• Anonym (Eremiten)

Ekonomiskt bistånd, vad kan socialtjänsten kräva?

Hej

Pga olika anledningar har jag blivit tvungen att söka ekonomiskt bistånd via socialtjänsten.

Givetvis är jag arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen, vilket inte är ett orimligt krav från deras sida.

Men de kräver även att jag söker jobb i hela landet och flyttar om jag så blir erbjuden en tjänst, mina barns pappa kommer aldrig godkänna en flytt (Ja barnen är folkbokförda hos mig och något annat alternativ finns inte) och det här jag försökt förklara för min handläggare på socialtjänsten men de verkar inte spela någon roll.

Kan socialtjänsten rimligen kräva detta?

Söker endast seriösa svar och undanber kommentarer om hurvida man inte ska skaffa barn om man inte har inkomst.

• Svar på tråden Ekonomiskt bistånd, vad kan socialtjänsten kräva?
  • Anonym (nej inte i första hand)

Nej, inte i första hand kan de inte kräva det. Beroende på var du bor kommer de aldrig kräva det. 

• Anonym (Yaya)

Ja det kan de såklart kräva. Även a-kassor och liknande kräver tillslut att en söker jobb överallt. Dock är det ju inte så svårt att se till att inte få de jobben som ligger långt bort. Om du inte har en speciell kompetens som är brist på på andra orter, så behöver du inte oroa dig. Varför skulle en arbetsgivare välja en person som bor långt bort när de kan välja en nära från början?

Sök överallt och lägg ner själ och hjärta på de jobb du kan pendla till, sök övriga lite halvhjärtat. Lämna ett ok cv och personligt brev så ingen kan anklaga dig för något, men låt det inte sticka ut bara.

Och SKULLE du tillslut tvingas eller vilja flytta, så om pappan aldrig har dem ändå, flytta bara. Skatteverket flyttar med dem tillslut ändå pga folkbokföringslagen. Om pappan är en bra pappa kan du ju också låta barnen bo hos honom och ha dem på helger och lov, eller veckopendla. Allt löser sig!

Lycka till med jobbsökandet, hoppas du hittar något nära!

• Anonym (Eremiten)
    Anonym (nej inte i första hand) skrev 2020-10-11 21:56:54 följande:

Nej, inte i första hand kan de inte kräva det. Beroende på var du bor kommer de aldrig kräva det. 

Bor i en mindre kommun på landet men mycket få företag och möjliga arbetsplatser för tillfället
  • Anonym (Eremiten)
    Anonym (Yaya) skrev 2020-10-11 21:59:56 följande:

Ja det kan de såklart kräva. Även a-kassor och liknande kräver tillslut att en söker jobb överallt. Dock är det ju inte så svårt att se till att inte få de jobben som ligger långt bort. Om du inte har en speciell kompetens som är brist på på andra orter, så behöver du inte oroa dig. Varför skulle en arbetsgivare välja en person som bor långt bort när de kan välja en nära från början?

Sök överallt och lägg ner själ och hjärta på de jobb du kan pendla till, sök övriga lite halvhjärtat. Lämna ett ok cv och personligt brev så ingen kan anklaga dig för något, men låt det inte sticka ut bara.

Och SKULLE du tillslut tvingas eller vilja flytta, så om pappan aldrig har dem ändå, flytta bara. Skatteverket flyttar med dem tillslut ändå pga folkbokföringslagen. Om pappan är en bra pappa kan du ju också låta barnen bo hos honom och ha dem på helger och lov, eller veckopendla. Allt löser sig!

Lycka till med jobbsökandet, hoppas du hittar något nära!

Man får dock inte flytta utan den andra vårdnadshavarens godkännande, så att "flytta bara" är inte möjligt.. Det handlar om att jag bor i en mindre by med få jobb som jag Kan söka å, de kräver dock att jag söker ca 20 jobb i månaden , vilket inte är möjligt i rimlig resväg från vår bostad. Givetvis söker jag alla de jobb som kommer ut på marknaden, även på företag där jag vet att de ej anställer just nu.
  • Anonym (Yaya)
    Anonym (Eremiten) skrev 2020-10-11 22:04:27 följande:

Man får dock inte flytta utan den andra vårdnadshavarens godkännande, så att "flytta bara" är inte möjligt.. Det handlar om att jag bor i en mindre by med få jobb som jag Kan söka å, de kräver dock att jag söker ca 20 jobb i månaden , vilket inte är möjligt i rimlig resväg från vår bostad. Givetvis söker jag alla de jobb som kommer ut på marknaden, även på företag där jag vet att de ej anställer just nu.

Fast DU får flytta. Och om han inte vill ha boendet så kan du ju inte lämna barnen ensamma i det gamla. Alltså kan du ta dem med dig.

Skatteverket kommer sedan göra en utredning om var barnen har sin dygnsvila och folkbokföra dem hos dig.

Det enda som kan bli knepigt är om pappan då försöker få boendet. Men om han ändå inte vill ha dem på heltid är det ju ingen risk.

Men som sagt - om du bara ser till att göra halvbra sökningar på jobb utanför pendlingsavstånd så kommer du aldrig ens ställas inför det här problemet. Iom corina är det ju stor konkurrens om alla jobb, ingen kommer anställa en ensamstående småbarnsmamma som bor tio+mil bort om hon lämnar in ett halvbra cv. Du oroar dig helt i onödan här! Det är ju jättelätt att inte få jobb man inte vill ha. Även OM de skulle kalla dig på intervju efter ett sämre cv så gör bara ett halvbra intryck så väljer de en annan sökande att anställa.
  • Anonym (Pendling)

Hur långt har du till närmsta ort med tex mataffär/äldreboende/förskola etc? Där kan det ju behövas vikarier och det kan ju fungera tills du finner ett fast jobb.

Min sambo sökte jobb på annan ort när han var arbetslös, fanns ont om jobb och då började han jobba i Norge, om du har barnen varannan vecka så kan ju det vara en tanke att veckopendla, finns de jobb där du kan jobba en vecka sen vara hemma en vecka.

Nu jobbar han hemma i Sverige igen, han har enkel resa 7 mil till jobbet och jag har 5 mil(jag är utan körkort och åker kommunalt, på helger får jag vänta ca 2 timmar innan jag kan åka hem och är på jobbet 2 timmar innan jag börjar, ska ordna körkort)

• Anonym (S)

Jag vet faktiskt inte i vilken mån de kan hålla fast vid det kravet. Du har ju barn och försörjningsstöd ska ju vara en sista utväg, att de då skulle kunna förvägra en barnfamilj pengar till mat ... jag vet inte. Det behöver man nog vara duktig på socialtjänstens juridik för att kunna svara på. Vet inte om det finns skillnad på långsiktig hjälp och direkt nödhjälp.

Om man läser socialstyrelsens riktlinjer framgår dock att det är rimligt att ha ett "arbetskrav" (söka jobb, tacka ja till jobb, gå på arbetsmarknadsinsatser osv) för att få rätt till bistånd. Vad som händer om en förälder med hemmaboende barn vägrar gå detta till mötes framgår dock ej.

Arbetskravet som de har utgår rimligtvis från akassornss krav där kravet är att söka jobb över hela landet, då spelar det ingen roll att man har barn osv.

Men tror inte att du kan få ett korrekt svar från FL, det är nog rätt komplicerade saker.

• Anonym (.)

Vad de kan kräva beror på hur mycket du har barnen.
    Är det varannan vecka kan du veckopendla redan idag.

• Akidoki

Hur tänker du då att du ska lösa din försörjning?

• Unhappy
    Anonym (Eremiten) skrev 2020-10-11 21:51:28 följande:

Hej

Pga olika anledningar har jag blivit tvungen att söka ekonomiskt bistånd via socialtjänsten.

Givetvis är jag arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen, vilket inte är ett orimligt krav från deras sida.

Men de kräver även att jag söker jobb i hela landet och flyttar om jag så blir erbjuden en tjänst, mina barns pappa kommer aldrig godkänna en flytt (Ja barnen är folkbokförda hos mig och något annat alternativ finns inte) och det här jag försökt förklara för min handläggare på socialtjänsten men de verkar inte spela någon roll.

Kan socialtjänsten rimligen kräva detta?

Söker endast seriösa svar och undanber kommentarer om hurvida man inte ska skaffa barn om man inte har inkomst.

Vad soc kan kräva förändrades när barnkonventionen blev lag i Sverige. Nu vet jag inte hur gamla dina barn är så din fråga blir lite klurig att svara på. Men jag har hjälpt ett par personer att överklaga soc beslut till förvaltningsrätten, med stor framgång. Hitintills har jag fått rätt i alla mål utom ett.

Soc ska alltid utgå från barnens bästa men det glömmer dom många gånger av. Du ska ta hänsyn till skolgång, hur ser barnens kontakt ut med mor och farföräldrar mm. Att rycka upp ett barn från sin trygga punkt kan få många negativa effekter och sätta djupa spår i barnen. Finns mycket annat dom ska ta hänsyn till, beroende på hur din livssituation ser ut.

Du ska alltid se till att du får alla beslut skriftligt och inte godta några muntliga beslut pga att ett muntligt beslut går inte att överklaga.

Vill du ha råd/tips på hur du ska överklaga, skriva en överklagan kan du skicka ett PM
Svar på tråden Ekonomiskt bistånd, vad kan socialtjänsten kräva?