• jamenn

Ont i magen av dulcolax, gravid och förstoppad!?????

Gravid i v 21 och har så himla ont till höger i magen. Har haft problem sedan en blindtarmsoperation 2017, men detta börjar nu att ta knäcken på mig. Jag har fått ordination om att ta en dulcolax per dag en vecka samt 2 st inolaxolpåsar per dag. Den värsta smärtan började förra helgen och jag var då hos läkaren på måndagen och fick denna rekommendation. Inolaxol har jag tagit sedan innan men det förlorade effekt när jag blev gravid så därför har jag nu fått öka dosen. På måndag kväll när jag tagit denna dos av dulcolax och inolaxol ä?ååfick jag sådana smärtor hela kvällen och till ifrån hela natten. Denna smärtan är jag rädd för, helt ärligt den är skärande och får mig att frysa till, böja mig framåt och stå och kvida. Kan inte ens gråta för det gör så ont att ens röra magen. Sedan går det över efter mellan 5-15 minuter.

Jag har nu sedan i måndags tagit denna dos och försökt äta flytande. Jag vågar inte riktigt äta som vanligt då jag får så ont ca 1 timme efter. Tuggar noga! Idag fick jag ont igen men denna gång på vänster sida? Jag vet inte vart jag ska ta vägen snart då en graviditet är jobbig i sig och så ska jag få denna skiten. Jag går på toa varje dag tack vare dulcolax men har inte haft såhär ont i magen innan. Jag kan knappt gå en normal promenad utan att behöva stanna/gå sakta sedan jag började ta dulcolax.

Har någon mer tagit dulcolax under längre tid? Kan tillägga att jag inte har gjort någon undersökning av tarmen sedan operationen utan det mesta löste sig för mig med inolaxolen. Då denna som sagt slutade funka då jag blev gravid hade jag innan helgen under några dagar tagit laktulos också vilket hjälpte toabesöken, förstår därför inte varför jag fick så ont som att jag var jätteförstoppad.. blev dock ganska få sig av laktulosen.

Ville mest skriva av mig och se om någon varit med om liknande och vad som hjälpt er. Ursäkta långt och rörigt inlägg men är så himla trött efter allt. Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-10-10 20:24
    Värst vad många frågetecken det blev i rubriken, haha skulle bara vara ett utropstecken..

• Svar på tråden Ont i magen av dulcolax, gravid och förstoppad!?????
  • Lönnsirap

Att ha förstoppning gör ont, men även dulcosoft/lax har ju just magsmärtor som biverkning på sin bipacksedel...

Jag tycker personligen bättre om att lösa förstoppning genom att "arbeta" från båda håll, dvs använda sup/rektallösning som komplement till det som du äter.

Äter du järntabletter kan det vara en bov till att magen är hårdare. När jag var gravid behövde jag testa lite olika andra "hälsokost"-järn som magen accepterade bättre.

Prata med någon kunnig barnmorska om problemen förutom läkaren....

• jamenn
    Lönnsirap skrev 2020-10-10 19:55:17 följande:

Att ha förstoppning gör ont, men även dulcosoft/lax har ju just magsmärtor som biverkning på sin bipacksedel...

Jag tycker personligen bättre om att lösa förstoppning genom att "arbeta" från båda håll, dvs använda sup/rektallösning som komplement till det som du äter.

Äter du järntabletter kan det vara en bov till att magen är hårdare. När jag var gravid behövde jag testa lite olika andra "hälsokost"-järn som magen accepterade bättre.

Prata med någon kunnig barnmorska om problemen förutom läkaren....

Tack för ditt svar! Ja, precis.. känns som att dulcolax är så starkt.. därför tänkte jag om det fanns alternativ. Då de misstänker en förträngning eller sammanväxning efter operationen är målet nu när bebis börjar trycka på det området att jag ska gå på toa en gång per dag för att motverka smärtan. Men nu känns det som att jag får ont flera gånger per dag och inte vågar äta det jag vill riktigt. Jag har inte behövt ta något järn ännu, men har haft trög mage sedan innan så det hjälper inte riktigt till.

Men du tänker att man istället tar microlax vid behov och äter inolaxolen istället som kombo?
  • Lönnsirap

Om jag minns rätt finns dulcolax som sup, som då verkar mer lokalt. Det kan bli lite kramp och smärta av det också, men om jag minns rätt så släppte det när "skitandet" var över.

Det finns ju massor av olika preparat för att hålla igång magen så det är väl onödigt att ha nått som inte fungerar. Du behöver ju in med såväl mat som bulkmedel/"mjukgörande" för att hålla igång magen.

Förstoppning gynnar förstoppning, så man behöver hitta nått som funkar.

Hur är det med Movicol? Jag vet inte om det är ett alternativ... Men det tycker jag funkar helt ok.

• backen15

Dricker du mkt vatten?? Citrusfrukter såsom clementin, apelsin, vindruvor kan vara bra.

Även banan kan vara bra men kan också ha motsatt effekt så kolla hur din kropp reagera på banan, annars är vissa frukter kanonbra för matsmältningen.

• jamenn
    backen15 skrev 2020-10-11 15:25:16 följande:

Dricker du mkt vatten?? Citrusfrukter såsom clementin, apelsin, vindruvor kan vara bra.

Även banan kan vara bra men kan också ha motsatt effekt så kolla hur din kropp reagera på banan, annars är vissa frukter kanonbra för matsmältningen.

Försöker äta banan då det känns "snällare" mot magen, om det nu är en förträngning som påverkar.. Tack för tipset ????
  • EmiliaEngel

Jag skulle rekommendera havregrynsgröt ev fiberhavregryn och så 2-3matskedar Psylliumfrön/loppfrön ti?l frukost, lunch eller middag. Det håller magen mjuk. Psylliumfrön smörjer och mjukar upp likaså havre som är mild mot magen. Dricka ordentligt är mycket viktigt.

Hoppas det känns bättre snart!

• jamenn
    EmiliaEngel skrev 2020-10-12 09:24:25 följande:

Jag skulle rekommendera havregrynsgröt ev fiberhavregryn och så 2-3matskedar Psylliumfrön/loppfrön ti?l frukost, lunch eller middag. Det håller magen mjuk. Psylliumfrön smörjer och mjukar upp likaså havre som är mild mot magen. Dricka ordentligt är mycket viktigt.

Hoppas det känns bättre snart!

Tack för ditt tips,har hört om dessa frön.. ska nog testa det! Vatten dricker jag mängder av ????
  • EmiliaEngel
    jamenn skrev 2020-10-12 22:26:09 följande:

Tack för ditt tips,har hört om dessa frön.. ska nog testa det! Vatten dricker jag mängder av ????

Ja det tycker jag :) Effekten kan dröja ett par dagar om man är mycket förstoppad man kan hjälpa till med microlax för att komma igång. Äter man det sen regelbundet borde det hålla igång och man kan justera mängden upp eller ner beroende på hur din kropp funkar. Hoppas du känner dig bättre snart :)
Svar på tråden Ont i magen av dulcolax, gravid och förstoppad!?????