• LittleSunshine84

    Kolla upp borglig vigselförrättare?

    Vet ngn om man kan komma fram till vem som varit borglig vigselförrättare vid en borglig vigsel?

    Finns det register? Vart vänder man sig?

  • Svar på tråden Kolla upp borglig vigselförrättare?
  • Magical

    Har ingen aning om ifall det finns register men jag gifte mig borgerligt och då var det Länsstyrelsen man vände sig till och de bestämde vem som skulle förrätta vår vigsel. Det är nog där du ska börja ditt sökande i alla fall. 

  • Limeblad

    Du kan kolla på den aktuella kommunens hemsida vilka som är utsedda till vigselförrättare. Om det är en speciell vigselförrättare du söker kan du googla på namnen så kanske du hittar bild på dem.

  • LittleSunshine84

    Tack för svar!

    Jag söker möjligheten att se vilken vigselförrättare det var och eventuellt vittnena. Komplicerad historia :P Jag tror jag vet vem som var vigselförrättare men av olika anledningar kan jag ej fråga denne rätt ut.

  • Limeblad
    LittleSunshine84 skrev 2020-10-09 17:53:29 följande:

    Tack för svar!

    Jag söker möjligheten att se vilken vigselförrättare det var och eventuellt vittnena. Komplicerad historia :P Jag tror jag vet vem som var vigselförrättare men av olika anledningar kan jag ej fråga denne rätt ut.


    Vigseln registreras hos Skatteverket. Du kan ju höra efter där om vigselbeviset går att få ut. Vet inte om det är allmän handling eller om det är sekretess.
  • LittleSunshine84
    Limeblad skrev 2020-10-09 17:56:00 följande:

    Vigseln registreras hos Skatteverket. Du kan ju höra efter där om vigselbeviset går att få ut. Vet inte om det är allmän handling eller om det är sekretess.


    Ah tack, måste bara ta reda på exakt datum först!
  • Limeblad
    LittleSunshine84 skrev 2020-10-09 18:15:31 följande:

    Ah tack, måste bara ta reda på exakt datum först!


    Det borde väl inte behövas? Lär väl räcka med personnr på de som gifte sig.
  • LittleSunshine84
    Limeblad skrev 2020-10-09 18:27:36 följande:

    Det borde väl inte behövas? Lär väl räcka med personnr på de som gifte sig.


    Alltså vi snokar här och har inte den infon.

    P var vittne till ett borgligt giftemål i somras. Enligt honom var X vigselförättare. Men nu verkar det vara Y som var det. Vill vill kunna ta reda på det för vi tror att P ljuger.

    Verkar som att P har en affär med Y och använder X som fasad. I korthet önskar vi kunna ta reda på det då P är en mytoman.
  • Kjell2
    LittleSunshine84 skrev 2020-10-09 19:03:12 följande:
    Alltså vi snokar här och har inte den infon.

    P var vittne till ett borgligt giftemål i somras. Enligt honom var X vigselförättare. Men nu verkar det vara Y som var det. Vill vill kunna ta reda på det för vi tror att P ljuger.

    Verkar som att P har en affär med Y och använder X som fasad. I korthet önskar vi kunna ta reda på det då P är en mytoman.
    Kontakta skatteverket och börja leta efter vigseldokument. Bra om ni har de olika personernas namn, adress eller bäst personnummer. Funkar inte det datum för vigseln.


Svar på tråden Kolla upp borglig vigselförrättare?