara bebisspråk som vi inte fattade. Han förstod dock vad vi sa för det mesta, han ville bara inte säga det. Angående staplande av klossar var helt enkelt inte intresserad alls, men duktig på många andra saker istället.

    Det kommer ska du se! Pojkar är ofta lite senare än flickor också.


    Tack för lugnande ord. Upplever också att vårt barn förstår mycket. vårt barn är också totalt ointresserad av att stapla klossar.. minns du i vilken ålder talet kom igång? =) 



  • Kexsmula

    Vad jag minns började talet komma igång lite smått vid 2-årsåldern, däremot var det inte jättemånga ord han sa, när han försökte säga ett nytt ord viskade han det gör sig själv istället för att säga det högt. Det var som att han var rädd att säga fel. Vid 2,5 år ganska exakt babblade han på hela tiden och nu vid 3 är han aldrig tyst och pratar non-stop.

  • Anonym (Minna)
    Anonym (bee) skrev 2020-10-05 09:26:13 följande:

    ja vi älskar barnet över allt annat :) tack för svar, minns du när började talet komma igång?Började staplandet precis vid 18 månader? mitt barn är inte riktigt 18 mån men snart.. tack för svartack för att du tog dig tid att svara.

    frågor jag vart klossarna är så går barnet till dem. men är helt ointresserad av att bygga, vill bara riva eller kasta dem. Jag visar och pekar vart barnet ska lägga men barnet är totalt ointresserad. Lägger hellre pussel, kastar bollar, kör en bil, leka tittut, jagas osv 

    Ögonkontakten är väl okej men kollar ofta på munnen. barnet älskar att leka titt-ut och tar initiativ till lek, förstår massor av ord, om jag frågar vart saker är i böcker pekar barnet på rätt sak, om jag frågar om vi ska byta blöjan så går barnet till skötbordet, om vi ska klä på tröja och byxor går barnet till sin låda osv. kan peka ut flera kroppsdelar.. men barnet gör inga försök till att härma ljud. Tack för lugnande ord. Upplever också att vårt barn förstår mycket. vårt barn är också totalt ointresserad av att stapla klossar.. minns du i vilken ålder talet kom igång? =) 


    Det låter helt enkelt som att ditt barn har andra intressen än klossar. Det du beskriver är ett perfekt litet barn som lyssnar och förstår en hel del.Talet kommer att komma.Intresset för klossar kanske inte gör det,hen kommer klara sig fint i livet utan klossar.Oroa dig inte.
  • Anonym (...)
    Anonym (bee) skrev 2020-10-05 09:26:13 följande:

    ja vi älskar barnet över allt annat :) tack för svar, minns du när började talet komma igång?Började staplandet precis vid 18 månader? mitt barn är inte riktigt 18 mån men snart.. tack för svartack för att du tog dig tid att svara.

    frågor jag vart klossarna är så går barnet till dem. men är helt ointresserad av att bygga, vill bara riva eller kasta dem. Jag visar och pekar vart barnet ska lägga men barnet är totalt ointresserad. Lägger hellre pussel, kastar bollar, kör en bil, leka tittut, jagas osv 

    Ögonkontakten är väl okej men kollar ofta på munnen. barnet älskar att leka titt-ut och tar initiativ till lek, förstår massor av ord, om jag frågar vart saker är i böcker pekar barnet på rätt sak, om jag frågar om vi ska byta blöjan så går barnet till skötbordet, om vi ska klä på tröja och byxor går barnet till sin låda osv. kan peka ut flera kroppsdelar.. men barnet gör inga försök till att härma ljud. Tack för lugnande ord. Upplever också att vårt barn förstår mycket. vårt barn är också totalt ointresserad av att stapla klossar.. minns du i vilken ålder talet kom igång? =) 


    Sonens tal började försiktigt att komma igång vid 2 års ålder, få ord som mamma, pappa, vovve, åka, bok. När han var 3 år hade talet börjat komma igång ordentligt. Idag är han 21 år och går fjärde terminen på läkarlinjen.
  • Anonym (Maja)

    Alldeles för tidigt att bedöma vid 1,5 år egentligen. Min son sa inte mycket idag - är idag 9 år och har behandlats för sin språkstörning sedan han var 2,5 år... Jag var väldigt nojig tidig och tjatade till mig logopedtid tidigt. De kunde givetvis säga varken bu eller bä - för innan ca 3 år kan de helt enkelt inte göra några tillförlitliga bedömningar hos logopeden. Så jag skulle säga: stressa inte! Har talet inte kommit igång om ett år - DÅ kan ni fundera på att ta det vidare

    Innan dess: Läs mycket, prata mycket med barnet i vardagen och njut av ert fantastiska lilla barn!

  • Anonym (Maja)
    Anonym (Maja) skrev 2020-10-05 21:43:38 följande:

    Alldeles för tidigt att bedöma vid 1,5 år egentligen. Min son sa inte mycket idag - är idag 9 år och har behandlats för sin språkstörning sedan han var 2,5 år... Jag var väldigt nojig tidig och tjatade till mig logopedtid tidigt. De kunde givetvis säga varken bu eller bä - för innan ca 3 år kan de helt enkelt inte göra några tillförlitliga bedömningar hos logopeden. Så jag skulle säga: stressa inte! Har talet inte kommit igång om ett år - DÅ kan ni fundera på att ta det vidare

    Innan dess: Läs mycket, prata mycket med barnet i vardagen och njut av ert fantastiska lilla barn!


    "Min son sa inte mycket DÅ -" skulle det förstås stå...
  • Anonym (a)

    Lystrar barnet på sitt namn?

    Verkar barnet förstå enkelt språk?

    Pekar barnet?

    Har ni bra ögonkontakt?

    Om alla dessa fungerar fint så ta det lugnt, om något av dessa inte riktigt stämmer så ta upp det med BVC.

Svar på tråden 18 mån barn pratar inte och staplar inte klossar