LejonSa skrev 2020-10-06 04:35:45 följande:
Hur skulle man märks det? Jag tror inte det är det. Han är så undersökt inom vården pga prematuriteten att de kanske borde märkts då eller? Men ska kolla upp. När jag fått sova och hjärnan funkar lite bättre. Nu somna han nyss kl 04.30. Varit vaken sen 2. Pga nästäppan!
För det första ska det finnas mellanrum mellan mjölktänderna, annars är det ganska säkert att de permanenta tänderna inte kommer att få plats. Det indikerar en för liten käke.
För det andra kan man titta på vinkeln mellan näsa och läpp. Den bör vara mellan 90 och 110 grader och läppen ska helst luta något utåt, dvs vinkeln ska vara spetsig.
Du kan också mäta avståndet mellan nästippen och nedersta delen av framtänderna. Idealet är personens ålder plus 23 mm för pojkar och 21 mm för flickor. Om avvikelsen från idealet är mer än 5 mm längre avstånd kan det vara en indikation på en för liten käke.
Mer info i boken jag rekommenderade, där står allt man behöver veta om du tror detta kan vara problemet (det är otroligt vanligt, t.ex. en undersökning visade att 10% av barnen har det problemet nu).