• Corrie

    Behöver råd från kattkunniga

    Hej! Jag har en fråga till er som är mycket kunniga inom katter, främst ur psykologisk synvinkel. Situationen är i väldigt korta drag som följer: Jag har tagit in en katt som ingen annan kunde ta hand om. Katten är nervöst lagd och reagerar med aggression när hon är rädd. Tyvärr blev introduktionen till mina egna katter negativ på grund av okunskap från min sida, och nu finns en olycklig dynamik mellan denna katt och en av mina egna. Det stora problemet här är att min katt är fixerad vid den nya nervösa katten, på ett vänligt och snällt men besatt sätt. Han kan inte låta henne vara helt enkelt och detta skrämmer henne. Hur kan jag påverka min katt på bästa sätt så att han slutar vara besatt av den nya katten? Jag tror inte att spruta vatten på honom eller liknande skulle ge ett bra resultat eftersom jag är rädd för att han skulle börja associera den nya katten med negativa känslor, vilket skulle kunna leda till aggression. Eller vad tror ni? Har ni några bra uppslag på hur jag ska hantera honom? Det är svårt att få den nya katten integrerad här när min katt är så påstridig att hon blir rädd för honom. Ös på med pedagogiska förslag, snälla!

  • Svar på tråden Behöver råd från kattkunniga
  • Dexter dot com

    Sära på dom med en nätdörr så dom kan hälsa på varandra, ha varsitt utrymme
    men inte ha närkontakt. Efter några veckor brukar spänningarna ha försvunnit och du kan släppa ihop dom under översikt. Vissa katter kommer helt enkelt inte överens så ha en plan B i form av ett nytt hem åt någon om situationen inte löser sig.

  • mari123
    Dexter dot com skrev 2020-10-07 03:26:00 följande:

    Sära på dom med en nätdörr så dom kan hälsa på varandra, ha varsitt utrymme
    men inte ha närkontakt. Efter några veckor brukar spänningarna ha försvunnit och du kan släppa ihop dom under översikt. Vissa katter kommer helt enkelt inte överens så ha en plan B i form av ett nytt hem åt någon om situationen inte löser sig.


    Ursäkta att jag lägger mig i ....men jag har en vuxen katt och längtar efter "en liten" men liksom vågar inte. KAN det vara så att katter helt enkelt inte kommer överens ÖHT? Hur man än gör första tiden och tar det lugnt!?
  • Dexter dot com
    mari123 skrev 2020-10-07 05:25:27 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i ....men jag har en vuxen katt och längtar efter "en liten" men liksom vågar inte. KAN det vara så att katter helt enkelt inte kommer överens ÖHT? Hur man än gör första tiden och tar det lugnt!?
    Ja, vissa katter vill inte ha sällskap och trivs bäst ensamma så man kan inte räkna med att det alltid går bra att ha flera katter även om dom i de flesta fall accepterar varann och ibland har utbyte av varandra. Har jobbat på katthem och där såg man tydligt att många katter inte alls uppskattade andra katter vilket resulterade i bråk och nätdörrar för att skilja dom åt tills dom fick nya hem.
  • mari123
    Dexter dot com skrev 2020-10-07 05:35:22 följande:
    Ja, vissa katter vill inte ha sällskap och trivs bäst ensamma så man kan inte räkna med att det alltid går bra att ha flera katter även om dom i de flesta fall accepterar varann och ibland har utbyte av varandra. Har jobbat på katthem och där såg man tydligt att många katter inte alls uppskattade andra katter vilket resulterade i bråk och nätdörrar för att skilja dom åt tills dom fick nya hem.
    Okej. Ja det är väl mänskligt att tänka att katten vill ha sällskap!?...och så ser man alla videor på YT där katter har det så mysigt ihop........MEN å andra sidan så har jag ju aldrig sett två katter utomhus tillsammans! Faktiskt ALDRIG....så  jag är så kluven.......
  • Dexter dot com
    mari123 skrev 2020-10-07 05:50:20 följande:
    Okej. Ja det är väl mänskligt att tänka att katten vill ha sällskap!?...och så ser man alla videor på YT där katter har det så mysigt ihop........MEN å andra sidan så har jag ju aldrig sett två katter utomhus tillsammans! Faktiskt ALDRIG....så  jag är så kluven.......
    2 kattungar som växer upp ihop trivs ofta tillsammans men mina vuxna katter har aldrig gillat kattungar. Dom har accepterat dom men inte haft något utbyte alls av dom. Däremot har dom katterna jag haft som vuxit upp ihop lekt, tvättat varann och sovit ihop. Hade mina vuxna katter varit innekatter tror jag inte dom accepterat kattungar alls men nu har dom haft valet att gå ut.
  • mari123
    Dexter dot com skrev 2020-10-07 05:55:38 följande:
    2 kattungar som växer upp ihop trivs ofta tillsammans men mina vuxna katter har aldrig gillat kattungar. Dom har accepterat dom men inte haft något utbyte alls av dom. Däremot har dom katterna jag haft som vuxit upp ihop lekt, tvättat varann och sovit ihop. Hade mina vuxna katter varit innekatter tror jag inte dom accepterat kattungar alls men nu har dom haft valet att gå ut.
    Ja jag har nog tänkt tanken....och SOM jag ångrar att jag inte köpte TVÅ kattungar i kullen då för sju år sedan........  
  • brallison
    Dexter dot com skrev 2020-10-07 05:55:38 följande:
    2 kattungar som växer upp ihop trivs ofta tillsammans men mina vuxna katter har aldrig gillat kattungar. Dom har accepterat dom men inte haft något utbyte alls av dom. Däremot har dom katterna jag haft som vuxit upp ihop lekt, tvättat varann och sovit ihop. Hade mina vuxna katter varit innekatter tror jag inte dom accepterat kattungar alls men nu har dom haft valet att gå ut.
    Jag vill tilläga att inte ens att växa ihop är en garanti på att 2 katter ska trivas ihop - min kompis som haft syskonkatter sen de föddes, efter 2 år tillsammans säger själv att de bråkar så mycket att det vore bäst för de att vara ensamkatter (båda är kastrerade).
  • Dexter dot com
    brallison skrev 2020-10-07 07:31:55 följande:
    Jag vill tilläga att inte ens att växa ihop är en garanti på att 2 katter ska trivas ihop - min kompis som haft syskonkatter sen de föddes, efter 2 år tillsammans säger själv att de bråkar så mycket att det vore bäst för de att vara ensamkatter (båda är kastrerade).
    Det var därför jag skrev att dom oftast trivs ihop ;)
  • brallison
    Dexter dot com skrev 2020-10-07 08:34:32 följande:
    Det var därför jag skrev att dom oftast trivs ihop ;)
    Det var ingen kritik till dig utan snarare för TS och mari123 att tänka på
  • Corrie

    Tack för era svar. Det är bra att veta att jag inte ska spruta vatten på mina djur eftersom jag inte gillar att göra det. Vissa brukar använda det som en ?fy-metod? men det känns inte rätt för mig. Frågan är då hur jag på bästa sätt får min, visserligen genomsnälla, katt att bryta fokus från nykomlingen? Hans intresse är genuint godhjärtat, han vill ha en ny vän helt enkelt. Kan han lära sig genom att fya lite och leda honom bort hela tiden från nykomlingen tro?

    Katterna fick en misslyckad introduktion så nu har jag studerat Jackson Galaxys metoder för kattintroduktion och börjar från början med allt. Allt detta bök gör jag enkom för den nya katten som är väldigt svårplacerad och riskerar avlivning, så det känns onödigt att hela projektet ska stå och falla på att min katt ska älska alla så intensivt.

    Kompostgaller hindrar inte honom från att sitta och glo.

  • Corrie

    Uppdatering: jag har haft katterna helt separerade en tid, och nu har jag öppnat upp dörren Igen så de kan se varandra igen via kompostgaller. Den nya katten verkar mycket mer bekväm i situationen och verkar känna sig avsevärt mindre hotad än hon gjorde tidigare, så jag känner att det finns hopp och att det kan gå vägen. Tid har vi på oss.

  • Dexter dot com
    Corrie skrev 2020-10-09 15:47:22 följande:

    Uppdatering: jag har haft katterna helt separerade en tid, och nu har jag öppnat upp dörren Igen så de kan se varandra igen via kompostgaller. Den nya katten verkar mycket mer bekväm i situationen och verkar känna sig avsevärt mindre hotad än hon gjorde tidigare, så jag känner att det finns hopp och att det kan gå vägen. Tid har vi på oss.


    Skönt att höra att det går framåt !! Bråttom är aldrig bra när det kommer till djur så skynda långsamt :)
  • Jemp

    Feliway är bra, feromoner som signalerar trygghet och att katterna är vänner.

Svar på tråden Behöver råd från kattkunniga