• Anonym (Life)

    Hur fan blir man rik som en ensamstående mamma?

    Har ett stabilt bra heltidsjobb, med medelhög lön. (26000 innan skatt, är det medel?) Har bott i 11 år i samma lägenhet. Har ett barn på heltid. Nu tänkte jag det var dags att söka något större och bättre, barnet blev tonåring och behöver mer space. Yeah right. Det var bara att konstatera att lite större lägenheter (söker bara en större tvåa), kostar direkt 2-4000 kr mer. Bostadsbidrag förändras inte på basen av min inkomst oavsett hur än mycket dyrare bostad jag får. 700 kr är det. Taket. Får jag ett bättre betalt jobb så kommer bostadsbidraget tas bort, och SÅÅ mycket mer betalt knappast kan jag få, känns det som. Är högutbildad inom ekonomi och jobbar inom administration.

    Jag som ensamstående mamma med ett barn på heltid lever från lönedag till lönedag. Försöker att få kvalité på livet, men har inte kunnat spara en enda krona på senaste 10 år. Har ingen bil eller dyra hobbys. Röker inte, dricker inte, festar inte, reser inte. Och ändå sitter jag så djupt i fattigdom.. fattar inte hur folk klarar sig..blir desperat.

  • Svar på tråden Hur fan blir man rik som en ensamstående mamma?
  • Anonym (Undrar)

    Du kanske kan berätta mer hur dina utgifter ser ut? 26000 innan skatt är ingen direkt hög lön men utan bil, hobbies, festande, ciggaretter känns det som om det borde vara möjligt att spara lite i alla fall.
    Vad får du ut och vart går pengarna varje månad? När man ser siffrorna är det enklare att ge förslag.

  • mammaåten

    Arbetar kommunalt. Våra ekonomiadministratör ligger på ca 28-29 i lön.

    Kollar jag statistik för kommunalt ligger medianen på 28 700kr.

  • Anonym (Esther)

    Jag reagerar på att du skriver att du är högutbildad inom ekonomi och har en lön på 26 000 kr före skatt. Det låter lite lågt, men du kanske inte arbetar heltid?

  • Anonym (Life)
    mammaåten skrev 2020-10-12 13:22:26 följande:

    Arbetar kommunalt. Våra ekonomiadministratör ligger på ca 28-29 i lön.

    Kollar jag statistik för kommunalt ligger medianen på 28 700kr.


    förlåt, men vad ska jag göra med denna information?
  • Kjell2
    Anonym (Life) skrev 2020-10-12 13:16:29 följande:

    Har ett stabilt bra heltidsjobb, med medelhög lön. (26000 innan skatt, är det medel?) Har bott i 11 år i samma lägenhet. Har ett barn på heltid. Nu tänkte jag det var dags att söka något större och bättre, barnet blev tonåring och behöver mer space. Yeah right. Det var bara att konstatera att lite större lägenheter (söker bara en större tvåa), kostar direkt 2-4000 kr mer. Bostadsbidrag förändras inte på basen av min inkomst oavsett hur än mycket dyrare bostad jag får. 700 kr är det. Taket. Får jag ett bättre betalt jobb så kommer bostadsbidraget tas bort, och SÅÅ mycket mer betalt knappast kan jag få, känns det som. Är högutbildad inom ekonomi och jobbar inom administration.

    Jag som ensamstående mamma med ett barn på heltid lever från lönedag till lönedag. Försöker att få kvalité på livet, men har inte kunnat spara en enda krona på senaste 10 år. Har ingen bil eller dyra hobbys. Röker inte, dricker inte, festar inte, reser inte. Och ändå sitter jag så djupt i fattigdom.. fattar inte hur folk klarar sig..blir desperat.


    Snittlönen för en välutbildad ekonom, fil kand eller mera, med 10 års erfarenhet är betydligt högra än 26 000 kr. 

    "10 år efter examen är månadslönen (median) för en privatanställd civilekonom och ekonom 46 750 kr, för statligt anställd 44 000 kr och för anställd inom kommun eller landsting 39 000 kr. "


  • Anonym (Life)
    Anonym (Esther) skrev 2020-10-12 13:24:47 följande:

    Jag reagerar på att du skriver att du är högutbildad inom ekonomi och har en lön på 26 000 kr före skatt. Det låter lite lågt, men du kanske inte arbetar heltid?


    jag skrivit att det är heltidsjobb.

    något bättre än så har jag inte blivit erbjuden
  • Kjell2
    Anonym (Life) skrev 2020-10-12 13:25:28 följande:
    förlåt, men vad ska jag göra med denna information?
    Leta nytt jobb! Med din utbildning och erfarenheter borde du kunna få något betydligt mer välavlönat.
  • Anonym (Life)
    Kjell2 skrev 2020-10-12 13:25:49 följande:

    Snittlönen för en välutbildad ekonom, fil kand eller mera, med 10 års erfarenhet är betydligt högra än 26 000 kr. 

    "10 år efter examen är månadslönen (median) för en privatanställd civilekonom och ekonom 46 750 kr, för statligt anställd 44 000 kr och för anställd inom kommun eller landsting 39 000 kr. "


    jag jobbar inte inom ekonomi, eftersom att jag inte kunde få något jobb inom min utbildning och nu har jag tappat min kompetens.
  • Anonym (myself)

    Faktiskt, det första som jag skulle rekommendera att göra är att byta jobb. Om du är högutbildad inom ekonomi - börja jobba med det, då går du upp i lön direkt. Och kanske välj direkt privatägda företag och inte kommun. 26.000 låter väldigt lågt, tycker jag. Jag hade det som ekonomiassistent för 7 år sedan.

Svar på tråden Hur fan blir man rik som en ensamstående mamma?