Anonym (Boende) skrev 2020-10-15 07:47:13 följande:
Stort tack för dina erfarenheter av Trångsund!
Märkte man av att Skogås var mer otryggt? Tex på pendeltåget? Gemensamma skolor etc?
Jag kände aldrig av att Skogås som låg nära var otryggt. Tror inte att de som bor i Skogås höll till i Trångsund. Skogås centrum var större osv. Det var först när jag fick ett jobb som låg precis vid Skogås centrum som jag förstod hur det var där.
Jag åkte sällan kommunalt men om jag åkte så var det oftast på dagen, och då märkte jag inget särskilt. Tror dock att det oftast är lite stökigt på kvällen nästan med alla linjer.
Min dotter gick i Trångsundsskolan och där tror jag inte barnen från Skogås gick, om de inte aktivt hade sökt då vill säga. Vi tyckte skolan var bra, mest svenska barn (förlåt, inte meningen att vara dömande) och bra undervisning.
I Skogås är det tvärtom, nästan fler barn med invandrarbakgrund i skolan än svenska barn. Skillnaden är jättestor och kan nog mycket bero på att det alltid funnits mycket hyresrätter i Skogås.
Jag skulle absolut inte kunna tänka mig att bo i Skogås, men Trångsund var ett trevligt ställe och om jag skulle flytta igen kan jag absolut tänka mig att flytta dit igen. Idag bor jag i ett medelklassområde i en annan söderförort i Stockholm och trivs jättebra. Ungefär lika dyrt här med villorna som det är i Trångsund.
Gissar att du redan tittat på kartor men då ser du att Trångsund liksom ligger lite avskilt. Det hör till Huddinge kommun och har strax över 32% skatt. Finns förresten en bra ishall där också om man gillar skridskor :) många bra promenadvägar.
Åt ena hållet har du Länna och Haninge med massa bra affärer, Biltema, Bauhaus mm. Åt andra hållet ligger Farsta som iallafall jag tycker blivit mycket sämre senaste åren. Centrumet har bra affärer men många med sociala problem tycks samlas där. Men det är inget man känner av borta i Trångsund men kan vara bra att veta ändå.