Sogol skrev 2020-10-10 12:12:09 följande:
Ja det är ju inte alla förunnat att ha ett heltidsjobb i dessa tuffa tider. Det är nog en kombination av att de kämpat bra och haft tur. Man kommer långt med att kämpa på bra. Men sen kan det komma en coronapandemi som gör att ens jobbsituation går från 100 till 0 trots att man slitit som ett djur. Står man då där med ett saftigt bostadslån så kan man nog hålla sig för skratt.
Men är man två st så delar man ju på hyran. Jobbar båda heltid så borde man få mycket pengar över ändå. En hyresrätt är dessutom mycket enklare att göra sig av med om förhållandet skulle ta slut. Men som sagt för 15 år sen var en bostadsrätt en mycket god investering. Nu är det jäääävligt osäkert.
Jag vet inte var du bor men bostadsbristen är utbredd i hela landet. 75 procent av alla kommuner har underskott av bostäder. Men det är hela 90 procent av Sveriges invånare som bor i en kommun med bostadsbrist (källa hyresgästföreningen). Det är hyresrätter som det är störst brist på. Så att hänvisa till dessa känns väldigt naivt. Jag bor i Stockholms kommun men utanför tullarna. För mig var det billigare att köpa en högt belånad tvåa än att harva runt bland dyra andrahandskontrakt alternativt dyr nyproducerad hyresrätt (de två alternativ som står till buds i praktiken). Får man tag på en hyresrätt gör man sig definitivt inte av med den.