Inlägg från: Anonym (inte frivilligt/medvetet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte frivilligt/medvetet)

Varför är man inte rädd om sin ekonomi?

Anonym (TS) skrev 2020-10-09 09:23:18 följande:

Tycker jag läser om så många som är så oförsiktiga med sin ekonomi, det är hårt belånade fastigheter /lägenheter, sambo hos kronofogden, släppt all ekonomisk kontroll till äkta hälften, gift sig utan äktenskapsförord trots släktgård, arbeta halvtid utan att skydda SGI, planera barn med slösaktig partner, hemma med barn helt utan inkomst....

Alltså.... hur vågar man riskera något så viktigt som sin egna ekonomi...? Särskilt i dessa tider med Corona. Jag förstår inte.

Vet inte vad jag vill med tråden. Var och en gör väl exakt som man själv vill, men jag är fostrad till att alltid klara mig själv och ha marginaler. Jag skulle aldrig äventyra min ekonomi.

Jag/vi är nog vad du skulle kalla oförsiktig med min/vår ekonomi. Det enda som inte stämmer för mig är den hårt belånade fastigheten, eftersom jag ärvde huset vi bor i vid 19 års ålder, 4 månader innan vi fick barn. Min sambo hade då en skuld hos kronofogden. Han fick ta hand om ekonomin för jag orkade inte. Ok, vi är inte gifta. Jag hade ett deltidsjobb och ingen SGI när jag först blev sjukskriven och sedan gick på föräldraledighet med lägsta föräldrapenning, min sambo var student. 

Sedan dess har vi tagit ett nytt huslån för att kunna renovera och bygga ut/om. Jag är den som idag studerar och han arbetar deltid och är föräldraledig på deltid. Jag studerar dubbelt, ett program med goda framtidsutsikter där det är lätt att få jobb och ett som är precis tvärt om. Ingetdera är särskilt välbetalt men ok.

Vi började någonstans och vi rör oss uppåt.
    Anonym (Vansinne) skrev 2020-10-09 18:48:21 följande:
    Detta var nog ett av de inlägg som bäst beskriver fullständigt oansvarigt beteende, någonsin, alla kategorier.
    Jag skrev ju det, att ts, och tydligen även du, och många, många andra skulle kalla det att inte vara rädd om sin ekonomi.
    Anonym (Vansinne) skrev 2020-10-09 20:41:40 följande:
    Det är inte bara "vi" som kallar det så...

Dessutom gäller det ju oerhört mycket djupare brist på ansvar än bara din egen ekonomi. När du även väljer att sätta ett barn till världen under dessa omständigheter....

Många, många andra skrev jag.

Just på grund av omständigheterna inklusive en medicinsk miss så upptäkte jag inte att jag var gravid förän i vecka 22. Det var inte ens jag som upptäkte det, min pojkvän tog mig till sjukhuset  för att jag blödde som en stucken gris och var inte kontaktbar en morgon och väl där konstaterades partiell moderkaksavlossning. Tänk dig att vara 19 år, precis två dagar före ha begravt sina föräldrar, knappt haft sex på nästan ett halvår och vakna på ett sjukhus och få veta att man är gravid. Då väljer man inte, då kavlar man upp ärmarna och gör sitt bästa.
    Anonym (Vansinne) skrev 2020-10-09 21:35:07 följande:
    Du tog ju beslutet att riskera att bli gravid när du hade oskyddat sex, det räcker med en gång, detta är ingen hemlighet för någon.

All heder till dig dock som verkar göra det så bekvämt det går i den säng du bäddat åt dig själv.
    Jag hade inte oskyddat sex. En av orsakerna till moderkaksavlossningen var hormonspiralen, som satt i vägen.
Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?