• Mon 5 Oct 2020 05:31
    657 visningar
    13 svar
    13
    657

    Vilka tider för en 1.5 åring? Skolar in i januari.

    Hej!

    Kommer skola in vår trea som är 18 mån i januari.

    Äldsta barnet går i förskoleklass så måste köra honom kl 08.00 och de andra två måste följa med. Tar bara 10 min men lönt att börja 9.00 o köra två ggr? Sen sover han vila så blir det stor skillnad om han går till 14 eller 15? Tycker ni han ska gå tre eller fyra dagar i veckan? Blir tuffare ekonomiskt o förbrukar fler föräldradagar om det blir tre, men kanske värt?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka tider för en 1.5 åring? Skolar in i januari.
  • Zoux
    Mon 5 Oct 2020 06:07
    #1

    Vår 18mån går 07-16:45 mån-fre och vi jobbar heltid bägge två.

  • Anonym (mysel­f)
    Mon 5 Oct 2020 08:46
    #2

    Jag skulle säga att det är ganska omöjligt att planera ntills man vet hur barnet trivs på förskola. Vår dotter gick nästan hela tiden mellan 8.00 (sen byte vi till 7.00) till 16.00. Båda jobbade heltid från dag 1. Men hon trivdes jättebra på förskola och pedagogerna ville definitivt inte att man skulle hämta före 15.00 då de hade aktiviteter fram till dess.

  • Mon 5 Oct 2020 18:07
    #3

    Jättetacksam om fler vill rösta

    Måste meddela jobb tre månader innan (föräldraledigt/gå ner i tid).

  • Mon 5 Oct 2020 20:52
    #4

    Nu var min son lite äldre när han började fsk nu i höstas, men han går 9-14:30 ca.

    9 går dom oftast iväg till någon park, lunch vid 11, sova 12, vaknar ca 13:30-13:45, äter mellis, sen hämtar jag. Har funkat jättebra. Maken som jobbar hemifrån lämnar och jag hämtar.

    Har en tidig dag när jag kan hämta redan halv 1, men personalen tycker det stör i verksamheten då barnen sover vid den tiden. De har bett mig komma tidigast halv 2.

  • Mon 5 Oct 2020 21:15
    #5

    Svårt att rösta när man inte vet varför det är så olika tider.

    Håller med att det inte är lönt att köra både kl 8 till skolan och kl 9 till förskolan, men innebär den extra timmen att du kan arbeta en timme mer? För då vinner du ju på det!
    Men är den timmen bara väntetid före jobbet så får du inte lämna på förskolan ändå och det är inte lönt att ha som alternativ...

    Och samma sak med sluttiden 14 eller 15.

    Betyder 8-15 att du kan arbeta tex 8.15-14.45 = 6 h = 75% av en arbetsdag
    För då skulle 9-14 betyda 4 h = 50% av en arbetsdag.
    4 långa dagar = 60% arbetsvecka
    3 korta dagar = 30% arbetsvecka

    Eller är det du och partnern som växelvis hämtar och lämnar? Så att du/ni kan jobba mer än det verkar på tiderna.
    För oss har det funkat bäst så, att den ena hämtar och den andre lämnar. Då kan vi pga flextid jobba från 6 på morgonen och hämta vid 14.30-15 ungefär = jobbat sina 8 h den dagen, den andre lämnar vid 8 och har jobbat klart vid 16.30 och är hemma ca 17.
    Så båda kan jobba heltid fastän barnet är 8-14.30 på förskolan och när vi jobbat deltid har vi haft någon dag helt eller halvt ledig. och dessutom såklart mer ork till barnet och familjelivet.

  • Anonym (Mm)
    Mon 5 Oct 2020 21:25
    #6

    Min treåring fick börja med tre dagar i veckan, då 9-15.30.

  • Tue 6 Oct 2020 12:28
    #7
    nnnnnnnn skrev 2020-10-05 21:15:34 följande:

    Svårt att rösta när man inte vet varför det är så olika tider.

    Håller med att det inte är lönt att köra både kl 8 till skolan och kl 9 till förskolan, men innebär den extra timmen att du kan arbeta en timme mer? För då vinner du ju på det!

    Men är den timmen bara väntetid före jobbet så får du inte lämna på förskolan ändå och det är inte lönt att ha som alternativ...

    Och samma sak med sluttiden 14 eller 15.

    Betyder 8-15 att du kan arbeta tex 8.15-14.45 = 6 h = 75% av en arbetsdag

    För då skulle 9-14 betyda 4 h = 50% av en arbetsdag.

    4 långa dagar = 60% arbetsvecka

    3 korta dagar = 30% arbetsvecka

    Eller är det du och partnern som växelvis hämtar och lämnar? Så att du/ni kan jobba mer än det verkar på tiderna.

    För oss har det funkat bäst så, att den ena hämtar och den andre lämnar. Då kan vi pga flextid jobba från 6 på morgonen och hämta vid 14.30-15 ungefär = jobbat sina 8 h den dagen, den andre lämnar vid 8 och har jobbat klart vid 16.30 och är hemma ca 17.

    Så båda kan jobba heltid fastän barnet är 8-14.30 på förskolan och när vi jobbat deltid har vi haft någon dag helt eller halvt ledig. och dessutom såklart mer ork till barnet och familjelivet.


    Jag jobbar inom försäljning och har inga fasta tider utan jobbar kvällar/helger och kan styra lite själv. Men lämnar jag 8 kan jag vara på jobbet 8.45 vilket är en bra tid. Min man får däremot gå ner i tid och blir det tre ggr i veckan är han hemma två vardagar. Blir det 4 dagar så gå han ner till ca 75%, dvs ledig en dag och slutar två timmar tidigare en dag för att kunna hämta runt 15.00

    Tack för att ni tar er tiden att svara
  • Anonym (frida­)
    Wed 7 Oct 2020 21:04
    #8
    +1

    Inga tider alls.. 

  • Anonym (Delli­s)
    Sun 11 Oct 2020 08:56
    #9

    Mån-ons, fre 8-14 hade jag valt:)

Svar på tråden Vilka tider för en 1.5 åring? Skolar in i januari.