• Anonym (Mammanispanien)

    Flytta från Spanien med 4 barn! Rädsla att lämna min kontrollerade man

    Jag har varit gift med min barn i 10 år, vi har 4 barn tillsammans som är i åldrarna 5-11 år.

    När vi träffades hade jag precis kommit ur ett förhållande bestående av psykisk och fysisk misshandel och var därmed väldigt nedbruten och låg självkänsla. Mitt i det här träffade jag min nuvarande man som förstås såg att jag gick att kontrollera på de sättet han ville. Jag längtade efter kärlek och omtanke och valde att bortse från hans kommentarer som jag I efterhand förstod var varningstecken för ännu en misshandlare/psykopat. Jag var ett lätt offer för honom. Hans kommentarer och sätt att styra har följt med genom hela vårat förhållande. Han har all makt över ekonomi, kontakter osv. Han har sett till att jag blivit mer och mer isolerad ju längre tiden har gått. Jag har inga vänner, ingen inblick i ekonomin, inga pengar, inget körkort. Han har även försökt få mig att bryta kontakten med personer i min familj och pratat illa om samtliga många gånger. Men han har aldrig skadat mig fysiskt eller varit en dålig pappa till barnen. Han har alltid hittat sätt att trycka ner mig på, antingen för att jag inte städat ordentligt eller för att jag pratat med grannen för mycket. Han ifrågasätter allt jag gör så fort han får chansen vilket gör att jag hela tiden måste förklara mig även om obetydliga saker. Det blir även utfrågningar varje gång jag gör något utanför ramarna. Det här får mig att undvika sånt jag vill göra och säga för att eventuellt slippa bli utfrågad och slippa höra hans kränkande kommentarer när han kommer hem på kvällen. Jag får heller inte ha ett jobb, och därmed har han all makt över ekonomin. Jag tror att han systematiskt och medvetet brutit ner mig för att han ska ha full kontroll och makt så att jag aldrig ska kunna lämna honom. Vi har sen 4 år tillbaka bott I Spanien på heltid.

    Nu till själva anledningen till varför jag skriver den här tråden. Jag har gått i verkliga tankarna många gånger att lämna min man men rädsla har gjort att jag aldrig vågat ta steget. Men nu känner jag verkligen med hela min själ att jag måste bort från honom och från den här situationen jag sitter i. Värt att nämna är också att jag inte kan prata flytande spanska och jag är rädd för att han ska kunna stoppa mig i och med språket och kontakter med advokater osv. Jag vill inget annat än att flytta tillbaka till mitt hemland tillsammans med mina barn. Alla barn är födda och uppvuxna i Sverige men vi har bott och levt i Spanien dom senaste 4 åren. Om jag skulle ta upp det här med min man skulle han för de första inte tro mig och bara rycka på axlarna och lämna mig med orden i munnen. Han skulle inte ifrågasätta varför eller ens försöka förstå, han vet att han har all makt och kontroll och han tror i hans värld att det är tomma hot och det sista jag skulle göra. Jag tror inte att han älskar mig utan bara har mig som en fasad i hans liv att han har familj och fina barn att visa upp. Jag har under alla år varit ofrivilligt hemmafru eller mammaledig till barnen. Jag har varit ansvarig för uppfostran, städning, tvätt och alla andra sysslor som rör hemmet och barn. Så nu sitter jag här och känner starkare än någonsin att jag verkligen måste lämna denna man men vet inte hur jag ska finna kraft och rent praktiskt kunna genomföra de. Inga pengar, inget kontaktnät och fast i ett annat land. Jag känner mig fånge i mitt eget liv. Det finns ingen i min närhet som jag kan förlita mig till och kan öppna upp mig för i Spanien. Det finns personer när jag väl kommer till Sverige men problemet är hur jag ska lyckas ta mig dit. Barnen pratar om Sverige ofta och vill flytta tillbaka dom också. Varför jag skriver de här på familjeliv är för att jag hoppas någon här kanske har råd eller tips på hur jag kan gå tillväga, eller om någon har koll på lagar gällande flytt eller barn i Spanien.

    Jag skriver inte här för att någon ska komma med personliga åsikter om hur jag kunde stanna i så många år eller varför jag inte satt ner foten tidigare, jag vill inte ha såna kommentarer här utan det finns många anledningar till varför jag stannat. Jag vill som sagt bara ha tips och hjälp men att bakgrundshistorian har en betydande roll i historian därför finns den med.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Flytta från Spanien med 4 barn! Rädsla att lämna min kontrollerade man
  • Anonym (T)

    Du kommer inte få flytta med barnen till Sverige om inte din man godkänner det. Vill du göra det, och han inte går med på det, får du ta det till domstol och där kommer de titta på barnets bästa i situationen. De kommer att kolla på saker som hur anknytningen är till dig respektive din man, om du har möjlighet att försörja barnen i Sverige, hur barnen påverkas och kan tänkas anpassa sig till ett nytt liv i Sverige, hur etablerade/rotade de är i Spanien etc. Det blir antagligen en långdragen, krånglig process och det är inte alls säkert att det döms till din fördel. Ditt bästa alternativ är nog att försöka få ett jobb i staden ni bor nu eller något där man jobbar hemifrån, och sedan skilja dig och flytta för att ha barnen varannan vecka. Alternativt på något sätt övertala din man om att flytta tillbaka till Sverige och väl här sen skilja dig.

  • Anonym (Lisa)

    Det är psykiskt misshandel,och jag förstår att du har ledsnat på situationen och tröttnat på att han behandlar dig illa.En bra pappa skadar inte barnens mamma.Hur tänkte du lämna honom?

  • Anonym (moffa)
    Anonym (T) skrev 2020-10-08 16:12:41 följande:

    Du kommer inte få flytta med barnen till Sverige om inte din man godkänner det. Vill du göra det, och han inte går med på det, får du ta det till domstol och där kommer de titta på barnets bästa i situationen. De kommer att kolla på saker som hur anknytningen är till dig respektive din man, om du har möjlighet att försörja barnen i Sverige, hur barnen påverkas och kan tänkas anpassa sig till ett nytt liv i Sverige, hur etablerade/rotade de är i Spanien etc. Det blir antagligen en långdragen, krånglig process och det är inte alls säkert att det döms till din fördel. Ditt bästa alternativ är nog att försöka få ett jobb i staden ni bor nu eller något där man jobbar hemifrån, och sedan skilja dig och flytta för att ha barnen varannan vecka. Alternativt på något sätt övertala din man om att flytta tillbaka till Sverige och väl här sen skilja dig.


    Har du koll på lagstiftningen i Spanien?

    Ta, i ditt läge skulle jag kontaktat Svenska kyrkan, om det finns någon sådan i närheten för stöttning. Har du tur har de diakonissa som du kan gå i samtal hos (de är erfarenhet av att stötta människor i kris). Och kanske de har aktiviteter dit du kan gå för att bryta din isolering. Skulle också kontaktat en spansk familjerättsjurist om jag skulle haft råd för att rädda i vad som är möjligt och inte.
  • Anonym (Svårt, men inte omöjligt)

    Vilken svår sits du befinner dig i Ts.. Jag känner så med dig. Det var ett bra förslag som någon gav att försöka få kontakt med Svenska kyrkan där du bor (om det finns någon sådan på din boendeort i Spanien). Att försöka hitta en vettig person där som kanske kan stötta, dels med samtal men kanske även på ett mer praktiskt vis.

    Det är ju jättesvårt för dig att agera över huvud taget när du inte har några egna pengar. Du är verkligen som en fånge i denna situation. Åker ni till Sverige på semester någon gång om året? Nu är det ju en lite speciell situation i och med corona.. men när det blir läge att besöka Sverige igen så kanske du skulle kunna stanna kvar här med barnen? Eller iallafall stanna kvar här själv till att börja med.

    Det är nog lönlöst att försöka "prata vett" med din man. Han tycker för mycket om sig själv för att göra dig en tjänst. Så bäst chans har du nog om du fortsätter att spela med i hans spel fram tills att corona-läget är över och tills ni är på semester i Sverige igen.

    Har ni äktenskapsförord? Om ni inte har det så borde väl hälften av era tillgångar tillfalla dig vid en skilsmässa? Om du skulle stanna kvar i Sverige vid nästa semester här, skulle han ta barnen med sig då? Alltså skulle han klara det? Skulle han ha en nanny eller hur skulle han klara av att rodda med 4 barn helt själv? Jag menar, är det helt otänkbart att han tillslut skulle låta barnen åka till dig i Sverige för att han inte orkar rodda med 4 barn helt själv i Spanien? Eller finns risken att han skulle förvägra dig att träffa barnen om du lämnar honom? Hur jävlig kan han bli?

  • Swarls

    Det blir jobbigt för dig att ha varannan vecka i olika länder... för du tänker väl inte ta barnen ifrån deras pappa? Isåfall är du betydligt sjukare än vad han är...

    Så otroligt själviskt resonemang...

  • Anonym (Inte TS svar)
    Swarls skrev 2020-10-09 01:53:51 följande:

    Det blir jobbigt för dig att ha varannan vecka i olika länder... för du tänker väl inte ta barnen ifrån deras pappa? Isåfall är du betydligt sjukare än vad han är...

    Så otroligt själviskt resonemang...


    Det var inte TS som skrev det. Läs T: s kommentar
  • Anonym (Realist)

    Börja med att ta reda på fakta utifrån de förutsättningar ni har, är barnens pappa svensk eller spansk, är ni gifta enligt svensk eller spansk lag, ska ni skiljas enligt svensk eller spansk lag, har barnen dubbla medborgarskap mm mm mm.

    Tänk igenom det praktiska. Hur har du tänkt försörja dig och barnen? Har du någon utbildning och tidigare yrkeserfarenhet att falla tillbaka på? Är pappan beredd att flytta tillbaka? Är det mer realistiskt att ni bor kvar i Spanien med barnen växelvis?

  • Kjell2

    Blir det en vårdnadstvist är grundregeln att den ska avgöras i det landet där den uppstår. Så bor ni i Spanien nu och du tar barnen och flyttar till Sverige är det i Spanska domstol tvisten ska avgöras. Om pappan så kräver är Svenska myndigheter skyldiga att bistå att barnen återförs till Spanien för att tvisten ska avgöras där. Se tex 1996 års  Haagkonventionen och Kimberly fallet

    Alltså bäst om  vårdnadsfrågan kan avgöras innan du flyttar.

  • Anonym (Besserwisser)

    Det blir ett för stort steg att skiljas, flytta till Sverige med barnen, ha vårdnadstvist etc. på en gång. Börja med skilsmässan. Sedan kan du ta vårdnadstvisten, antingen medan ni fortfarande bor i samma bostad, eller också efter att du flyttat till annan bostad i Spanien. När de sakerna är avklarade kan du flytta till Sverige, men du kan inte redan nu veta vilka barn som eventuellt kan flytta med.

  • Anonym (Skild i Spanien)

    Hej.

    Om det är så som någon skrev tidigare att skilsmässan ska hanteras i det land där man bor kan det var till STOR fördel att det görs i Spanien.

    Är ni folkbordförda (empandronados) alla 4 på samma adress? Om det är så kommer du tilldömmas nyttjande rätten till bostaden utan att behöva betala hyran eller amortering tills alla barn har jobb och har råd att skaffa eget boende ( i Spanien är det vanligt att barnen bor hemma till 30 års åldern) fast du ville ju flytta hem men du får åtminstone ett bra förhandlings läge.

    Har ni gemensam eller separat ekonomi?

    Är bostaden hyrd eller köpt under ert äktenskap?

    Flytten inte ut! Byt inte folkbokförings adress innan begäran om skilsmässa är inlämnad eller säkrast bo kvar tills skilsmässan är klar. Skriv inte på något papper till myndigheter som din man visar om du inte förstår vad det är. Har din man god ekonomi eller är vanlig knegare?

    Sök upp social kontoret i ditt distrikt ( asistenta social / centro servicio sociales) de ger dig en tid och sedan en gratis rådgivning med en advokat. Eftersom du inte har någon inkomst får du sedan en gratis advokat ( det kan ta många månader ) som lämnar in skillsmässo ansökan och hjälper till med anspråk till underhålls bidrag etc.

    Jag betalar 2 hipotek, min bostad och den gamla där mitt x bor med barnen.

    Kommer dröja 15-20 år innan jag kan sälja min gamla lägenhet ( om jag lever då).

    Mina erfarenheter är från Madrid kan skilja mellan olika regioner och skilja mellan olika domare.

Svar på tråden Flytta från Spanien med 4 barn! Rädsla att lämna min kontrollerade man