Hur behandlas barn med en frihetsberövad förälder på förskolan?
Hej alla.
Jag läser nu sista terminen på förskollärarprogrammet vid Umeå Universitet och arbetar även som kriminalvårdare.I mitt arbete på Anstalt kommer jag i kontakt med papporna men jag skulle vilja nå ut till er mammor vars barn går i förskolan eller förskoleklass.
Inför kommande ex-jobb tänkte jag undersöka hur vårdnadshavare/föräldrar upplever att deras barn blir behandlade i förskolan med tanke på den andre förälderns frihetsberövande.
Hur upplever vårdnadshavare att barnet och de själva blir bemött i förskolan av pedagoger!
Det är svårt att precisera då jag vill så mycket.. det finns idag forskning som visar på att barnen har det svårare i skolan samtidigt som de i större utsträckning än andra barn senare hamna inom kriminaliteten själv.
Jag skulle vilja förstå hur ev stigmatiseringen ser ut och om det finns mönster samband i lika berättelser.Jag ser ett behov av forskning kring när stämplingen börjar, är förskolan en fristad eller börjar stigmat redan där med tissel och tassel.
Jag vill hjälpa er och barnen, jag hoppas att ni vill hjälpa mig.
Så till er mammor med andra föräldern i fängelse/häkte/utsluss osv!!
Hur anser ni att förskolan behandlar er och era barn?