• Desperation

    Borde han ta med vab-dagar?

    Hej. Behöver lite råd och stöttning samt lite syn utifrån i denna fråga. Jag och pappan till min 1- och 4aåring har precis separerat, tack och lov då han fått mig att må dåligt i flera år. Stora diskussionen är nu vab. Han tycker att vi ska dela lika medan jag tycker att han borde ta mer vab än jag. Anledningen till detta är: sen vi träffades har jag fått pendla dvs i 6 år. Jag har hela tiden själv fått stå för den kostnaden. I bägge graviditeterna har jag blivit allvarligt sjuk och därför varit sjukskriven och sammanlagt borta i mer än ett år i bara sjukskrivning. Har tagit ut mer föräldraledighet än han. Sedan första barnet kom har jag jobbat deltid för att jag haf ju pendlat och han har inte kunnat tänka sig att både lämna och hämta på förskola. Trots att jag då haft pendlingskostnader och jobbat deltid har vi alltid delat 50/50 ekonomiskt. Eftersom jag jobbat deltid och tagit mer föräldraledigt och mer vab plus varit sjuk i graviditeterna så har jag halkat efter i min utbildning (vidareutbildning i jobbet). Vi har samma jobb och han har hunnit utbilda sig klart viket betyder att han tjänar ca 25k mer i månaden än jag. Han kommer från en mkt rik familj medan jag inte gör det, vilket också gör att han har massivt kapital att falla tillbaka på, jämfört med jag som nu forfarande måste pendla och är belånad. Tilläggas bör att han alltid lovat att ?när han är klar med sin utbildning aå ska jag få göra klart min?.

    På grund av ovanstående tycker jag attt det är självklart att han nu ändå får ta mer vab än jag just för att jag någon gång ska få bli klar och slippa oroa mig för ekonomi, kankse kunna gå ned i tid så inte barnen behöver vara på förskolan 6-17 på mina dagar osv. Men han vägrar förstås. Säger att han inte tänker prata om det ens. Är jag orimlig som tycker så här? Jättetacksam för era tankar! ??

  • Svar på tråden Borde han ta med vab-dagar?
  • amaliaj

    Jag tycker att du resonerar som om ni levde ihop fortfarande - det gör ni inte. De valt du gjort i er relation får du acceptera som något gällde då. Nu är nu. Ni har varsin ekonomi och delat ansvar. Du vabbar dina veckor, han vabbar sina. Glöm allt gammalt, glöm allt han borde gjort, glöm allt om rättvisa. Ni har inte en sån relation längre. Ordna ditt eget liv som om han inte finna de veckor du har barnen. Och om hans släkt är rik eller inte har ju inte ett dugg med dig och din ekonomi att göra.

    Så ja, jag tycker du resonerar konstigt.

  • momjanet

    Vab handlar om dina barn och vad som är bäst för dem.
    Vab handlar inte om dig och vad du tycker är mest rättvist.

    Tyvärr kanske.

    Vad är bäst för dina barn tycker du?

  • Jemp

    Du sitter i en klassisk kvinnofälla. Visst kan man kanske resonera att det vore rättvist, men varför ska han vara vettigare mot dig nu än när ni levde ihop? Dvs jag tror det inte är så mkt att hoppas på.

  • Cecese

    Du vabbar när du har barnen, han vabbar när han har barnen. Svårare än så är det inte. När barnen är hos dig är det ditt ansvar, när barnen är hos pappan är det hans ansvar. 

  • S23

    Jag förstår din frustration, men de ekonomiska orättvisorna är naturligtvis något ni skulle sett till kompenserades när ni var i en relation.

    Nu har ni separerat och har separat ekonomi. Du kan inte förvänta dig att han ska ta med vab än den som är på hans veckor. Hur surt det än må vara

  • Drottningen1970

    Svårt att försöka kvitta det som varit när man varit tillsammans efter att man separerat.

    Ni får nog ta den vab som infaller på respektive veckor.

Svar på tråden Borde han ta med vab-dagar?