Anonym (Eremiten) skrev 2020-10-11 21:51:28 följande:
Hej
Pga olika anledningar har jag blivit tvungen att söka ekonomiskt bistånd via socialtjänsten.
Givetvis är jag arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen, vilket inte är ett orimligt krav från deras sida.
Men de kräver även att jag söker jobb i hela landet och flyttar om jag så blir erbjuden en tjänst, mina barns pappa kommer aldrig godkänna en flytt (Ja barnen är folkbokförda hos mig och något annat alternativ finns inte) och det här jag försökt förklara för min handläggare på socialtjänsten men de verkar inte spela någon roll.
Kan socialtjänsten rimligen kräva detta?
Söker endast seriösa svar och undanber kommentarer om hurvida man inte ska skaffa barn om man inte har inkomst.
Vad soc kan kräva förändrades när barnkonventionen blev lag i Sverige. Nu vet jag inte hur gamla dina barn är så din fråga blir lite klurig att svara på. Men jag har hjälpt ett par personer att överklaga soc beslut till förvaltningsrätten, med stor framgång. Hitintills har jag fått rätt i alla mål utom ett.
Soc ska alltid utgå från barnens bästa men det glömmer dom många gånger av. Du ska ta hänsyn till skolgång, hur ser barnens kontakt ut med mor och farföräldrar mm. Att rycka upp ett barn från sin trygga punkt kan få många negativa effekter och sätta djupa spår i barnen. Finns mycket annat dom ska ta hänsyn till, beroende på hur din livssituation ser ut.
Du ska alltid se till att du får alla beslut skriftligt och inte godta några muntliga beslut pga att ett muntligt beslut går inte att överklaga.
Vill du ha råd/tips på hur du ska överklaga, skriva en överklagan kan du skicka ett PM