• Msofie

    Fertilitetsutredning

    Hej,

    Tänkte att jag skulle vilja ha en tråd specifikt om fertilitetsutredning där man kan dela erfarenheter.

    - Vilken erfarenhet har ni av det?

    - Hur såg tidsaspekten ut för er? När tog ni kontakt, och hur. Hur långt tid tog sedan processen?

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Pimpinellan

    Vi gjorde en utredning när vi försökt 7 månader eftersom jag var över 35. Det gick väldigt snabbt. Blodprov dag 3 och 21, spermaprov, VUL och läkarbesök. Efter ytterligare drygt ett halvår spolade jag äggledarna.

  • Jipohamb

    Vi har precis påbörjat vår fertilitetsutredning efter att ha försökt i ett år. Vi har fått reda på att min sambo har ganska få och långsamma spermier. Vi valde att göra utredningen privat men inte IVF. Vår remissbekräftelse till att göra det via landstinget (Sahlgrenska) kom idag!

  • Stjärnan92

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt sen december-18, så i december-19, tog vi kontakt med landstinget då vi försökt i 1 år. Sen fick vi tid nu i september, alltså 9 månader senare. Men tror vi hade fått en tidigare tid om inte coronan kommit iväg.

    Så den 7 september var vi på vårt första möte på gyn med en barnmorska, där hon gick igenom hälsa o lite sånt. Sen fick han ett datum för att lämna spermaprov, och jag fick datum för att ta blodprov, vilket men skulle göra cykeldag 22. Och så sista mötet hade vi nu igår den 15de, där vi fick träffa en läkare och gå genom provsvaren och så fick jag göra en undersökning där de sprutade in vätska i livmodern och äggledare för o se om allt va ok. När den var klar så kom han med ett svar på va han trodde va som var "fel", och gav behandling utifrån det. I mitt fall har jag förmodligen ingen ägglossning och väldigt oregelbunden mens!

    Som tur är

  • Stjärnan92

    Som tur är skulle jag skriva, är att jag fick min mens dagen innan första mötet så jag kunde gå o ta blodprovet dag 22 i cykeln. Och igår efter läkaren började jag med provera och sen blir det letrozol. Så nu håller jag tummarna :D

  • Mathilda88

    Efter ett års försök kontaktade vi en privat klinik anknuten till Regionen, fick tid ca tre-fyra veckor senare i slutet av november för intro och blodprover. En vecka senare ultraljus, cellprovstavning och spolning av äggledarna. Sambon lämnade spermaprov vid två tillfällen under december- kö till tiderna samt fem veckors analysering. Sen avslutningsmöte i slutet av januari. För oss blev det IVF pga få spermier.

Svar på tråden Fertilitetsutredning