• Anonym (sniffar)

    Vänskap = Kärlek?

    Varför skriver många kvinnor att de vill börja med vänskap, sen får man se hur det utvecklas?
    Har kvinnor hört talas om män och kompisfacket? Friend Zone på engelska.

  • Svar på tråden Vänskap = Kärlek?
  • Anonym (kärlek = vänskap)

    All äkta kärlek bygger på äkta vänskap.

  • Anonym (A)
    Anonym (kärlek = vänskap) skrev 2020-10-10 22:49:24 följande:
    All äkta kärlek bygger på äkta vänskap.
    Helt rätt.
  • Anonym (-)

    Det som menas är att det inte räcker med flört och attraktion, utan det krävs något djupare. En kärleksrelation är för många som en vänskapsrelation där man dessutom är kära och tänder på varandra. Om du inte ens har potential att vara hennes vän är det uteslutet att ni blir ett par. Det kan nog också vara ett sätt att uttrycka att du inte kan förvänta dig sex innan ni lärt känna varandra ordentligt.

  • Anonym (Lite salt)

    Det handlar om att hon inte vill ha sex direkt, utan lära känna dig först.

  • Anonym (Willy)
    Anonym (-) skrev 2020-10-11 06:59:05 följande:

    Det som menas är att det inte räcker med flört och attraktion, utan det krävs något djupare. En kärleksrelation är för många som en vänskapsrelation där man dessutom är kära och tänder på varandra. Om du inte ens har potential att vara hennes vän är det uteslutet att ni blir ett par. Det kan nog också vara ett sätt att uttrycka att du inte kan förvänta dig sex innan ni lärt känna varandra ordentligt.


    Så alla killar som tjejer ligger med känner hon ordentligt?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Willy) skrev 2022-03-15 06:26:39 följande:
    Så alla killar som tjejer ligger med känner hon ordentligt?
    Så nu gick vi från en till vad som gäller alla? 

    Prata med din syster om detta. 
  • Anonym (Känsla av trygghet?)

    För att det ger en väldig känsla av trygghet att i lugn och ro kunna välja bland killkompisar som jag redan känner, tycker om och vet att jag kan lita på istället för att träffa random fuckboys och försöka få till nåt vettigt med dem?

    Så "friendzone" och idéer om det stämmer inte.

  • Anonym (lll)
    Anonym (sniffar) skrev 2020-10-10 22:47:17 följande:
    Vänskap = Kärlek?

    Varför skriver många kvinnor att de vill börja med vänskap, sen får man se hur det utvecklas?
    Har kvinnor hört talas om män och kompisfacket? Friend Zone på engelska.


    Är det inte samma sak som när killar säger att vi får se vart det leder? 
  • Anonym (Känsla av trygghet?)
    Anonym (lll) skrev 2022-03-15 11:50:22 följande:
    Är det inte samma sak som när killar säger att vi får se vart det leder? 
    Nej. När killar säger så betyder det egentligen "Jag vill ha sex med dig tills jag träffar nån bättre".
  • Elis73

    Min erfarenhet är att vanligaste vägen att gå är att attraktion blir till förälskelse som blir till förhållande - som förhoppningsvis också resulterar i en djup vänskap. Detta skapar förutsättningar att förhållandet ska hålla.

    Lite ovanligare är att två vänner efter en längre tid upptäcker att de blir förälskade och attraherade av varandra. (Har hänt mig.) Så visst kan vänskap leda till kärlek.

    Så för mig betyder "Vi kan väl starta med att vara vänner" att man inte är värst intresserad och att man inte är attraherad. Har själv använt det lite fegt när jag inte vill dissa någon som försöker inleda något. 

    Visst kan man chansa på att förhållandet utvecklas dit man vill. Men risken är stor att den andra blir kär i någon annan och att man själv blir svartsjuk. Vänskap när den ena vill lite mer leder ofta till jobbiga känslor....

  • Anonym (Willy)
    Elis73 skrev 2022-03-15 14:06:34 följande:

    Min erfarenhet är att vanligaste vägen att gå är att attraktion blir till förälskelse som blir till förhållande - som förhoppningsvis också resulterar i en djup vänskap. Detta skapar förutsättningar att förhållandet ska hålla.

    Lite ovanligare är att två vänner efter en längre tid upptäcker att de blir förälskade och attraherade av varandra. (Har hänt mig.) Så visst kan vänskap leda till kärlek.

    Så för mig betyder "Vi kan väl starta med att vara vänner" att man inte är värst intresserad och att man inte är attraherad. Har själv använt det lite fegt när jag inte vill dissa någon som försöker inleda något. 

    Visst kan man chansa på att förhållandet utvecklas dit man vill. Men risken är stor att den andra blir kär i någon annan och att man själv blir svartsjuk. Vänskap när den ena vill lite mer leder ofta till jobbiga känslor....


    Tror också på detta.
    Kvinnor säger ofta annat.
  • Anonym (A)
    Anonym (Känsla av trygghet?) skrev 2022-03-15 11:49:20 följande:
    För att det ger en väldig känsla av trygghet att i lugn och ro kunna välja bland killkompisar som jag redan känner, tycker om och vet att jag kan lita på istället för att träffa random fuckboys och försöka få till nåt vettigt med dem?

    Så "friendzone" och idéer om det stämmer inte.
    Sant
  • Anonym (Kaffedraken)

    Rätt vanligt är att man lär känna varandra som kollegor, kurskompisar, klubbkamrater eller i samma kompisgäng. Efter ett tag växer det fram gemensamma känslor som leder till ett förhållande. 

  • Ascendere

    Betyder att hon inte är attraherad men hon vill se hur mycket du kan ge henne medans hon väntar på någon bättre. 

  • Phalaenopsis

    De kvinnor som skriver att de vill börja med vänskap tillhör säkerligen den grupp kvinnor som tycker om att börja med vänskap.
    Du kan se det som att du kan få flera chanser även om hon inte är jätteattraherad av dig vid första åsynen - om du verkar vara en lovande vän.

  • Anonym (Känsla av trygghet?)
    Phalaenopsis skrev 2022-03-15 18:22:43 följande:

    De kvinnor som skriver att de vill börja med vänskap tillhör säkerligen den grupp kvinnor som tycker om att börja med vänskap.
    Du kan se det som att du kan få flera chanser även om hon inte är jätteattraherad av dig vid första åsynen - om du verkar vara en lovande vän.


    Attraktion till en man för mig byggs upp under livets gång utan att man är medveten om det och sedan säger det klick i ett speciellt ögonblick.

    Jag var på spahotell med en killkompis när det klickade mellan oss. Hade då känt honom i 19 år, från att vi var 7. 

    Hade fått en dyr men inte helt uttänkt present av mina föräldrar. Jag +1 all inclusive weekend på spahotell. Vem kan jag ens ta med på sånt? jag har inga särskilt nära tjejkompisar. Tjatade med mig honom, det var nice men ville inte gå på massage för jag gillar inte när främmande människor tafsar på mig, han ville gå på massage och jag kände mig svartsjuk och han verkade märka att jag blev det så han ändrade sig. På mitt initiativ masserade vi varandra istället på hotellrummet och då klickade det mellan oss.
Svar på tråden Vänskap = Kärlek?