Ont i magen av dulcolax, gravid och förstoppad!?????
Gravid i v 21 och har så himla ont till höger i magen. Har haft problem sedan en blindtarmsoperation 2017, men detta börjar nu att ta knäcken på mig. Jag har fått ordination om att ta en dulcolax per dag en vecka samt 2 st inolaxolpåsar per dag. Den värsta smärtan började förra helgen och jag var då hos läkaren på måndagen och fick denna rekommendation. Inolaxol har jag tagit sedan innan men det förlorade effekt när jag blev gravid så därför har jag nu fått öka dosen. På måndag kväll när jag tagit denna dos av dulcolax och inolaxol ä?ååfick jag sådana smärtor hela kvällen och till ifrån hela natten. Denna smärtan är jag rädd för, helt ärligt den är skärande och får mig att frysa till, böja mig framåt och stå och kvida. Kan inte ens gråta för det gör så ont att ens röra magen. Sedan går det över efter mellan 5-15 minuter.
Jag har nu sedan i måndags tagit denna dos och försökt äta flytande. Jag vågar inte riktigt äta som vanligt då jag får så ont ca 1 timme efter. Tuggar noga! Idag fick jag ont igen men denna gång på vänster sida? Jag vet inte vart jag ska ta vägen snart då en graviditet är jobbig i sig och så ska jag få denna skiten. Jag går på toa varje dag tack vare dulcolax men har inte haft såhär ont i magen innan. Jag kan knappt gå en normal promenad utan att behöva stanna/gå sakta sedan jag började ta dulcolax.
Har någon mer tagit dulcolax under längre tid? Kan tillägga att jag inte har gjort någon undersökning av tarmen sedan operationen utan det mesta löste sig för mig med inolaxolen. Då denna som sagt slutade funka då jag blev gravid hade jag innan helgen under några dagar tagit laktulos också vilket hjälpte toabesöken, förstår därför inte varför jag fick så ont som att jag var jätteförstoppad.. blev dock ganska få sig av laktulosen.
Ville mest skriva av mig och se om någon varit med om liknande och vad som hjälpt er. Ursäkta långt och rörigt inlägg men är så himla trött efter allt. Tacksam för svar
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-10-10 20:24
Värst vad många frågetecken det blev i rubriken, haha skulle bara vara ett utropstecken..