Varför är man inte rädd om sin ekonomi?
Steven01 skrev 2020-10-09 09:42:56 följande:
Det märkliga är att man inte får lära sig detta i skolan. Man får lära sig vad magma är (smält bergartsmassa blandat med gaser och kristaller) men man får inte lära sig om hur viktigt det är med ekonomi. Vissa har tur och får lära sig detta av föräldrarna men det är verkligen inte alla.
Jag tycker jag ser detta argument överallt. Men jag fick lära mig lägga en budget för lite olika scenarion, planera en middag, flytta hemifrån, köpa bostad etc. i Hemkunskapen, sista året på högstadiet fick klassen själva lägga upp lektionerna utifrån just skolans buget för undervisningen. Jag fick lära mig om räntor i Matematiken, fick lära mig om belåning, skuldsättning och kronofogdemyndigheten i SO m.m. Bara för att man inte har en specifik lektion i "Fucka inte upp din ekonomi" betyder ju inte det att vi inte fick verktygen redan i skolan. Min syster är lärare och menar på att samma saker fortfarande ingår i läroplanen. Att folk sen inte själva klarar av att använda sig av de verktygen, eller inte förstod dem ens i skolan är ju en annan sak.