• anonym88812

    12 år och åka tåg ensam?

    Hej!

    Jag och min dotter som är 12 år bor ca 400 km ifrån varandra och vill jättegärna ses nu till julen.

    Det knepiga är ju nu hur, vi har funderat att släppa henne på tåget och då följer hennes pappa självklart med henne in till hennes plats. Såklart inga byten på tåget och det tar ungefär 2.30h. Varför jag inte hämtar henne eller hennes pappa lämnar henne är för att det kostar så fruktansvärt mycket och att vi sedan ska åka dubbelt fram och tillbaka.

    För henne hade både resan hit och sedan tillbaka kostar max 500kr och om vi skulle lämnat henne hade det kostat över 2000kr, väldans stor skillnad.

    I början när vi snackade om det var hon helt med på det. Men vi har börjat fundera på vad som skulle hända om tåget antingen stoppas, och hon skulle få byta tåg. Detta är hon också orolig för, och i jul kommer det ju förmodligen snöa och blir lättare försenat. Men vad tycker ni? Skulle ni släppt iväg henne?

  • Svar på tråden 12 år och åka tåg ensam?
  • cosinus

    Ja det hade jag gjort, om barnet självt är tryggt med upplägget.

    Jag förutsätter att hon har med sig telefon och så får hon fråga om hjälp om det skulle hända något väldigt oförutsett.

    Mina barn har åkt själva från den åldern både buss och tåg och jag har sagt att händer det något och du behöver hjälp så fråga någon med egna barn för vuxna med egna barn är ofta snälla mot andras barn. (Grov generalisering men har funkat bra)

  • Såontany

    Ring till SJ och beskriv ert problem. De kanske har backup för dessa situationer. Tex personal som ansvarar för barn på tåg?

    Om SJ har lösning för ev tågbyten med lösning diro, beskriver du detta för din dotter.

    Alternativt byter åkdatum. Endera att hon tar ledigt de sista dagarna inför jullovet och åker tidigare eller åker till dig efter jul!

  • Mortiscia80

    Tveklöst. Det är en så kort sträcka, inga byten, hon blir lämnad och hämtad, inga problem.

    Det händer väldigt sällan att man tvingas byta tåg pga stopp och i så fall kommer de att meddela i högtalarna och er dotter kan se till att kontakta en tågvärd som hjälper henne. Problemet löst.

    Låt inte rädsla stå i vägen för bra saker!

  • Earlgrey

    Jag åkte buss ifrån Örebro till strax utanför Oslo när jag var i 12 års åldern. Det var byte i Karlstad och det gick hur bra som helst. Min släkting åkte som åtta åring o det gick också bra. Vi hade inga mobiltelefoner då. Som barn växer man med uppgiften tycker jag i alla fall. Så länge mamma o pappa är med så behöver man inte ta samma ansvar. Man behöver inte läsa skyltar eller hålla koll på klockan för de gör ju föräldrarna....Att lita på sina barn stärker deras självkänsla.... Så jag tycker att ni ska peppa henne. Att hon har laddad mobil, matsäck o dricka med sig, som hon kan få va med o ordna själv....
    Sen att man kan prata om vad hon ska göra om det blir byten. Jag skulle väl råda henne att  prata med personal. Och självklart inte ta emot skjuts från någon privatperson. 

Svar på tråden 12 år och åka tåg ensam?