• Anonym (Migräniker)

    Migrän med stark aura, fler?

    Fivk mitt första migränanfall i tonåren , i samband med att jag provade på linser.

    Egentligen fick jag aldrig diagnosen, utan optikern sa att han trodde på det och jag har liksom bara antagit att han hade rätt.

    Det börjar med en punkt som försvimner i synfältet på vänster sida. Den flyttas runt om jag rör ögat. Sen blir det som en genomskinlig blixt som åker runt och efter det börjar det flimra och blixtra. Huvudvärken startar efter ca 45 min.

    Dessa anfall har jag haft 1 gång per år och har aldrig mått särskilt dåligt av dom. Tagit 2 alvedon och 1 ipren och allt , inkl. huvudvärken, har varit över på max 2 h.

    Men sedan i juni i år har jag nu haft 3 anfall som varit helt annorlunda. Jag har fått maximal aura. Totalt synbortfall på vänster sida, kraftlöshet/domning hela vänster sida, talproblem (sluddrar) , overklighetskänsla, svimningskänsla, extrem frossa, hjärtrusning och spykänslor. Pågick i ca 1.5 h innan huvudvärken kom. Sedan var jag HELT SLUT i 2 dygn efter, kunde sova hur mycket som helst och kände mig nästan apatisk.

    2 av dessa 3 ggr har jag varit på akuten, för jag blir så rädd. Nu har jag fått remiss till hjärnröntgen, mest för "säkerhetsskull".

    Men till saken: ni som har det så här extremt, hur hanterar ni det när det inträffar?

    Nu senast fick jag det väldigt plötsligt under bilkörning på motorväg och hann precis svänga av innan det slog till ordentligt. Sambon fick komma och lugna mig och köra mig till lasarettet.

    Nu är jag LIVRÄDD att få så här igen när jag kör eller när jag sitter i kassan på jobbet. Vågar knappt gå utanför dörren..

    Har även läst att det kan orsaka stroke och att symptomen är svåra att skilja åt.

    Hur vet man om man är döende eller inte? Jag vill gärna slippa bli så där rädd igen. :(

  • Svar på tråden Migrän med stark aura, fler?
  • Anonym (myself)

    Jag har ingen migrän själv (eller jo, jag har haft 2 anfall totalt under ca 10 år - bara aura, ingen huvudvärk, så det räknas väl knappt). Däremot min dotter haft flera anfall under 1 års tid. Hon var 8 år gammal när det började och vi först trodde att det var kräksjuka som hon fick, då hon kräktes under 1 dygn ca varje timme och var helt utslagen mellan kräkningar. Vi fick åka in till akuten pga risk för uttorkning - ingen visste vad det var, alla blodprov och skiktröntgen var i sin ordning, endast EEG visade nästan katatomiskt tillstånd. Läkare t o m försökte att göra en lumbal punktion (prov från ryggmärgen) men det gick inte, då hon kände för mycket smärta. Det var bestämt att om det inte blir bättre till dagen efter, skulle de försöka igen med nedsövning. Men morgonen därpå vaknade hon helt pigg och glad som om ingenting hände!
    Vi skrevs ut, åkte hem och alla trodde att det en viral hjänhinneinflamation som gick över av sig själv. Men 3 mån senare kom ett precis likadant anfall - akut igen. Nya prover, ny röntgen, samma resultat. 1,5 dygn senare - helt frisk. Men det visade sig att hon hade huvudvärk under tiden som inte kunde lindras med varken alvedon eller ipren, inte ens intravenöst. Efter det hade hon 5 anfall till - från ett par timmar till 1,5 dygn med mellanrum från 3 veckor som kortast till 3 mån som längst med lika förbryllade läkare. Det var faktiskt VI föräldrar som kom med idé att det handlade om migrän. Läkare först inte ville lyssna på oss, då enl. de hade inte hon typiska migrän symptom, men slutligen gav med sig och gick med att hon skulle få betablockerare. Hon började medicinet och slutligen försvan migrän (hon har antagligen växt ur det helt, då hon har inte tagit medicin nu i alla fall sen januari).
    Det jag vill säga - vad vi fick höra från olika läkare som slutligen gick med på vår diagnos är att migrän i sig är inte farlig (dvs den ökar inte risken för stroke eller nåt). Så, här borde du inte behöva oroa dig.
    Däremot eftersom dina anfall är så pass kraftiga och kommer så plötsligt, skulle jag också rekommendera prata med läkare om att ev. börja äta betablockerare.

  • Thegoodwitch

    Jag håller också med om att du borde prata med läkare då dina anfall kommer så plötsligt.

    Sen är det ju jättebra att du får göra en hjärnröntgen.

    Jag har migrän med aura men mina symtom brukar komma smygande. Det brukar börja med små synfenomen som flimmer som blir allt värre, när flimret försvinner kommer huvudvärken som sitter i ena sidan av huvudet. I vanliga fall har jag endast botat det genom att gå och lägga mig och sova i ett mörkt rum och möjligen ta Naproxen men då vid första symtom. Men det var en som tipsade om Treo nyligen och det har verkligen fungerat jättebra.

  • Anonym (Tess)

    Jag har migrän med aura sen jag var 11 år. För två år sedan började den ändra karaktär, jag fick svårare aura som höll i sig i 3 dagar, huvudvärken blev också svårare. Det visade sig att jag hade b12 brist. Började äta tabletter och har inte haft något anfall sen dess. 

  • Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (Migräniker) skrev 2020-10-12 11:21:45 följande:

    Fivk mitt första migränanfall i tonåren , i samband med att jag provade på linser.

    Egentligen fick jag aldrig diagnosen, utan optikern sa att han trodde på det och jag har liksom bara antagit att han hade rätt.

    Det börjar med en punkt som försvimner i synfältet på vänster sida. Den flyttas runt om jag rör ögat. Sen blir det som en genomskinlig blixt som åker runt och efter det börjar det flimra och blixtra. Huvudvärken startar efter ca 45 min.

    Dessa anfall har jag haft 1 gång per år och har aldrig mått särskilt dåligt av dom. Tagit 2 alvedon och 1 ipren och allt , inkl. huvudvärken, har varit över på max 2 h.

    Men sedan i juni i år har jag nu haft 3 anfall som varit helt annorlunda. Jag har fått maximal aura. Totalt synbortfall på vänster sida, kraftlöshet/domning hela vänster sida, talproblem (sluddrar) , overklighetskänsla, svimningskänsla, extrem frossa, hjärtrusning och spykänslor. Pågick i ca 1.5 h innan huvudvärken kom. Sedan var jag HELT SLUT i 2 dygn efter, kunde sova hur mycket som helst och kände mig nästan apatisk.

    2 av dessa 3 ggr har jag varit på akuten, för jag blir så rädd. Nu har jag fått remiss till hjärnröntgen, mest för "säkerhetsskull".

    Men till saken: ni som har det så här extremt, hur hanterar ni det när det inträffar?

    Nu senast fick jag det väldigt plötsligt under bilkörning på motorväg och hann precis svänga av innan det slog till ordentligt. Sambon fick komma och lugna mig och köra mig till lasarettet.

    Nu är jag LIVRÄDD att få så här igen när jag kör eller när jag sitter i kassan på jobbet. Vågar knappt gå utanför dörren..

    Har även läst att det kan orsaka stroke och att symptomen är svåra att skilja åt.

    Hur vet man om man är döende eller inte? Jag vill gärna slippa bli så där rädd igen. :(


    Ja jag har också detta! Det känns så skönt att läsa om fler som får detta. Blir alltid rädd och ångestfylld när jag får detta. Första migränen med aura kom när jag var 16år, och i alla år utlöstes det bara av stark sol, att jag blev bländad även av vita väggar. Löste det bra med solglasögon. Då hade jag det inte så ofta, kanske nån gång om året. Men så blev det värre för 1årsedan, jag var utsatt för exceptionell svår stress och då vaknade jag upp med detta en morgon, så otäckt. Sen dess har det kommit regelbundet varannan månad ungefär. Har märkt att det kommer vid ägglossning och mens, då är jag extra känslig. Lika så om jag blivit upprörd vid mens. En tid efter anfallen är jag väldigt rädd att det ska komma igen, att det ska komma när jag är ute. Leta efter fläckarna i synfältet ibland, de som kommer först innan flimret. När det kommer är jag ju alltid rädd att det är ngt allvarligt. Gjorde MR för 1årsedan av en annan anledning och då såg de inget iaf.

    OM det är allvarligt så går det inte över inom en timma. Om det går över så tyder det på att det bara är migrän. Min ena arm domnar bort kraftigt med, jag blir slö, slapp, orkar inget, tungan domnar bort ibland.

    Försök vila upp dig ofta, inte stressa <3 ända som hjälper och Alvedon. Kram du är inte ensam, inte jag heller tydligt :)
  • Dennadagdettaårdennastund

    Har betablockare förresten av annan anledning men får anfallen ändå. Men det kanske beror på vilken sort man har? Har emconcor, vilken har ni som också har betablockare?

  • Anonym (........)

    Jag började få ögonmigrän i somras, alltså synbortfall/glitter i synfältet. Eftersom jag tidigare aldrig haft synpåverkad migrän tidigare så blev jag direkt inlagd på strokeenheten för att utesluta andra allvarligare diagnoser.

    Tycker det låter konstigt att de inte la in dig med direkt när du fått så kraftiga symtom du aldrig haft förut.

    Dock har jag inte fått några mediciner eller ens råd om vad jag ska göra när anfallen kommer

  • Dennadagdettaårdennastund

    Ts hur gammalt är du? Kan det vara så att detta kan bli värre med åldern? Jag är 36år fyllda iår, är inte i klimakteriet än men har märkt att mensen förändrats senaste tre åren, kortare och mindre blödningsdagar, mindre mensvärk men mkt mer ägglossningskänsla. Så mycket hormoner tror jag har ändrats på mig nu senaste åren, och det har jag läst påverkar migrän. Kanske försvinner helt när man gått igenom klimakteriet.

  • Anonym (myself)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-10-14 20:09:21 följande:

    Har betablockare förresten av annan anledning men får anfallen ändå. Men det kanske beror på vilken sort man har? Har emconcor, vilken har ni som också har betablockare?


    Dottern åt Inderal.
  • Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (myself) skrev 2020-10-15 08:04:52 följande:

    Dottern åt Inderal.


    Okej tack för svar!
  • Anonym (Migräniker)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-10-14 22:12:28 följande:

    Ts hur gammalt är du? Kan det vara så att detta kan bli värre med åldern? Jag är 36år fyllda iår, är inte i klimakteriet än men har märkt att mensen förändrats senaste tre åren, kortare och mindre blödningsdagar, mindre mensvärk men mkt mer ägglossningskänsla. Så mycket hormoner tror jag har ändrats på mig nu senaste åren, och det har jag läst påverkar migrän. Kanske försvinner helt när man gått igenom klimakteriet.


    Jag är 31. Har också märkt av ändrat menstruationsmönster senaste knappa året. Precis som du; blöder oftast bara kraftigt 1 dag, sen sparsamt 2 dagar. Tidigare blödde jag kraftigt i 5 dagar och totalt 7 dagar.

    Den har blivit mycket mer regelbunden än tidigare och äggloasningen gör ofta (men inte alltid) mer ont nu än förr.

    Dom 2 första kraftiga anfallen hade inte någon tydlig koppling till mensen. Men det senaste nu inträffade 2 dagar innan blödning.

    Däremot har jag mycket problem med ångest (och dessa anfall gör ju knappast saken bättre tyvärr...) som jag går till psykolog för.

    Spänningsproblem i käkarna utan dess like (pressar tänder enligt tandläkaren).

    Svårt att säga exakt vad som orsakar migränen av allt, eller om det är en blandning av det. Men det känms så himla hopplöst när det ena bara avlöser det andra hela tiden. Jag har sällan en hel dag utan krämpor eller då psyket känns stabilt..

    SÅ jobbigt.

    Tack för alla svar och tips. Jag fick min tid till röntgen idag, behöver bara vänta en vecka. Det var skönt !
  • Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (Migräniker) skrev 2020-10-15 21:38:31 följande:

    Jag är 31. Har också märkt av ändrat menstruationsmönster senaste knappa året. Precis som du; blöder oftast bara kraftigt 1 dag, sen sparsamt 2 dagar. Tidigare blödde jag kraftigt i 5 dagar och totalt 7 dagar.

    Den har blivit mycket mer regelbunden än tidigare och äggloasningen gör ofta (men inte alltid) mer ont nu än förr.

    Dom 2 första kraftiga anfallen hade inte någon tydlig koppling till mensen. Men det senaste nu inträffade 2 dagar innan blödning.

    Däremot har jag mycket problem med ångest (och dessa anfall gör ju knappast saken bättre tyvärr...) som jag går till psykolog för.

    Spänningsproblem i käkarna utan dess like (pressar tänder enligt tandläkaren).

    Svårt att säga exakt vad som orsakar migränen av allt, eller om det är en blandning av det. Men det känms så himla hopplöst när det ena bara avlöser det andra hela tiden. Jag har sällan en hel dag utan krämpor eller då psyket känns stabilt..

    SÅ jobbigt.

    Tack för alla svar och tips. Jag fick min tid till röntgen idag, behöver bara vänta en vecka. Det var skönt !


    Jaha okej, men då är det nog möjligt att det är en del av orsaken iaf, sen kan det nog bero på annat också, flera orsaker, speciellt stress som jag skrev om. Du skulle ju regelbundet kunna gå på massage eller liknande som gör att din kropp få hjälp att komma ner i varv, det gör ju att ångest också blir bättre. Har också mycket ångest. Jag har en lång yogakudde hemma som jag lägger upp benen på och tränar på andning. Det är viktigt att själv hitta sin avkopplingsplats lite då och då. Bra att du går hos psykolog! Vad skönt att du redan fått din tid :) hoppas allt visar bra :)
Svar på tråden Migrän med stark aura, fler?