• Anonym (Boende)

Växa upp i Trångsund, Älta, Tyresö?

Vi letar hus i dessa områden och är själva inte uppväxta där.

Därför vore det intressant att ta del av erfarenheter från er som vuxit upp i något av områdena och/eller kanske bor där just nu.

Hur trivs ni (alt trivdes ni)? Skulle du rekommendera att flytta dit som barnfamilj?

Tack!:)

• Svar på tråden Växa upp i Trångsund, Älta, Tyresö?
  • Anonym (Bor i Tyresö)
    Anonym (Boende) skrev 2020-10-14 09:01:35 följande:

Vi letar hus i dessa områden och är själva inte uppväxta där.

Därför vore det intressant att ta del av erfarenheter från er som vuxit upp i något av områdena och/eller kanske bor där just nu.

Hur trivs ni (alt trivdes ni)? Skulle du rekommendera att flytta dit som barnfamilj?

Tack!:)

Bor i Tyresö, inte uppvuxen där men har bott här sen 2002. Trivs väldigt bra då det är nära till både vatten och skog. Vi bor numera vid Tyresö Strand och barnen går på Strandskolan. Det finns flertalet förskolor i området och två F-9 skolor som båda ligger i topp i kommunen (de ligger ett par 100m från varandra). Flera av våra grannar är uppväxta i Tyresö och har flyttat tillbaks när de fått barn efter att ha bott på andra ställen innan.
  • Anonym (Älta)

Jag bor i ett av ältas lugna radhusområden och trivs väldigt bra. Det är en klar fördel att ha bil. Åker oftast och storhandlar i Tyresö (10 min) eller sickla (15-20 min). Det finns även ica nära i älta centrum och en Coop vid älta krysset. Finns flera badplatser på gångavstånd. Bra med lekparker. De ska även bygga om älta centrum. Är det viktigt att ha ett centrum nära så skulle jag satsa på Tyresö, men för oss fungerar älta bra.

• Anonym (Karolina)

Har inte vuxit upp i men var mycket i Tyresö när jag var barn. Mysigt, lite kuperat, skog och natur. 

• Anonym (Ella)

Bor i Tyresö just nu (bollmora) och Tyresö har absolut sina nackdelar och fördelar. Nära natur och vatten vilket passar barnfamiljer bra. Mitt största missnöje är egentligen att det är så osmidigt att ta sig in till centrala Stockholm, bussarna är tyvärr väldigt ofta sena och det är ännu mer ofta problem på vintrarna. Skulle påstå att bil är nödvändigt om ni vill ta er runt smidigt. Något jag saknar i Tyresö är utbud, Tyresö centrum är extremt trist så för shopping/lunch/aktiviteter får man ändå ta sig in till stan eller typ Farsta centrum/nacka forum.

Har tyvärr också upplevt Tyresö som mindre tryggt senaste åren, tex flera skottlossningar varav en bara några veckor sedan, mycket fler rån, tex blev min kompis 12 åriga barn rånad på mobilen mitt på dagen efter skolan. Och allmänt mycket stök runt centrum. Vet att några av skolorna här också haft problem med droger men finns ju samtidigt många skolor och även förskolor att välja bland!

Jag planerar barn och vill nog helst flytta ifrån Tyresö innan, men det har mycket att göra med att jag vill bo mer centralt och nära saker att göra men även delvis tycker utveckligen i områdena runt oss går åt helt fel håll vilket min sambo som är uppvuxen här starkt upplever, idag är det dagligen polis vid centrum och som patrullerar medans det för bara några år sedan var mycket mera sällsynt

• Anonym (Boende)
    Anonym (Ella) skrev 2020-10-14 17:28:37 följande:

Bor i Tyresö just nu (bollmora) och Tyresö har absolut sina nackdelar och fördelar. Nära natur och vatten vilket passar barnfamiljer bra. Mitt största missnöje är egentligen att det är så osmidigt att ta sig in till centrala Stockholm, bussarna är tyvärr väldigt ofta sena och det är ännu mer ofta problem på vintrarna. Skulle påstå att bil är nödvändigt om ni vill ta er runt smidigt. Något jag saknar i Tyresö är utbud, Tyresö centrum är extremt trist så för shopping/lunch/aktiviteter får man ändå ta sig in till stan eller typ Farsta centrum/nacka forum.

Har tyvärr också upplevt Tyresö som mindre tryggt senaste åren, tex flera skottlossningar varav en bara några veckor sedan, mycket fler rån, tex blev min kompis 12 åriga barn rånad på mobilen mitt på dagen efter skolan. Och allmänt mycket stök runt centrum. Vet att några av skolorna här också haft problem med droger men finns ju samtidigt många skolor och även förskolor att välja bland!

Jag planerar barn och vill nog helst flytta ifrån Tyresö innan, men det har mycket att göra med att jag vill bo mer centralt och nära saker att göra men även delvis tycker utveckligen i områdena runt oss går åt helt fel håll vilket min sambo som är uppvuxen här starkt upplever, idag är det dagligen polis vid centrum och som patrullerar medans det för bara några år sedan var mycket mera sällsynt

Tack för att du delar! Upplever du hela Tyresö som otryggt eller finns det lugnare områden?

Fungerar det att ta bilen istället i rusningstid?

Vart funderar ni på att flytta (om du vill dela med dig)?
  • Anonym (Boende)
    Anonym (Bor i Tyresö) skrev 2020-10-14 09:09:32 följande:

Bor i Tyresö, inte uppvuxen där men har bott här sen 2002. Trivs väldigt bra då det är nära till både vatten och skog. Vi bor numera vid Tyresö Strand och barnen går på Strandskolan. Det finns flertalet förskolor i området och två F-9 skolor som båda ligger i topp i kommunen (de ligger ett par 100m från varandra). Flera av våra grannar är uppväxta i Tyresö och har flyttat tillbaks när de fått barn efter att ha bott på andra ställen innan.

Låter lovande! Upplever ni någon otrygghet?
  • Anonym (Boende)
    Anonym (Älta) skrev 2020-10-14 10:32:04 följande:

Jag bor i ett av ältas lugna radhusområden och trivs väldigt bra. Det är en klar fördel att ha bil. Åker oftast och storhandlar i Tyresö (10 min) eller sickla (15-20 min). Det finns även ica nära i älta centrum och en Coop vid älta krysset. Finns flera badplatser på gångavstånd. Bra med lekparker. De ska även bygga om älta centrum. Är det viktigt att ha ett centrum nära så skulle jag satsa på Tyresö, men för oss fungerar älta bra.

Vad bra! Hur är förbindelserna in till stan?
  • Anonym (Älta)
    Anonym (Boende) skrev 2020-10-14 19:08:33 följande:

Vad bra! Hur är förbindelserna in till stan?

Skulle nog säga att Älta ligger närmare stan än Tyresö, kanske därför priserna i älta är lite högre när man jämför.

Buss till gullmarsplan tar ca 15 min, och buss mot slussen tar ca 25 min.

Ska du åka bil in till stan när det är rusningstid så får du räkna med köer. Bäst är att arbeta söder om stan så man slipper in till city. Annars åka kommunalt in till stan.
  • Fliselisan

Jag har bott 2 år i Trångsund som vuxen. Bodde i bostadsrätt ganska nära centrum. Finns en del gårdar med hyresrätter också, fina lekplatser på alla gårdar. En stor skola f-åk 9 som är välordnad och ligger ganska bra till betygsmässigt.

Finns väldigt mycket fina villor i området. Nära till vatten och ett par små fina badplatser. Ett stort äldreboende vid vattnet. Cykelavstånd till drevviken, ett jättefint stort härligt bad. Mycket natur i närheten. Ganska lugnt område skulle jag säga.

Centrumet är litet med bibliotek, Ica, ett café, sushi, thai, liten kiosk, hamburgerställe, nån mäklarfirma, blomaffär, och säkert några till affärer jag inte minns nu. Ett par secondhand affärer i närheten + öppen förskola.

Pendeltåget stannar vid centrumet. Upplevde centrumet som lugnt utan massa stök.

Flera förskolor som är bra.

Överlag ett trevligt område men lite avskärmat från resten upplevde jag. Ligger innan pendelstationen Skogås som är betydligt otrevligare. Mycket bråk där om kvällarna, invandrartätt, många arbetslösa osv. Ett ställe man undviker på kvällen.

Skulle absolut kunna tänka mig att bo där med barn.

• Anonym (Bor i Tyresö)
    Anonym (Boende) skrev 2020-10-14 19:07:49 följande:

Låter lovande! Upplever ni någon otrygghet?

Nej, självklart är det otryggare runt centrum (där Bollmora ligger) samt runt Trollbäckens centrum eftersom där samlas ungdomar som inte har bättre saker för sig. Hos oss upplever jag ingen otrygghet.

Vad gäller bussar så finns det diretbussar in till stan i morgontrafiken och ut från stan i eftermiddagstrafiken. Sen finns det också en direktbuss från Östra Tyresö till Gullmarsplan (= den går inte via centrum). 875 (till Tyresö Kyrka) och 873 (Nyfors och Krusboda)har kvartstrafik som lägst dagtid. 815C (rusningsbuss direkt till city) går med mellan 10 och 15 minuters intervall och tar 30 min till och från Strandtorget.

Enda nackdelen med Tyresö (Nacka, Älta, Värmdö) är att man oftast är tvungen att åka genom Södra Länken som är fruktansvärt underdimensionerad. Det är en ovanlig dag i rusningstrafiken om det inte är kövarning eller att man stänger infarterna från Värmdö och Gullmarsplan.

Någon tycker att Tyresö Centrum är tråkigt. Samtidigt finns där våra tre stora klädkedjor, två stora matbutiker, en sportbutik, leksaksbutik, flera optiker och frisörer samt flera restauranger.
  • Anonym (Boende)
    Fliselisan skrev 2020-10-14 22:10:25 följande:

Jag har bott 2 år i Trångsund som vuxen. Bodde i bostadsrätt ganska nära centrum. Finns en del gårdar med hyresrätter också, fina lekplatser på alla gårdar. En stor skola f-åk 9 som är välordnad och ligger ganska bra till betygsmässigt.

Finns väldigt mycket fina villor i området. Nära till vatten och ett par små fina badplatser. Ett stort äldreboende vid vattnet. Cykelavstånd till drevviken, ett jättefint stort härligt bad. Mycket natur i närheten. Ganska lugnt område skulle jag säga.

Centrumet är litet med bibliotek, Ica, ett café, sushi, thai, liten kiosk, hamburgerställe, nån mäklarfirma, blomaffär, och säkert några till affärer jag inte minns nu. Ett par secondhand affärer i närheten + öppen förskola.

Pendeltåget stannar vid centrumet. Upplevde centrumet som lugnt utan massa stök.

Flera förskolor som är bra.

Överlag ett trevligt område men lite avskärmat från resten upplevde jag. Ligger innan pendelstationen Skogås som är betydligt otrevligare. Mycket bråk där om kvällarna, invandrartätt, många arbetslösa osv. Ett ställe man undviker på kvällen.

Skulle absolut kunna tänka mig att bo där med barn.

Stort tack för dina erfarenheter av Trångsund!

Märkte man av att Skogås var mer otryggt? Tex på pendeltåget? Gemensamma skolor etc?
  • Anonym (Boende)
    Anonym (Bor i Tyresö) skrev 2020-10-15 07:07:29 följande:

Nej, självklart är det otryggare runt centrum (där Bollmora ligger) samt runt Trollbäckens centrum eftersom där samlas ungdomar som inte har bättre saker för sig. Hos oss upplever jag ingen otrygghet.

Vad gäller bussar så finns det diretbussar in till stan i morgontrafiken och ut från stan i eftermiddagstrafiken. Sen finns det också en direktbuss från Östra Tyresö till Gullmarsplan (= den går inte via centrum). 875 (till Tyresö Kyrka) och 873 (Nyfors och Krusboda)har kvartstrafik som lägst dagtid. 815C (rusningsbuss direkt till city) går med mellan 10 och 15 minuters intervall och tar 30 min till och från Strandtorget.

Enda nackdelen med Tyresö (Nacka, Älta, Värmdö) är att man oftast är tvungen att åka genom Södra Länken som är fruktansvärt underdimensionerad. Det är en ovanlig dag i rusningstrafiken om det inte är kövarning eller att man stänger infarterna från Värmdö och Gullmarsplan.

Någon tycker att Tyresö Centrum är tråkigt. Samtidigt finns där våra tre stora klädkedjor, två stora matbutiker, en sportbutik, leksaksbutik, flera optiker och frisörer samt flera restauranger.

Tack, så värdefull info!

Har du åkt bussarna till & från jobb? Mycket förseningar, trångt, ståplats?

Börjar även skolor bli otrygga i hela/delar av Tyresö?
  • Anonym (Bor i Tyresö)
    Anonym (Boende) skrev 2020-10-15 07:52:45 följande:

Tack, så värdefull info!

Har du åkt bussarna till & från jobb? Mycket förseningar, trångt, ståplats?

Börjar även skolor bli otrygga i hela/delar av Tyresö?

Åker 815 dagligen till och från jobbet (jobbar i city). Med coronatrafik är den oftare framme tidigare än senare. Under normala omständigheter kan den vara lite sen pga trafik. Ytterst sällan någon behöver stå innan Norra Sköndal. Men så åker jag strax innan 7.

Jag ser inte vår skola som otrygg. Inte heller grannskolan. Kommunen har en jämförelseguide där man publicerar svaren från enkäterna som föräldrar och barn får besvara. Där är bland annat trygghet och studiero några av frågorna man får besvara. Liknande finns även för förskolor.
  • Anonym (Trånkan)
    Anonym (Boende) skrev 2020-10-15 07:47:13 följande:

Märkte man av att Skogås var mer otryggt? Tex på pendeltåget? Gemensamma skolor etc?

Bor med barn i Trångsund sedan ca 10 år tillbaka. Det finns en skola i Trångsund och en som ligger i gränsen Skogås/Trångsund. Ett stort villaområde tillhör skolan på gränsen och det är en mycket blandad skola. Har haft barn på båda skolorna. Från årskurs fyra finns engelska skolan i Länna som är jättepopulär. Har aldrig upplevt stök själv men klart att jag hört talas om mycket som händer i Skogås. Trångsund har fördelen att ligga naturfint men ändå nära stan. Nynäsvägen är väldig smidig infartsled om man jämför med tyresövägen.
  • Fliselisan
    Anonym (Boende) skrev 2020-10-15 07:47:13 följande:

Jag kände aldrig av att Skogås som låg nära var otryggt. Tror inte att de som bor i Skogås höll till i Trångsund. Skogås centrum var större osv. Det var först när jag fick ett jobb som låg precis vid Skogås centrum som jag förstod hur det var där.

Jag åkte sällan kommunalt men om jag åkte så var det oftast på dagen, och då märkte jag inget särskilt. Tror dock att det oftast är lite stökigt på kvällen nästan med alla linjer.

Min dotter gick i Trångsundsskolan och där tror jag inte barnen från Skogås gick, om de inte aktivt hade sökt då vill säga. Vi tyckte skolan var bra, mest svenska barn (förlåt, inte meningen att vara dömande) och bra undervisning.

I Skogås är det tvärtom, nästan fler barn med invandrarbakgrund i skolan än svenska barn. Skillnaden är jättestor och kan nog mycket bero på att det alltid funnits mycket hyresrätter i Skogås.

Jag skulle absolut inte kunna tänka mig att bo i Skogås, men Trångsund var ett trevligt ställe och om jag skulle flytta igen kan jag absolut tänka mig att flytta dit igen. Idag bor jag i ett medelklassområde i en annan söderförort i Stockholm och trivs jättebra. Ungefär lika dyrt här med villorna som det är i Trångsund.

Gissar att du redan tittat på kartor men då ser du att Trångsund liksom ligger lite avskilt. Det hör till Huddinge kommun och har strax över 32% skatt. Finns förresten en bra ishall där också om man gillar skridskor :) många bra promenadvägar.

Åt ena hållet har du Länna och Haninge med massa bra affärer, Biltema, Bauhaus mm. Åt andra hållet ligger Farsta som iallafall jag tycker blivit mycket sämre senaste åren. Centrumet har bra affärer men många med sociala problem tycks samlas där. Men det är inget man känner av borta i Trångsund men kan vara bra att veta ändå.
  • Anonym (Boende)

Tack för utförligt svar!:)

Av ren nyfikenhet, vilken söderförort landade ni i till slut? Vi kan ha missat någon bra:)

Svar på tråden Växa upp i Trångsund, Älta, Tyresö?