• Tue 13 Oct 2020 20:50
    561 visningar
    6 svar
    6
    561

    Hur behandlas barn med en frihetsberövad förälder på förskolan?

    Hej alla. Glad

    Jag läser nu sista terminen på förskollärarprogrammet vid Umeå Universitet och arbetar även som kriminalvårdare.I mitt arbete på Anstalt kommer jag i kontakt med papporna men jag skulle vilja nå ut till er mammor vars barn går i förskolan eller förskoleklass.


    Inför kommande ex-jobb tänkte jag undersöka hur vårdnadshavare/föräldrar upplever att deras barn blir behandlade i förskolan med tanke på den andre förälderns frihetsberövande.


    Hur upplever vårdnadshavare att barnet och de själva blir bemött i förskolan av pedagoger!

    Det är svårt att precisera då jag vill så mycket.. det finns idag forskning som visar på att barnen har det svårare i skolan samtidigt som de i större utsträckning än andra barn senare hamna inom kriminaliteten själv.


    Jag skulle vilja förstå hur ev stigmatiseringen ser ut och om det finns mönster samband i lika berättelser.Jag ser ett behov av forskning kring när stämplingen börjar, är förskolan en fristad eller börjar stigmat redan där med tissel och tassel.


    Jag vill hjälpa er och barnen, jag hoppas att ni vill hjälpa mig.


    Så till er mammor med andra föräldern i fängelse/häkte/utsluss osv!!


    Hur anser ni att förskolan behandlar er och era barn?
  • Svar på tråden Hur behandlas barn med en frihetsberövad förälder på förskolan?
  • Redgol­dgreen
    Wed 14 Oct 2020 08:37
    #1

    Har du diskuterat ditt ämne och ev frågeställning med din handledare? Jag tycker fältet är intressant, men lite svårt. Ofta i ex-arbeten vänder man sig till yrkesutövaren, dvs förskolläraren, och genomför intervjuer. Det blir svårt att hitta kandidater för intervjuer bland föräldrar och barn tror jag, för jag antar att du tänker dig kvalitativa studier? Ännu svårare att hålla sig inom ramarna etiskt. Så fråga din lärare innan du börjar leta kandidater tror jag!

  • Sun 18 Oct 2020 10:32
    #2

    Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur vårdnadshavare vars partner har dömts för brott och/eller avtjänar strafftid (fängelse) upplever bemötandet i förskolan. Studiens frågeställningar är:


    Hur upplever dessa vårdnadshavare att de eller deras barn blir bemötta?
    Upplever de att detta bemötande liknar eller skiljer sig från hur andra vårdnadshavare/barn blir bemötta?
    Vilka eventuella konsekvenser upplever de att bemötandet får avseende barnens utveckling och lärande? 

    Så här ligger jag till just nu. ha diskuterat med handledare och vi är ganska överens om att jag ska kunna genomföra detta utan att blanda in förskollärare.

    Tack för synpunkten, kommer ta med mig det.
  • Redgol­dgreen
    Sun 18 Oct 2020 10:47
    #3
    eler86 skrev 2020-10-18 10:32:34 följande:

    Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur vårdnadshavare vars partner har dömts för brott och/eller avtjänar strafftid (fängelse) upplever bemötandet i förskolan. Studiens frågeställningar är:

    Hur upplever dessa vårdnadshavare att de eller deras barn blir bemötta?

    Upplever de att detta bemötande liknar eller skiljer sig från hur andra vårdnadshavare/barn blir bemötta?

    Vilka eventuella konsekvenser upplever de att bemötandet får avseende barnens utveckling och lärande? 

    Så här ligger jag till just nu. ha diskuterat med handledare och vi är ganska överens om att jag ska kunna genomföra detta utan att blanda in förskollärare.

    Tack för synpunkten, kommer ta med mig det.


    Okej, men då har ni ju pratat igenom hur ditt upplägg ska bli :) Hos oss ville de att man skulle välja något som hade anknytning till yrkesutövningen, alltså ur förskollärarens perspektiv, så det är nog olika på olika lärosäten. Hoppas du hittar dina kandidater!
Svar på tråden Hur behandlas barn med en frihetsberövad förälder på förskolan?