• Wed 7 Oct 2020 22:58
    312 visningar
    6 svar
    6
    312

    Hur många FP-dagar sparar ni?

    Hej!

    Håller på planerar föräldraledigheten för dottern. Hon är 15 mån och tanken är att hon ska börja förskola vid minst 2 år. Har använt snålt under barnets första år så kommer klara det precis men kom på att det är även bra att spara dagar inför framtiden. Hur många dagar bör man spara? Några råd?

  • Svar på tråden Hur många FP-dagar sparar ni?
  • S23
    Wed 7 Oct 2020 23:36
    #1

    Bästa rådet hade varit att ta ut mindre under första året... vi sparar så att vi har 96 dagar kvar vid fyra år. Och gärna 50 dagar per år annars.

  • Thu 8 Oct 2020 09:00
    #2

    Vi tog ut nästintill noll första året, sen jobbade jag deltid tills vi skolade in på dagis. Därefter jobbar jag fortfarande deltid och hade egentligen inte tänkt skydda min SGI men vi råkade direkt in i vab-träsket och när jag insåg hur mycket pengar det handlade om så har jag valt att skydda den, så långt som det räcker.
    Dock satte vi en gräns vid 4 år, då man bara får ha 96 dagar kvar. Jag får inte ta ut mer dagar än så, har vi sagt. Alltså:

    Från år 0-1 = ca 30 dagar fp
    Från år 1- 2 år 3 mån= uttag fp 3 dagar per vecka (jobbat 40%)
    Från 2år 3mån - 4 år = uttag fp 1 dag per vecka för att skydda SGI
    4 år = ska finnas 96 dagar kvar för framtida planeringsdagar, sommarlov, jullov etc

    Och dessa 96 dagar som sedan återstår är egentligen inte alls många! Så dem vill vi gärna ha eftersom det ger oss rätten att ta ut ledighet. 96 dagar fördelat på 8 år (från fyraårsdagen till barnet blir tolv) = 12 dagar per år. Och vi är ju två föräldrar.....

  • Thu 8 Oct 2020 09:04
    #3
    +1

    Första året tog vi inte ut en enda dag men sedan tar man ju ut så man har kvar de 96 dagarna efter fyra års ålder.

Svar på tråden Hur många FP-dagar sparar ni?