• Tue 13 Oct 2020 09:56
    776 visningar
    12 svar
    12
    776

    Vad gör ni i denna situation

    Hej,

    Sitter i skiten. Bor hos föräldrarna och har inget sparande och bara drygt 100 dagar kvar på a kassan. Samtidigr vill jag flytta och föräldrarna har sagt att de kan köpa åt mig, men vad gör jag om jag får en lägenhet men sen inte kan betala av avgiften? Jag har gått arbetslös i snart 5 månader men kanake får jobb.

    Vas händer om man inte får jobb och a kassan är slut?

    Borde jag flytta ut om jag får möjligheten trots att jag inte har jobb och inga pengar?

  • Svar på tråden Vad gör ni i denna situation
  • Tue 13 Oct 2020 10:01
    #1
    landt0081 skrev 2020-10-13 09:56:20 följande:

    Hej,

    Sitter i skiten. Bor hos föräldrarna och har inget sparande och bara drygt 100 dagar kvar på a kassan. Samtidigr vill jag flytta och föräldrarna har sagt att de kan köpa åt mig, men vad gör jag om jag får en lägenhet men sen inte kan betala av avgiften? Jag har gått arbetslös i snart 5 månader men kanake får jobb.

    Vas händer om man inte får jobb och a kassan är slut?

    Borde jag flytta ut om jag får möjligheten trots att jag inte har jobb och inga pengar?


    Fixa ett jobb, börja plugga. Flytta inte ut till köpt bostad om du inte kan försörja dig.

    Ta ett rejält och ärligt snack med dina föräldrar om din framtid.


  • Tue 13 Oct 2020 10:02
    #2

    Du ska så klart bo kvar och fortsätta söka jobb! Om dina pengar tar slut är det bara soc som återstår och det första de kommer påpeka är att du borde ha sålt lägenheten och hyrt en istället. Med tanke på bostadsköerna så kan det bli ett tufft läge. Det blir i vilket fall en massa mer krångel om du medvetet sätter dig själv i en otrygg situation, just nu har du åtminstone tak över huvudet och stöttande föräldrar!

    Om du är motiverad att flytta hemifrån så fortsätt söka arbeten, ställ dig i bostadsköer och avvakta helst tills du är förbi din provanställning.

  • Tue 13 Oct 2020 10:06
    #3

    Faan ok, jag är 33 år och har fuckat upp livet så jävla hårt. Helvete vad jag mår nattsvartpiss. Fy fan det här med coronahelvete har ställt till ett jävla skitliv. Hur fan ska man klara sig. Jag är sjukt orolig inför framtiden

  • Tue 13 Oct 2020 10:18
    #4
    landt0081 skrev 2020-10-13 10:06:00 följande:

    Faan ok, jag är 33 år och har fuckat upp livet så jävla hårt. Helvete vad jag mår nattsvartpiss. Fy fan det här med coronahelvete har ställt till ett jävla skitliv. Hur fan ska man klara sig. Jag är sjukt orolig inför framtiden


    Vad har du för utbildning och jobberfarenhet?
  • Tue 13 Oct 2020 10:57
    #5

    Maskiningenjör men karriären har sugit för att jag inte varit den skarpaste hjärnan, klarade mig med mediokra betyg.

    Jobbar som konstruktlr och montör mestadels. Flera år som montör.

  • Tue 13 Oct 2020 10:59
    #6
    landt0081 skrev 2020-10-13 10:57:35 följande:

    Maskiningenjör men karriären har sugit för att jag inte varit den skarpaste hjärnan, klarade mig med mediokra betyg.

    Jobbar som konstruktlr och montör mestadels. Flera år som montör.


    Då borde det inte vara omöjligt att få nytt jobb. Är du beredd att flytta långt, inom hela Sverige, ökar dina möjligheter.

    Kolla också bemanningsföretag

    Har du bott hos dina föräldrar hela livet?


  • Tue 13 Oct 2020 11:00
    #7
    landt0081 skrev 2020-10-13 09:56:20 följande:

    Hej,

    Sitter i skiten. Bor hos föräldrarna och har inget sparande och bara drygt 100 dagar kvar på a kassan. Samtidigr vill jag flytta och föräldrarna har sagt att de kan köpa åt mig, men vad gör jag om jag får en lägenhet men sen inte kan betala av avgiften? Jag har gått arbetslös i snart 5 månader men kanake får jobb.

    Vas händer om man inte får jobb och a kassan är slut?

    Borde jag flytta ut om jag får möjligheten trots att jag inte har jobb och inga pengar?


    Jag tycker du ska vara oerhört tacksam över att dina föräldrar tycker det är ok att du bor hos dom, fortsätta söka jobb, spara ihop en buffert när du fått jobb och flytta när du har en stabil ekonomi och buffert.
  • Tue 13 Oct 2020 11:02
    #8
    Kjell2 skrev 2020-10-13 10:59:51 följande:

    Då borde det inte vara omöjligt att få nytt jobb. Är du beredd att flytta långt, inom hela Sverige, ökar dina möjligheter.

    Kolla också bemanningsföretag

    Har du bott hos dina föräldrar hela livet?


    Ja förutom 4 år. Söker jobb överallt men de som är långt bort får jag i regel avslag på.
    Dexter dot com skrev 2020-10-13 11:00:05 följande:

    Jag tycker du ska vara oerhört tacksam över att dina föräldrar tycker det är ok att du bor hos dom, fortsätta söka jobb, spara ihop en buffert när du fått jobb och flytta när du har en stabil ekonomi och buffert.


    Ja visst bättre än att vara henlös men man lever ibte riktigt liv. Kan ju inte träffa nån och frihet finns inte.
  • Thu 5 Nov 2020 15:32
    #12

    Hade det varit jag hade jag gjort om en plan och kavlat upp rockarmen och visat på lite jävla kämparGLÖD!!!

    1. Först är att hitta ett jobb! Du har utbildning- ta vilket jobb som helst oavsett pendling eller obekväma tider! Det är också för det sociala.... Du måste ju ha någon att prata med om något annat än livet suger, tex. arbetsuppgifter.
    2. Bo kvar hemma! Säg: när du nått en budget samt fast anställning så kan du sticka hemifrån.
    3. Samla ihop till en budget. Hade satt första delmålet på 10.000 och sedan 50.000 och efter det flytta hemifrån och fortsatt spara HÅRT tills jag nådde 150.000. Det är stabilt och om det händer akuta saker behöver du inte ta lån och du har råd att säga upp dig. 
    4. Nu har du haft jobb ett tag och sparande: fundera på vad du vill göra nu med all den nya erfarenheten men fram tills dess KNEGA! 

    lycka till! Och om inte, kör grundläggande ut. militären så du får ett nytt socialt sammanhang :D

Svar på tråden Vad gör ni i denna situation