• Mon 12 Oct 2020 10:25
    1009 visningar
    11 svar
    11
    1009

    Sjuksköterskor, vad är era arbetsuppgifter?

    Jag står i valet och kvalet vad jag ska söka på högskolan.. Jag har alltid velat jobba inom media, men efter att ha börjat jobba inom vården så har jag insett att det är något jag tycker mycket om.. Däremot vill jag inte förlora min dröm helt och håller gällande media.. Så jag vill höra vad era arbetsuppgifter är? Är det bara en massa patientbemötande, plåstra om osv osv eller vad gör ni?
    Säg mig vad för olika möjligheter det finns och visa mig hur brett yrket är!

    Tack på förhand ;)

  • Svar på tråden Sjuksköterskor, vad är era arbetsuppgifter?
  • Mon 12 Oct 2020 11:35
    #1

    Följer! Har förvisso redan bestämt mig för ssk-yrket men vill gärna veta vilka olika typer av arbetsuppgifter man kan ha, förutom de självklara!

  • Mon 12 Oct 2020 12:37
    #2

    Väldig skillnad om du jobbar som skolsköterska, på op, på en medicinavdelning ambulans, på psyk.

    På sikt finns karriärsvägar som chef, forskning, IT, utbildning mm

  • Mon 12 Oct 2020 15:42
    #3

    Ja jo det förstår jag att det är, men skulle ändå vilja veta lite mer vad för arbetsuppgifter olika sköterskor har ????

  • Anonym (Hanna­)
    Mon 12 Oct 2020 16:43
    #4

    Jobbar som Ssk på vårdcentral. Mycket telefonrådgivning och mottagning. Gör allt från omläggningar till injektioner med mera. Trivdes aldrig med att jobba på avdelning. Fy. Jag är i valet och kvalet att skola om mig. Trivs inte i vården och skulle inte rekommendera någon att bli sjuksköterska. Men vet att det finns dem som. Stormtrivs!

  • Anonym (Lo)
    Mon 12 Oct 2020 18:15
    #5
    Kjell2 skrev 2020-10-12 12:37:09 följande:

    Väldig skillnad om du jobbar som skolsköterska, på op, på en medicinavdelning ambulans, på psyk.

    På sikt finns karriärsvägar som chef, forskning, IT, utbildning mm


    Jobbar du som ssk?
  • Anonym (Sandr­a)
    Mon 12 Oct 2020 18:16
    #6

    Har jobbat på medicinavdelning på sjukhus, sjukt stressigt, hann knappt fråga patienterna hur de mådde innan ronden. Så inget jag rekommenderar nyexaminerade

    Jobbar nu inom äldreomsorgen och trivs jättebra, så många olika uppgifter, såromläggning, riskbedömningar, dela läkemedel. Rond med läkare. Väldigt varierande.

    Men finns ju så mycket mer än bara det att jobba inom när man är ssk, det beror ju på vilket område man är intresserad av.

  • Mon 12 Oct 2020 19:40
    #7
    Anonym (Lo) skrev 2020-10-12 18:15:27 följande:

    Jobbar du som ssk?


    Nej, men en närstående
  • Anonym (Ambul­ansen)
    Mon 12 Oct 2020 19:50
    #8

    Jag jobbar som amb. sjuksköterska på ambulansen och stormtrivs. Vi kör bilen varannan körning och varannan vårdar jag patienten. Vi får träffa alla tänkbara patienter allt från de som gjort illa ett finger, känner sig ensamma till de som har en pågående hjärtinfarkt, hjärtstopp eller råkat ut för ett stort trauma. Där det är vårat ansvar själva att besluta vilken behandling patienten är i behov av för varje enskild patient. Vi har självklart våra riktlinjer att följa men ger mycket frihet till oss att improvisera för att lösa det bästa för just den patienten vi har framför oss och besluta vilket sjukhus vi åker, det sjukhuset där patienten får rätt vård för deras sjukdom/skada. Vi har alltid bara en patient att rikta in oss på och får en hel del tid över till att visa att det är just den personen vi bryr oss om och vi är där för att hjälpa just den personen nu och ingen annan.

Svar på tråden Sjuksköterskor, vad är era arbetsuppgifter?