• Tue 13 Oct 2020 20:57
    745 visningar
    19 svar
    19
    745

    Vilket parti sympatiserar du med?

    Jag läste i en annan tråd att FL anses vara vänstervridet. Jag har inte haft den känslan. Därför blev jag lite nyfiken på hur ni sympatiserar?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket parti sympatiserar du med?
  • Litenm­enhård
    Tue 13 Oct 2020 21:09
    #1

    Inget av det. Avskaffa monarkin och inför republik istället. .


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Tue 13 Oct 2020 21:17
    #2

    Egentligen inget, men de två partier med tillhörande partiledare jag har lättast att stå ut med är S och C - där jag klart föredrar Annie Lööf framför Stefan Löfven.

  • Tue 13 Oct 2020 21:34
    #3
    Litenmenhård skrev 2020-10-13 21:09:02 följande:

    Inget av det. Avskaffa monarkin och inför republik istället. .


    Förvisso är jag en politisk idiot, va men jag lyckas inte se kopplingen.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Litenm­enhård
    Tue 13 Oct 2020 21:37
    #4
    Aniiee skrev 2020-10-13 21:34:11 följande:
    Förvisso är jag en politisk idiot, va men jag lyckas inte se kopplingen.
    I Sverige har vi ju statsskicket monarki. Alltså en kung som förr i tiden hade makten, men det har han ju inte nu utan nu är det en massa pajaser som styr landet. Om vi har en republik så skulle vi ha en president som förvisso har vissa saker han får och inte får göra, men där har en man makten och inte en massa "skolbarn". 

    Rätta mg gärna om jag har fel!
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Tue 13 Oct 2020 21:47
    #5

    Alla utom Sd och M. Jag sympatiserar inte helt med något parti, men jag gillar något hos alla (utom då kanske de nämnda partierna).

  • Tue 13 Oct 2020 22:06
    #6
    Litenmenhård skrev 2020-10-13 21:37:31 följande:
    I Sverige har vi ju statsskicket monarki. Alltså en kung som förr i tiden hade makten, men det har han ju inte nu utan nu är det en massa pajaser som styr landet. Om vi har en republik så skulle vi ha en president som förvisso har vissa saker han får och inte får göra, men där har en man makten och inte en massa "skolbarn". 

    Rätta mg gärna om jag har fel!
    Alltså, det jag säger är att frågan som TS ställde inte riktigt hör ihop med ditt svar.

    "Vill du ha kaffe eller te?"
    "Jag tänkte ta bilen."

    Är du med?
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tue 13 Oct 2020 22:07
    #7
    Litenmenhård skrev 2020-10-13 21:37:31 följande:
    I Sverige har vi ju statsskicket monarki. Alltså en kung som förr i tiden hade makten, men det har han ju inte nu utan nu är det en massa pajaser som styr landet. Om vi har en republik så skulle vi ha en president som förvisso har vissa saker han får och inte får göra, men där har en man makten och inte en massa "skolbarn". 

    Rätta mg gärna om jag har fel!
    För övrigt har du ju lite fel. Även republiker har representationsdemokrati, de som inte snarare har diktatorer.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Litenm­enhård
    Tue 13 Oct 2020 22:08
    #8
    Aniiee skrev 2020-10-13 22:06:04 följande:
    Alltså, det jag säger är att frågan som TS ställde inte riktigt hör ihop med ditt svar.

    "Vill du ha kaffe eller te?"
    "Jag tänkte ta bilen."

    Är du med?
    Jo, jag är med, men jag tänkte nog lite för långt. Jag gör det ibland.Skäms. Jag menade bara att jag kan inte välja något parti jag sympatiserar med för jag anser att alla partier är skit och att man istället borde gå över till att ha en president.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Tue 13 Oct 2020 22:11
    #9
    Aniiee skrev 2020-10-13 22:07:04 följande:
    För övrigt har du ju lite fel. Även republiker har representationsdemokrati, de som inte snarare har diktatorer.
    Jo, men det är ju ändå en republik.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Tue 13 Oct 2020 22:20
    #10

    Jag fortsätter gärna diskussionen en annan gång när jag inte liter av sömnbrist. Känns som att jag bara svamlar just nu.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Tue 13 Oct 2020 22:35
    #11

    Jag har inte den känslan.

    Däremot har det varit mycket tydligt att SD'are och högerextremister är mycket aktiva här och i andra forum där de går in i alla trådar och skiftar fokus till att allt är invandringens fel.

    Jag sett några omröstningar i s stil med "Vad skulle du rösta?" och det har gett SD 50-60%. Det säger något om hur mycket de hörs men hur få de i själva verket är. Tomma tunnor skramlar mest...

  • Wed 14 Oct 2020 07:28
    #12
    +2
    LadyJane skrev 2020-10-13 22:35:32 följande:

    Jag har inte den känslan.

    Däremot har det varit mycket tydligt att SD'are och högerextremister är mycket aktiva här och i andra forum där de går in i alla trådar och skiftar fokus till att allt är invandringens fel.

    Jag sett några omröstningar i s stil med "Vad skulle du rösta?" och det har gett SD 50-60%. Det säger något om hur mycket de hörs men hur få de i själva verket är. Tomma tunnor skramlar mest...


    SD är Sveriges tredje största parti och har vuxit i varje val. Tunnorna är långt ifrån tomma. Kanske är det till och med så att det ligger något i vad dom säger. I stort sett alla andra partier har ju i sak gett dom rätt i vad dom påstått. Även om dom själva kallar det för att ta ansvar.
  • Wed 14 Oct 2020 07:37
    #13
    Friger skrev 2020-10-14 07:28:09 följande:
    SD är Sveriges tredje största parti och har vuxit i varje val. Tunnorna är långt ifrån tomma. Kanske är det till och med så att det ligger något i vad dom säger. I stort sett alla andra partier har ju i sak gett dom rätt i vad dom påstått. Även om dom själva kallar det för att ta ansvar.
    Ja nu pratar jag inte bara om idag utan den aktivitet de har fört bla här de senaste 10 åren.
    Sen är det en "viss" skillnad mellan opinionssiffrorna idag och de resultat på 50-60% som dylika omröstningar ger i resultat här. Ganska stor skillnad faktiskt. Den skillnaden säger oerhört mycket om vilka som är aktiva här. Dvs det har inte ett skvatt med att göra hur opinionssiffrorna ser ut.
  • Wed 14 Oct 2020 07:43
    #14
    Friger skrev 2020-10-14 07:28:09 följande:
    SD är Sveriges tredje största parti och har vuxit i varje val. Tunnorna är långt ifrån tomma. Kanske är det till och med så att det ligger något i vad dom säger. I stort sett alla andra partier har ju i sak gett dom rätt i vad dom påstått. Även om dom själva kallar det för att ta ansvar.
    Du blandar ihop begreppen. Politik är en sak, att ha rätt och fel, det där som är så viktigt på familjeliv, att få ha rätt är en helt annan sak.

    Jag håller inte med om att andra partier har gett dem rätt. Det som de sysslar med är politik. Kohandel helt enkelt. För att få igenom en sak måste de vika sig i en annan fråga. Det har absolut ingenting med att göra om vem som har rätt eller fel.

    SD är ett mycket välkänt fenomen. Det är ett missnöjesparti. Missnöjespartier har förekommit i alla tider så länge som vi haft fria val. Det gemensamma är att de bara existerar under en period, en period som kan vara kortare eller längre tid.

    Att de är så stora idag beror mycket på de kraftiga högervindar som blåser i Europa. Sverige var rätt sena på att anamma det men likväl gjorde vi det till slut. Det anmärkningsvärda med SD och deras gelikar i Eu är att retoriken ofta är kopierad rakt av från ännu mer högerextrema partier från historien. Jag tror att det kommer att sluta på samma sätt, nu liksom det gjorde då. Det kommer att gå över med tiden.
  • Mon 19 Oct 2020 20:01
    #15
    LadyJane skrev 2020-10-14 07:37:14 följande:

    Ja nu pratar jag inte bara om idag utan den aktivitet de har fört bla här de senaste 10 åren.

    Sen är det en "viss" skillnad mellan opinionssiffrorna idag och de resultat på 50-60% som dylika omröstningar ger i resultat här. Ganska stor skillnad faktiskt. Den skillnaden säger oerhört mycket om vilka som är aktiva här. Dvs det har inte ett skvatt med att göra hur opinionssiffrorna ser ut.


    Det var mest det som jag var nyfiken på, vilka det är som hänger här. Enligt den här omröstningen är det inte så vänsterradikalt som det hävdas i en annan tråd.
  • Tue 20 Oct 2020 20:51
    #16

    SD, de fyra senaste valen. Kommer att bli SD även i nästa val.

Svar på tråden Vilket parti sympatiserar du med?