• Anonym (Nya sambon)

Tonårsbarn/vuxna barn

Hur länge bodde era barn hemma???

Och har ni barn /vuxna barn som ff bor hemma?

Och hur gamla är dom.

Vi har ff vuxna barn hemma på 19,21,23 och ingen av dom verkar intresserade av att flytta.

Säger själva detta är bekvämt.

Och som ny sambo är det svårt att komma in och säga något.

Hur förhåller ni er till det?

• Svar på tråden Tonårsbarn/vuxna barn
  • Dexter dot com

Har du flyttat in så har du ju godkänt upplägget kan jag tycka. Är du missnöjd borde den diskussionen tagits med din nuvarande sambo innan inflytt.

• hammarhajen

En 19-åring har precis slutat gymnasiet och väldigt få får tag i boende och jobb direkt. Dessutom pågår en coronapandemi som ställer till det på arbetsmarknaden. Att du ens skriver att en sådan "fortfarande" bor hemma känns lite olustigt, tycker jag.

Det är svårt att få bostad och om föräldrarna vill hjälpa barnen att starta sina liv utan skulder, genom att t.ex. låta dem bo hemma när de studerar, så tycker jag att det är bara fint och bra.

• Anonym (alla kvar)

Vi bor fortfarande kvar allihop, till styvmorsans stora förtret. Nu lät det som att vi gör det på pin kiv bara för att reta henne, men riktigt så är det så klart inte.

• Anonym (Hanna)

Jag har en 19åring som flyttade direkt efter gymnasiet för att studera på annan ort.

Hon har kvar sitt rum och är välkommen tillbaka när som helst. Vårt hem är ju fortfarande hemma för henne på ett sätt. Studieåren är väl oftast ett slags mellanting. Jag räknar med att detkan bli perioder fram till 25årsåldern då det kan finnas behov att flytta hem ett tag av olika skäl.

• Anonym (32)

Våra barn är bara 10 och 13 år nu men våra planer är följande;barnen bor hemma tills de är färdigutbildade och har högskoleexamen och kan gå ut och arbeta.

Eller om de vill arbeta ett tag INNAN utbildning (den kanske aldrig kommer man vet aldrig) tills de jobbat ihop till en kontantinsats till en bostadsrätt.

(De kommer inte behöva betala hyra hemma, men vara tvungna att snabbt lära sig spara ca beroende på inkomst mellan 50- 70 % av sina pengar dels i aktier och dels på vanligt sparkonto).

• sextiotalist

Sonen flyttade hemifrån på riktigt när han var 20.

Sedan dess har vi flyttat så ingen dedikerad plats kvar

Min sambos barn vid den åldern också. Deras mamma har också flyttat så Inte heller de har dedikerade platser, varken hos sin mamma eller pappa.

Alla tre flyttade pga studier på annan ort.

När de är hos oss så bidrar de till att det rullar på. Fixar någon middag etc

• Physalis

Det finns ju så många sätt att hantera det där så jag hade nog velat prata om det långt innan det var tal om att flytta ihop.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (acceptera med krav)

Våra barn är något yngre, men där vi bor är det jättesvårt att hitta eget boende om man inte har någon miljon på banken, så jag tänker att de gärna får bo kvar hemma tills de är klara med högskoleutbildning och / eller kan försörja sig själva, hittat lägenhet o s v.

Däremot tänker jag att ni är 5 vuxna i familjen. Det innebär att du bara ska betala 1/5 av hyra, mat, el o s v, och  göra 1/5 av hushållssysslorna. Gör inte "barnen" sin del tycker jag att det är din sambo som ska betala för dem och göra deras del av hushållsarbetet, inte du. (jag hade inte själv drivit det så hårt, men om din sambo kräver av dig att du ska hushålla och betala för hans barn är det snarare han som är girig, än du som är snål) 

• Anonym (intresant)

Så du har alltså nyligen flyttat in hos en familj och ska nu bestämma allt? Ok så kan man ju också göra 

• Anonym (C)

Jag räknar med att barnen bor hemma tills de är runt 22 åtminstone. Antingen för att jobba och spara ihop pengar eller för att kunna spara pengar när de pluggar.

Att köpa lägenhet är dyrt här i trakterna och jag har själv inte haft möjlighet att spara mycket pengar till dem så då får de bo hemma och spara själva istället :) Sen kanske de väljer att flytta direkt efter gymnasiet, men de ska inte känna sig pressade att flytta.

Själv flyttade jag hemifrån när jag var 19 och hade ingen större summa pengar sparade, det jag hade räckte till möbler. Min mamma flyttade hemifrån som 17-åring och förväntade sig att jag skulle flytta så fort jag börjat jobba och när man flyttat hemifrån så hade man gjort det för gott, viktigt att vara självständig och klara sig själv. Men det var andra tider! Jag vill ge mina barn så goda förutsättningar jag kan.

Svar på tråden Tonårsbarn/vuxna barn