• sigge1235

Läcker urin jämt snart 2 mån efter bf

Hej!

Jag började läcka urin, knappt så jag märker det men det stinker kiss om trasorna efter ett tag och de är lite fuktiga, några månader in i graviditeten. Jag är nu snart två mån efter förlossningen och läget är oförändrat, varken mer eller mindre. Har jag inte trosskydd så.luktar jag kiss inom 30-60 minuter. Detta är mitt andra barn och jag hade samma när jag var gravid med mitt första, jag tror dock att det försvann efter förlossningen. Det kom också senare i graviditeten den gången. Jag gick upp mycket, ca 30 kg, båda gångerna. Har hört att övervikt påverkar, vilket jag såklart har nu fortfarande. Gör mina knipövningar och ska fråga om detta på efterkontrollen. Men vill mest höra om någon här har/haft liknande upplevelser? Hur tror ni prognosen ser ut? Är detta normalt? Det försvann emellan barnen senast, trots bitvis mild övervikt - ca 5 kg. Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Läcker urin jämt snart 2 mån efter bf
  • Jemp

Vanligt, men inget du ska behöva stå ut med i längden. Om det kvarstår finns hjälp att få, bla en enkel operation.

Iom att du är så nyförlöst kanske det går tillbaka självt, vet inte hur lång tid som är rimligt men vill bara flika in då jag vet många som gått i flera år i onödan för att de inte visste om att hjälp finns att få.

• S23

Har du testat att känna efter med ett finger när du kniper? Isf, känner du ett starkt knip själv? Naturligtvis svårt att avgöra.

Om du vill få en bra bedömning gällande det så sök dig till fysioterapeut inriktad på bäckenbotten.

Om du har ett dåligt knip så kan det, nu förutsätter jag att det inte beror på för lite knipövningar eftersom du säger att du gör sådana, bero både på trasiga muskler som missats eller överspänd bäckenbotten.

Jag vill råda dig att försöka göra avslappningsövningar, kolla gärna instagramkontot heltunderliv för tips på sådana, och inte bara knipa. En överspänd bäckenbotten innebär att musklerna är konstant spända. En spänd muskel går inte att träna och du kommer oavsett hur mycket du kniper inte få nåhon styrka i bäckenbotten. Och utan styrka i bäckenbotten är ju risken stor för urinläckage.

sedan skall sägas att detta naturligtvis kan vara något som kommer ge sig med tiden för dig! Men i längden ska du absolut inte behöva leva med detta. Tyvärr är kompetensen dålig så söker du för dina problem kan du nog förvänta dig att få kriga för att få ett svar på vad problemet beror på.

Jag vet inte vad det är för lätt operation jemp syftar på. Om det handlar om en tvt så vill jag varna för att det inte är en så enkel operation som man tror. I många länder är detta förbjudet pga riskerna.

I Sveriges har läkarna valt att inte rapportera in de problem som många har efter operationen, vilket gör att statistiken för komplikationer är totalt missvisande. Operationen hjälper många, men många får också oerhörda problem med den plastslynga som opereras in i kroppen i form av ständig värk. Sverige har inte kompetensen för att operera ut slyngan igen. Och gör det inte heller. Så detta är något man Isf får leva med.

Det betyder inte att man inte ska göra tvt. Men man bör läsa på och även titta på statistiken som finns utomlands gällande detta

Svar på tråden Läcker urin jämt snart 2 mån efter bf