• Thu 8 Oct 2020 20:11
    2744 visningar
    20 svar
    20
    2744

    IVF 2021

    Hej någon mer som står på kö för IVF som skulle vilja följas åt?

    Jag och min man är 35 och har försökt bli gravida i snart 5 år med ett tidigt mf efter 19 försök och ett utomkvedshavandeskap förra året. Saknar därför en äggledare men annars hittas inga fel på oss och verkar ha en god äggreserv. Har dock ett BMI på 30,5 just nu då jag mådde väldigt dåligt efter mitt utomkveds vilket oroar mig lite.

    Pga av covid fick vi vänta 6 månader extra på Utredningen. Läkaren trodde vi skulle bli gravida själva men eftersom vi har försökt så länge så satte hon upp oss i kö för IVF och sa att de troligtvis är kö till december-januari, så hoppas på att snart få börja.

    Känner att det är både jobbigt och en lättnad då vi är väldigt trötta på att ha schemalagt sex och stress och press att pricka äl. Men också känns de som ett slags misslyckande att inte kunna få ett barn på naturlig väg. Hoppas bara att detta fungerar nu!

  • Svar på tråden IVF 2021
  • Thu 15 Oct 2020 09:20
    #1

    Hej!

    Vad jobbigt för er med alla försök :( du skriver 19 försök, alltså är det på egen hand då eller IVF du menar?

    Vi är också över 30 båda två och har precis gjort vår första IVF. Den misslyckades dock och nu ligger jag och blöder så in i bängen... :( gör ont, har gått upp i vikt och är ledsen. Mitt BMI är nog lika som ditt. Och jag behövde ha ett BMI under 30 innan vi började. Hoppas inte dom säger till om det igen inför nästa försök. Vi har ett i frysen att pröva med. Men blev så nedslagen av denna misslyckade gång så tror inte på det heller :(

    Lycka till Smulis! Vi kan absolut följas åt ????

  • Thu 15 Oct 2020 11:48
    #2
    Botana20 skrev 2020-10-15 09:20:06 följande:

    Hej!

    Vad jobbigt för er med alla försök :( du skriver 19 försök, alltså är det på egen hand då eller IVF du menar?

    Vi är också över 30 båda två och har precis gjort vår första IVF. Den misslyckades dock och nu ligger jag och blöder så in i bängen... :( gör ont, har gått upp i vikt och är ledsen. Mitt BMI är nog lika som ditt. Och jag behövde ha ett BMI under 30 innan vi började. Hoppas inte dom säger till om det igen inför nästa försök. Vi har ett i frysen att pröva med. Men blev så nedslagen av denna misslyckade gång så tror inte på det heller :(

    Lycka till Smulis! Vi kan absolut följas åt ????


    Hej Botana kul att du vill följas åt! Så tråkigt att höra att ett erat första IVF försök misslyckades <3

    Nej vi har inte gjort nått IVF försök än utan blivit gravida på egen hand 2 gånger. Men som sagt står i kö hoppas de inte stänger ner igen bara pga av covid fick vänta på våra provsvar från utredningen i 6 månader pga av covid då de stängde ner i våras och öppnade upp igen i augusti. Är lite orolig över att de kommer säga att jag måste gå ner vikt :(

    Bra ändå att ni fick ett till frysen kanske är den rätta vem vet håller tummarna för er <3
  • Thu 15 Oct 2020 16:03
    #3

    Ja det gör så ont. Trodde inte det skulle vara så jobbigt med ett misslyckande faktiskt eftersom vi försökt i mer än 5 år redan. Men det gjorde det.

    Okej. Har graviditeterna resulterar i barn eller har det avbrutits? Jag ser inte ursprungsinlägget nu, så du får ursäkta mig om du redan skrivit det <3

    Åh, dumma corona. Hoppas ni får starta snabbt! <3

    Angående vikten så var dom hårda mot oss. Vi var klara att dra igång men jag behövde gå ner 3kg (hade redan gått ner nästan 7 kg inför detta) men det räckte inte. Så det tog 2 år innan jag lyckades och vi fick börja. Sån jäkla press, hatar vikthets. Så du kanske får vara beredd på det, men hoppas de har överseende ändå. Har du fått höra det någon gång av dom på kliniken att de kräver att du går ner ett visst antal kg eller så? <3

    Ja, jag ber till allt och alla att det är ett guldägg som tar sig <3 men måste vänta till nästa mens tror jag. Suck.. All denna tid. Veckorna står stilla!

  • Thu 15 Oct 2020 19:46
    #4
    Botana20 skrev 2020-10-15 16:03:08 följande:

    Ja det gör så ont. Trodde inte det skulle vara så jobbigt med ett misslyckande faktiskt eftersom vi försökt i mer än 5 år redan. Men det gjorde det.

    Okej. Har graviditeterna resulterar i barn eller har det avbrutits? Jag ser inte ursprungsinlägget nu, så du får ursäkta mig om du redan skrivit det <3

    Åh, dumma corona. Hoppas ni får starta snabbt! <3

    Angående vikten så var dom hårda mot oss. Vi var klara att dra igång men jag behövde gå ner 3kg (hade redan gått ner nästan 7 kg inför detta) men det räckte inte. Så det tog 2 år innan jag lyckades och vi fick börja. Sån jäkla press, hatar vikthets. Så du kanske får vara beredd på det, men hoppas de har överseende ändå. Har du fått höra det någon gång av dom på kliniken att de kräver att du går ner ett visst antal kg eller så? <3

    Ja, jag ber till allt och alla att det är ett guldägg som tar sig <3 men måste vänta till nästa mens tror jag. Suck.. All denna tid. Veckorna står stilla!


    Nej inga barn ett tidigt missfall och ett utomkvedshavandeskap. Med vikten sa de bara att jag inte får gå upp någonting mer men de sa inget om att jag var tvungen att gå ner.

    Jobbigt med att behöva gå ner går ju typ aldrig om man är pressad... Väntan är den värsta om man bara visste att man någon gång skulle få ett barn kanske man skulle kunna slappna av och tänka på annat. Tror inte vårt första IVF försök kommer vara förens Januari så får passa mig att gå upp i vikt i jul =\

    Var det jobbigt med alla sprutor och allt sådant? är ju inte helt klar på hur allt går till bara vad man läser på internet fick inte mycket info från kliniken.
  • Thu 15 Oct 2020 21:09
    #5

    Okej, jag beklagar. Var det tufft att gå igenom missfall?

    Precis! Om man kunde få någon garanti eller försäkring att inom 3 ggr funkar det. Men icke.

    Okej, då är det nog lugnt med vikten. Fortsätt som du gör så löser det sig <3 :)

    Såhär i efterhand var inte sprutorna det värsta. Det var inte kul, men då gör man något aktivt varje dag för att nå sitt mål och man är motiverad. Sen var äggplocket inte så roligt och jag mådde rätt kasst 2 veckor efteråt. Men det värsta var nog efter insättningen. Att bara vänta på att få testa sig eller att börja blöda. Då känns det som livet är på paus och det enda man tänker på är IVF. Jobbigt att hålla det hemligt för andra också.

    Hur har ni gjort hittills? Har ni pratat om er barnlöshet eller IVF eller håller ni det för er själva? <3 fint att få skriva med dig lite här <3

  • Fri 16 Oct 2020 14:18
    #6

    Ja kan tänka mig att väntan är jätte jobbig tycker de är jobbigt nog mellan ägglossning och mens men då vet man ju inte ens om ägget är befruktat. Lite mer förhoppningar med IVF...

    Eftersom jag fick operera mig för utomkvedshavandeskapet samma vecka hela min familj skulle på utomlandsresa fick alla veta att vi försöker få barn och även mina kollegor på jobbet. Så kollegorna + mina föräldrar vet att vi väntar på IVF.

    Både skönt och jobbigt tycker jag. Jobbigt om det går åt skogen men nu slipper jag ju i alla fall är när ska ni ha barn frågorna.

    Har ni inte berättat för någon? <3

  • Anonym (Iehie­h)
    Sat 26 Dec 2020 23:50
    #9

    Hej!

    Jag hänger gärna med i denna tråd. Jag ska påbörja ivf (syskonförsök) nu i januari och följa gärna åt.

    När börjar ni?

  • Sun 27 Dec 2020 14:56
    #10
    Anonym (Iehieh) skrev 2020-12-26 23:50:42 följande:

    Hej!

    Jag hänger gärna med i denna tråd. Jag ska påbörja ivf (syskonförsök) nu i januari och följa gärna åt.

    När börjar ni?


    Hej vad kul här går det långsamt kliniken är nedslängd pga corona :( hoppas de snart drar igång tror jag står först i kön i alla fall. Så hoppas på första samtalet nu i Januari och sätta igång i februari men vem vet.
  • Sun 27 Dec 2020 17:27
    #11

    Jag och min kille ska dra igång ivf i början av våren, då har vi försökt två år. Han har barn sedan innan, jag har inga barn. Tyvärr verkar det som att Region Örebro där vi kommer få genomföra ivf nu har stängt för alla nya igångsättningar, förutom sådan med ?hög medicinsk prioritet?. Och dit hör nog inte vi. Alla tester har sett bra ut frånsett en cellförändring vid ett cellprov (rutin), men det ska väl inte spelar jättestor roll?

    Om det är fortsatt stopp för uppstarter inom regionen så funderar jag på om vi ska bekosta det privat istället.. Jag blir 36 nästa år så tiden är ju inte obegränsad direkt. Å andra sidan kanske saker och ting öppnar upp snart igen iom att covid vaccinationerna nu startats.

  • Wed 30 Dec 2020 18:22
    #12

    Följer gärna också med .

    Jag och min sambo börjar ivf nu i början på januari, ska börja med gonal-f nu på måndag (om mensen kommer när den ska )

  • Thu 31 Dec 2020 11:38
    #13
    lilljenny skrev 2020-12-30 18:22:40 följande:

    Följer gärna också med .

    Jag och min sambo börjar ivf nu i början på januari, ska börja med gonal-f nu på måndag (om mensen kommer när den ska )


    Välkommen kul att ni är på g här vart jag lite förvånad tog ett test för att se om jag skulle dricka vin ikväll men ser ut som jag får låta bli.... lite olika känslor eftersom de gått så illa de andra gångerna och precis 5år sedan vi började försöka på allvar. Vet inte om jag kan tro på strecket och om jag kan tro de är jag typ säker på att nått kommer hända.

  • Fri 1 Jan 2021 14:18
    #14

    Bekräftade med digitalt idag är i chock =o

  • Fri 1 Jan 2021 16:57
    #15
    smulis85 skrev 2021-01-01 14:18:58 följande:

    Bekräftade med digitalt idag är i chock =o


    Stort grattis!
  • Wed 6 Jan 2021 13:30
    #16

    Ingen långvarig lycka här blöder som en mens idag. Var hos barnmorskan för hälsosamtal igår och hon ringde sjukhuset för tidigt vul fick då veta att vi hade fått tid till fertilitetskliniken den 18/1 hoppas vi fortfarande får ta den nu :?( typiskt att de är röd dag idag så får ringa imorgon.

  • Tue 26 Jan 2021 21:09
    #17

    Hej på er, 


    Hur går det för er?


    Jag var och fick schemat idag. Ska hämta hem alla sprutor i morgon. Mensen kommer runt den 1/2.. Sedan är vi igång. Vi har ett barn sedan innan som kom naturligt men nu har vi försökt bli med syskon i 3 år. Provat 8 behandlingar med letrozol och ovitrelle utan resultat. 

  • Tue 26 Jan 2021 21:54
    #18
    sussan skrev 2021-01-26 21:09:34 följande:

    Hej på er, 

    Hur går det för er?

    Jag var och fick schemat idag. Ska hämta hem alla sprutor i morgon. Mensen kommer runt den 1/2.. Sedan är vi igång. Vi har ett barn sedan innan som kom naturligt men nu har vi försökt bli med syskon i 3 år. Provat 8 behandlingar med letrozol och ovitrelle utan resultat. 


    Åh spännande!! Hur känns allt??

    Har ett barn som är född 2019 via ICSI på Livio Göteborg och imån ska vi på ultraljud inför ett (förhoppningvis, vi har bara 1 ägg i frysen) FET på fredag. Inför ultraljudet är allt lugnt men på fredag kommer det vara kaos. De kan ringa fram till 12.00 och säga om blastosysten överlevde upptiningen eller inte och planen för insättningen är vid 14. Så ser fram emot fredagen med skräckblandad förtjusning!!
    Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Tue 26 Jan 2021 22:19
    #19
    smulis85 skrev 2021-01-06 13:30:55 följande:

    Ingen långvarig lycka här blöder som en mens idag. Var hos barnmorskan för hälsosamtal igår och hon ringde sjukhuset för tidigt vul fick då veta att vi hade fått tid till fertilitetskliniken den 18/1 hoppas vi fortfarande får ta den nu :?( typiskt att de är röd dag idag så får ringa imorgon.


    Jag beklagar innerligt :( styrkekramar!
    Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Wed 27 Jan 2021 18:15
    #20
    Lewaize skrev 2021-01-26 21:54:51 följande:
    Åh spännande!! Hur känns allt??

    Har ett barn som är född 2019 via ICSI på Livio Göteborg och imån ska vi på ultraljud inför ett (förhoppningvis, vi har bara 1 ägg i frysen) FET på fredag. Inför ultraljudet är allt lugnt men på fredag kommer det vara kaos. De kan ringa fram till 12.00 och säga om blastosysten överlevde upptiningen eller inte och planen för insättningen är vid 14. Så ser fram emot fredagen med skräckblandad förtjusning!!

    Skrev ett svar som inte verkade komma upp. Får se om det blir två nu :D


    Det känns bra. Jag är lite rädd för biverkningar av alla mediciner, men bebislängtan väger ju tyngre! Jag är glad att vi beslutat oss för att gå vidare och få mer hjälp, det ger lite hopp igen! Det har känts lite hopplöst här sista tiden..  Jäkla ovitrellen som gett mig falska positiva test fram till dag 14.. 


     


    Hur gick ultraljudet? Håller verkligen tummarna för att allt går bra med upptiningen. 

Svar på tråden IVF 2021