• Anonym (Lilla hjärtat)

    ”Abort är att sluta ett hjärta att slå”

    Läste om detta.Hur ska man tänka?

  • Svar på tråden ”Abort är att sluta ett hjärta att slå”
  • Anonym (22)

    Hur tänker du? Det är klart att ett embryo dör i samband med en abort. Men det kan vara det minst skadliga i vissa fall.

  • Anonym (jo)

    Så tänkte Trump tydligen också, tills han blev sjuk och kunde få medicin gjort av döda aborterade foster ...

  • Anonym (Lurig Trump)
    Anonym (jo) skrev 2020-10-08 23:10:05 följande:

    Så tänkte Trump tydligen också, tills han blev sjuk och kunde få medicin gjort av döda aborterade foster ...


    Trump är lite lurig med det där, då han privat är för fri abort men propagerar partiets linje för att hålla sina kristna konservativa väljare nöjda. Det går säkerligen att hitta inte så värst gamla uttalanden där han kallar abortmotståndare något nedsättande i bästa Trump-manér. Hur kan man avsky någon som säger så mycket roligt och är så härligt plump? Jag har aldrig hatälskat någon tidigare, men Trump har lärt mig att jag kan det. 
  • Tow2Mater
    Anonym (jo) skrev 2020-10-08 23:10:05 följande:

    Så tänkte Trump tydligen också, tills han blev sjuk och kunde få medicin gjort av döda aborterade foster ...


    Finns väl ingen anledning att inte använda det som faktist finns sedan 70-talet fast man inte vill att skattebetalare ska stå för notan för nytillverkning idag?

    "laboratory tests used to assess the potency of its antibodies employed a standardized supply of cells called HEK 293T, whose origin was kidney tissue from an abortion in the Netherlands in the 1970s. .. The Trump administration has sought to block or curtail research that requires tissue from recently performed abortions....The rejections centered on research seeking fresh supplies of abortion tissue, rather than ongoing research involving older, well-established cell lines in use for many years, like the type Regeneron employed."

    www.technologyreview.com/2020/10/07/1009664/trumps-antibody-treatment-was-tested-using-cells-from-an-abortion/
  • Anonym (jo)
    Tow2Mater skrev 2020-10-08 23:25:24 följande:
    Finns väl ingen anledning att inte använda det som faktist finns sedan 70-talet fast man inte vill att skattebetalare ska stå för notan för nytillverkning idag?

    "laboratory tests used to assess the potency of its antibodies employed a standardized supply of cells called HEK 293T, whose origin was kidney tissue from an abortion in the Netherlands in the 1970s. .. The Trump administration has sought to block or curtail research that requires tissue from recently performed abortions....The rejections centered on research seeking fresh supplies of abortion tissue, rather than ongoing research involving older, well-established cell lines in use for many years, like the type Regeneron employed."

    www.technologyreview.com/2020/10/07/1009664-talet likv/trumps-antibody-treatment-was-tested-using-cells-from-an-abortion/
    Jag vet inte det jag. Antingen är man ju ok med eller emot det. Aborterna idag kanske räddar en amerikansk president om 30 år så då borde det väl vara ok? 
    Om jag säger att jag är etiskt emot att äta djur så gäller det väl frysta djur från 70-talet likväl som djur idag? Djur är djur och en abort är en abort. 
  • Anonym (pro-choice)
    Anonym (Lilla hjärtat) skrev 2020-10-08 22:38:38 följande:

    Läste om detta.Hur ska man tänka?


    Först ut skulle jag undra hur någon kunde utläsa något vettigt kring en mening med så dålig grammatik... Sen skulle jag konstatera att det är tur att abort finns. Tänk så många barn som skulle dö smärtsamt pga av att de föddes trotts att de hade skador som gör att de inte skulle överleva mer än några minuter. Sen skulle jag tänka på alla mammor som skulle dött för att de födde barn när deras kropp inte klarade av det så de hade dött om de tvingats genomföra graviditeten. Sen hade en tanke gått till alla de som blivit våldtagna och mental inte skulle kunna hantera att genomgå en graviditet... En tanke skulle sedan gå till alla som genomgår en abort för att föda det barnet hade varit att binda dem i våldsamma förhållanden. Eller de som ekonomiskt inte skulle klara av ett barn eller ett barn till. Sen skulle jag även tänka på de ungdomar som blir gravida förtidigt och tack vara aborten kan få leva som andra ungdomar och skaffa barn när de är beredda på det. 


    En del av mig kan tycka att det är synd att det är näst intill omöjligt att adoptera bort sitt barn här i Sverige så som man kan i USA, det hade kanske gjort att vissa väljer att föda barnet så det kan adopteras bort till någon som de har chans att välja (ja så som i USA). Men jag tycker inte att aborträtten skall inskränkas. 

  • Aniiee
    Anonym (jo) skrev 2020-10-08 23:30:18 följande:
    Jag vet inte det jag. Antingen är man ju ok med eller emot det. Aborterna idag kanske räddar en amerikansk president om 30 år så då borde det väl vara ok? 
    Om jag säger att jag är etiskt emot att äta djur så gäller det väl frysta djur från 70-talet likväl som djur idag? Djur är djur och en abort är en abort. 
    40-50 år.... Det är 40-50 år sedan det var 70-tal.

    Sorry, kunde inte låta bli. Jag bara påminner mig själv om hur gammal jag är =/
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Liberté

    Kunde ärligt talat inte bry mig mindre. De som är emot abort är ofta samma som skiter fullständigt i barn så fort de lämnat moderns kropp.

    Livet är inte vackert i något plan för någon ras och beslutet att terminera ett liv för att främja ett annat är grundbulten i hur naturen fungerar, sorry

  • Tow2Mater
    Anonym (jo) skrev 2020-10-08 23:30:18 följande:
    Jag vet inte det jag. Antingen är man ju ok med eller emot det. Aborterna idag kanske räddar en amerikansk president om 30 år så då borde det väl vara ok? 
    Om jag säger att jag är etiskt emot att äta djur så gäller det väl frysta djur från 70-talet likväl som djur idag? Djur är djur och en abort är en abort. 
    Inte nödvändigtvis. Finns det nya alternativ (t ex kött gjort i labb, som ju finns idag men inte fanns tidigare) kan man vara för att välja det och inte döda djur idag, medan man samtidigt njuter av köttet man fått och har i frysen sen tidigare.
  • Anonym (jo)
    Tow2Mater skrev 2020-10-08 23:34:16 följande:
    Inte nödvändigtvis. Finns det nya alternativ (t ex kött gjort i labb, som ju finns idag men inte fanns tidigare) kan man vara för att välja det och inte döda djur idag, medan man samtidigt njuter av köttet man fått och har i frysen sen tidigare.
    Ok, men Trump njöt inte av köttet utan tog emot medicin gjort av aborterade foster. Han kunde ha valt att låta bli. Speciellt sedan covid 19 inte ens är farligt eller något att vara rädd för ( citat ). Eftersom han mår bättre än för 20 år sedan! 
    Han har dessutom lovat samma fantastiska medicin till alla sjuka nu. Så nu kan alla, både republikaner och demokrater får medicin baserat på aborterade foster! Så alla ska få medicin gjort på aborterade foster medan vissa alltså fortsätter proklamera att de gravida kvinnor som genomför abort ska få fängelse. Och du tycker inte det är hyckleri?
  • Anonym (S)

    Som flera andra reagerar jag främstöver meningsbyggnaden. Är det ett citat alltså. Varifrån?

  • Sven19
    Anonym (Lilla hjärtat) skrev 2020-10-08 22:38:38 följande:

    Läste om detta.Hur ska man tänka?


    Låter som någon kört Google translate på nån skit från någon extremt religös abortmotståndare.

    Sen har han som skrivit den svenska texten så dåliga svenska kunskaper att han inte ser hur dåligt meningsbyggnaden är.
  • Anonym (S)

    Rent faktamässigt är det väl så att fostrets hjärta börjar slå under den femte eller sjätte graviditetsveckan. (Står olika i olika källor).

  • Anonym (oo)
    Anonym (Lilla hjärtat) skrev 2020-10-08 22:38:38 följande:

    Läste om detta.Hur ska man tänka?


    Jag tänker att jag, som är språklärare, får kalla kårar av att läsa en så dåligt konstruerad mening. 
  • Anonym (Lilla hjärtat)
    Anonym (oo) skrev 2020-10-09 07:31:04 följande:

    Jag tänker att jag, som är språklärare, får kalla kårar av att läsa en så dåligt konstruerad mening. 


    Hur skulle det se ut om det var rätt skrivet då?
  • Anonym (Lilla hjärtat)
    Anonym (S) skrev 2020-10-09 06:54:45 följande:

    Som flera andra reagerar jag främstöver meningsbyggnaden. Är det ett citat alltså. Varifrån?


    Någon hade skrivit texten på ett ställe ute.
  • Egon den stora

    Om man bortser ifrån att texten är lite märklig så är det väl det som är själva poängen med abort? Det finns väl ingen som inte är medveten om det?

  • Anonym (...)
    Anonym (Lilla hjärtat) skrev 2020-10-09 07:54:44 följande:

    Hur skulle det se ut om det var rätt skrivet då?


    ?Abort är att få ett hjärta att sluta slå? kanske? :)
Svar på tråden ”Abort är att sluta ett hjärta att slå”