• MissT01

    Jag klarar inte av att övningsköra

    Hej!

     Jag har övningskört för 10 år sedan men pga jag tyckte körning har varit jobbigt, läskigt osv så har jag avbrutit. Då körde jag mkt på körskola men tyckte ändå det var jobbigt. MEN nu har jag beslutat mig för att klara av att ta körkort! 

    Jag kör nu hos trafikskola och jag tragglar fortfarande med växling, koppling och samtidigt planering. Det är det svåraste, att planera vad som ska hända, vad för fart jag ska ha och därmed vilken växel ska jag ha. Min lärare och jag har kommit överens om att vi får hitta något sätt som får mig att börja planera mera i när jag kör. "Agera istället för att reagera", som hon uttrycker det. 

    Det känns som att min hjärna inte "orkar planera". Förstår ni vad jag menar?

    Jag försöker övningsköra hemma men det är svårt när vi har ett barn och jag är inte där ännu för att låta henne åka med i bilen.

    Hur ska jag mentalt och fysiskt komma över denna puckel? Öva mer, vet jag men samtidigt tycker jag det är jobbigt att traggla på såhär utan resultat.

  • Svar på tråden Jag klarar inte av att övningsköra
  • Anonym (Anonym)

    För att vara ärlig så är det väl inte alla som är lämpade att bli bilförare, men om du absolut måste så kan du väl hålla dig till automatväxlade bilar.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-14 21:45:44 följande:

    För att vara ärlig så är det väl inte alla som är lämpade att bli bilförare, men om du absolut måste så kan du väl hålla dig till automatväxlade bilar.


    Håller med - alla ska inte ha körkort. Inte ens av de som redan har.
    Alla klarar inte av simultankapaciteten som krävs, ens med automat.
  • cosinus

    Det låter som att du behöver lyfta blicken och titta längre fram. Du ska oftast inte behöva planera och växla samtidigt utan i de flesta lägen ska du redan veta hur korsningen/rondellen/trafikljuset ser ut innan du börjar växla/svänga/stanna/starta

    Dottern har precis börjat köra och man märker så tydligt att hon kör ändå in i situationen och sen börjar hon ta in intryck. Jag vet 200 m före rondellen om jag kan köra in eller inte, ser på var bilarna kommer ifrån, hur de ligger i vägbanan och räknar för det mesta ut var de ska och planerar utifrån det (med reservation för att man kan ha fel såklart men det får man ha beredskap för). Det börjar bli bättre för dottern men fortfarande har jag analyserat läget klart långt innan hon ens börjar fundera på om hon hinner före bilen som är påväg in i rondellen eller om hon ska stanna. Och så blir såklart framförhållningen där efter.

    Jag tänker att du ska ta alla chanser att öva sånt. Åker du med andra tänk som att det var du som körde, åker du buss samma sak. När man närmar sig en korsning, vilka kör? Vilka står still, är det bilar på ingång? Hade du kunnat köra direkt eller hade du behövt stanna? Hade du behövt byta fil om du skulle höger i korsningen och hade det gått?

    Och sen kanske det inte är så dumt att köra lite automat i början för att bara fokusera på planeringen och körningen i förhållande till andra bilar utan att behöva växla.

  • MissT01
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-14 22:02:16 följande:
    Håller med - alla ska inte ha körkort. Inte ens av de som redan har.
    Alla klarar inte av simultankapaciteten som krävs, ens med automat.
    Vad ska jag göra då, menar du? Ge upp? Jag söker hjälp för att klara av körkort och bli en bra förare. 
  • Anonym (Anonym)
    MissT01 skrev 2020-10-14 22:11:09 följande:
    Vad ska jag göra då, menar du? Ge upp? Jag söker hjälp för att klara av körkort och bli en bra förare. 
    Du måste fortsätta övningsköra, det är det enda som gäller. Och när du är passagerare kan du passa på att analysera trafiksituationerna riskfritt. Fundera på hur du skulle ha gjort i olika fall, var uppmärksam på de andra bilarna, på vägmärken osv. Plugga regler och skyltar. Enda sättet att komma framåt är att fortsätta.
  • Anonym (Hmm)
    MissT01 skrev 2020-10-14 22:11:09 följande:
    Vad ska jag göra då, menar du? Ge upp? Jag söker hjälp för att klara av körkort och bli en bra förare. 
    Absolut - men det kanske inte funkar just för dig. I så fall är du inte ensam.
    Att ha körkort är ingen rättighet utan i mångt och mycket en skyldighet, mot din omgivning och dina medtraffikanter. 
    Om du nu tycker att allt är så "mycket" så börja i så fall med automat i så fall.
  • Anonym (D går)
    MissT01 skrev 2020-10-14 21:57:59 följande:

    Jag vill klara av köra manuell. =)


    Tycker du har ett bra mål. Låt dig inte förvillas av allt snack om "planering"'. Lär dig höra hur motorn arbetar istället så kommer det gå på automatik sen.

    Testa gasa stillaståndes för att lära dig hur den låter runt 2-3,5tusen varv. Allt under och över det kan va bra att växla till om du inte ska burna loss vill säga.

    Kör mer privat! Finns annat att lägga pengarna på.
  • MissT01
    cosinus skrev 2020-10-14 22:07:49 följande:

    Det låter som att du behöver lyfta blicken och titta längre fram. Du ska oftast inte behöva planera och växla samtidigt utan i de flesta lägen ska du redan veta hur korsningen/rondellen/trafikljuset ser ut innan du börjar växla/svänga/stanna/starta

    Dottern har precis börjat köra och man märker så tydligt att hon kör ändå in i situationen och sen börjar hon ta in intryck. Jag vet 200 m före rondellen om jag kan köra in eller inte, ser på var bilarna kommer ifrån, hur de ligger i vägbanan och räknar för det mesta ut var de ska och planerar utifrån det (med reservation för att man kan ha fel såklart men det får man ha beredskap för). Det börjar bli bättre för dottern men fortfarande har jag analyserat läget klart långt innan hon ens börjar fundera på om hon hinner före bilen som är påväg in i rondellen eller om hon ska stanna. Och så blir såklart framförhållningen där efter.

    Jag tänker att du ska ta alla chanser att öva sånt. Åker du med andra tänk som att det var du som körde, åker du buss samma sak. När man närmar sig en korsning, vilka kör? Vilka står still, är det bilar på ingång? Hade du kunnat köra direkt eller hade du behövt stanna? Hade du behövt byta fil om du skulle höger i korsningen och hade det gått?

    Och sen kanske det inte är så dumt att köra lite automat i början för att bara fokusera på planeringen och körningen i förhållande till andra bilar utan att behöva växla.


    Tack för ditt utförliga svar. *tacksam* Du har rätt, om jag har planerat i tid så ska jag inte behöva växla och planera samtidigt. Mitt problem är som om jag inte vet att jag kan titta, analysera samtidigt som jag kör. Vilket jag vet att jag kan. Ska ta till mig ditt tips och ta alla tillfällen till att övningsköra "mentalt".
  • Anonvm
    cosinus skrev 2020-10-14 22:07:49 följande:

    Det låter som att du behöver lyfta blicken och titta längre fram. Du ska oftast inte behöva planera och växla samtidigt utan i de flesta lägen ska du redan veta hur korsningen/rondellen/trafikljuset ser ut innan du börjar växla/svänga/stanna/starta

    Dottern har precis börjat köra och man märker så tydligt att hon kör ändå in i situationen och sen börjar hon ta in intryck. Jag vet 200 m före rondellen om jag kan köra in eller inte, ser på var bilarna kommer ifrån, hur de ligger i vägbanan och räknar för det mesta ut var de ska och planerar utifrån det (med reservation för att man kan ha fel såklart men det får man ha beredskap för). Det börjar bli bättre för dottern men fortfarande har jag analyserat läget klart långt innan hon ens börjar fundera på om hon hinner före bilen som är påväg in i rondellen eller om hon ska stanna. Och så blir såklart framförhållningen där efter.


    Otroligt väl skrivet!

    Något annat jag anser väldigt påtagligt påverkar körförmågan hos många är samspelet förare/maskin, hos en förare med fallenhet för det så sker detta på en nästan undermedveten nivå. Bilen/maskinen blir som en förlängning av föraren själv, maskinen matar ständigt föraren med information genom ljud, vibrationer osv utan att föraren ens tänker på det. En rutinerad förare tänker inte ens på vilken växel som är i vid en given punkt, det har han redan sett till att det är rätt växel under rådande förutsättnignar.... Det är som att andas, eller hålla balansen, det är bara nått man gör utan att ens reflektera över att man gör det, än mindre hur.

    Mycket av detta kommer även med erfarenheten senare även för de utan naturlig fallenhet för det.
  • Anonym (Matilda)

    Mitt bästa tips är att köra på dom vägar och platser där du är rent mentalt för att känna dig trygg och säker och kunna öva på just att fokusera framåt på nästa steg.

    Om storstaden stressar dig så kör inte där. Välj istället en landsväg där du lättare kan planera din körning och vet vad du gör. Välj vägar du känner till och vet hur dom ser ut, då kan du bättre planera när och var du ska svänga och har lite hum om hur trafikflödet kan se ut.

    Bestäm i förväg vart du ska innan du kör hemifrån och planera i huvudet hur det kan se ut.

    När du fått in rutiner för kända vägar kan du sakta lägga in en ny vägrutt och bit för bit närma dig rondeller, rödljus och tättbebyggt område etc

    Och öva, öva, öva, öva. Kör varje dag, alla dagar i veckan. Hela tiden. Om det så bara är för att tanka 3 km bort och sen hem. Kör!

  • Anonym (Automaten)

    Jag har tre råd. 1. Övergå till automatväxlad. Det är en säkerhetsfråga. Du har uppenbarligen svårt för det här och du MÅSTE kunna hantera bilen snabbt vid en akut situation av något slag.

    2. Håll blicken längre fram på vägen.

    3. Förbered dig på att det kan ta tid att ta körkort och tänk på att det är för allas säkerhet du låter det ta den tid du behöver.

  • Anonym (M)

    Hej! Av din beskrivning så är det tydligt att du behöver lära dig det grundläggande ordentligt först. Du skulle verkligen behöva övningsköra mer privat för att få mer körvana och för att träna på varje moment som du lärt dig när du kört med bilskolan. Det kommer göra jättestor skillnad!

    När det grundläggande delarna sedan sitter i ryggmärgen så kommer du inte ens behöva tänka på dom utan det går då per automatik vilket gör att du kan fokusera blicken framåt och på vad som händer i trafiken. Du kommer då automatiskt agera istället för reagera, och är så pass trygg att du har kontroll över bilen istället för att bilen har kontroll över dig.

    Så för att sammanfatta:

    Du behöver mer körvana.

    Öva på det du lärt dig på körlektionera med bilskolan.

    Lära dig de grundläggande delarna.

  • Less is more

    Kör omkring på enkla säkra ställen innan du tar nästa steg.

    I slutändan ska du ju kunna köra på okända ställen utan att bli stressad. Då brhöver du kunna bilen så att har blicken och tanken på dit du ska och omgivningen. Då behöver du lyfta blicken och se framåt. Hur ser det ut, vad som händer där framme. Så blir det lättare att hantera körningen.

    Framför allt tror jag att du behöver vara lugn, koncentrerad så att du inte blir stressad.

    Nuförtiden lär sig de flesta Stockholm bara automat, vad jag förstår. Nu har jag testat - och det var ju hur skönt som helst.

  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2020-10-15 14:49:08 följande:

    Hej! Av din beskrivning så är det tydligt att du behöver lära dig det grundläggande ordentligt först. Du skulle verkligen behöva övningsköra mer privat för att få mer körvana och för att träna på varje moment som du lärt dig när du kört med bilskolan. Det kommer göra jättestor skillnad!

    När det grundläggande delarna sedan sitter i ryggmärgen så kommer du inte ens behöva tänka på dom utan det går då per automatik vilket gör att du kan fokusera blicken framåt och på vad som händer i trafiken. Du kommer då automatiskt agera istället för reagera, och är så pass trygg att du har kontroll över bilen istället för att bilen har kontroll över dig.

    Så för att sammanfatta:

    Du behöver mer körvana.

    Öva på det du lärt dig på körlektionera med bilskolan.

    Lära dig de grundläggande delarna.


    Jag vill bara tillägga att du ska strunta i dom som skriver att du ska ta automat istället. Dom har förmodligen glömt hur det var att ta körkort. Du tjänar på att ta manuellt och du kommer klara det om du följer mina råd. Det är bara bullshit att "vissa inte är lämpade för att köra bil". Med rätt utbildning och mycket körvana så har du alla möjligheter att bli en bra bilförare. Men det tar tid och du måste ha tålamod!
  • Anonym (Q)

    Jag hade tagit en helg på landet och kört typ 6 timmar om dagen på någon öde väg och bara övat på att växla upp och växla ner tills det satt helt automatiskt. (Jag hade väl även stoppat in några dussin fickparkeringar för det var min svaghet.)

    När du kan växla utan att tänka på det så kan du fokusera på ett helt annat sätt på trafiksituationen istället. 

  • Kvittning
    MissT01 skrev 2020-10-14 21:57:59 följande:

    Jag vill klara av köra manuell. =)


    Det kan nog ändå vara bra att börja med automat. Kolla med körskolan om de har automatbilar och att du kan få köra med det först. Då får du träna på att planera och göra rätt i trafiken utan att behöva bry dig om växlingarna. Så kan du sedan lägga på manuell växel när du känner att du behärskar trafiksituationen bättre.

    Jag pratade med en körskolelärare som alltid satte sina elever i automatbil först just för att man inte skulle behöva kämpa med allt på en gång utan ta en sak i taget. 

    Alternativet är att du kör runt på stora parkeringsplatser och liknande utan trafik först och bara övar på växla, svänga, gasa och bromsa och sedan ger dig ut i trafiken först när du känner dig bekväm med växlingen. 
  • Kodia

    De din partner att alltid berätta hur hen kör, vad han tänker, växlar, ser, osv.
    Öva på att krypköra, växla osv på något säkert ställe, tex. en öde parkeringsplats, när ni har barnet med.
    Sedan kan ni öva på att köra samma sträcka jättemånga gånger, så att du får in flytet där perfekt, med växlingar, blinkers, titta, osv.

  • Mandel
    cosinus skrev 2020-10-14 22:07:49 följande:

    Det låter som att du behöver lyfta blicken och titta längre fram. Du ska oftast inte behöva planera och växla samtidigt utan i de flesta lägen ska du redan veta hur korsningen/rondellen/trafikljuset ser ut innan du börjar växla/svänga/stanna/starta

    Dottern har precis börjat köra och man märker så tydligt att hon kör ändå in i situationen och sen börjar hon ta in intryck. Jag vet 200 m före rondellen om jag kan köra in eller inte, ser på var bilarna kommer ifrån, hur de ligger i vägbanan och räknar för det mesta ut var de ska och planerar utifrån det (med reservation för att man kan ha fel såklart men det får man ha beredskap för). Det börjar bli bättre för dottern men fortfarande har jag analyserat läget klart långt innan hon ens börjar fundera på om hon hinner före bilen som är påväg in i rondellen eller om hon ska stanna. Och så blir såklart framförhållningen där efter.

    Jag tänker att du ska ta alla chanser att öva sånt. Åker du med andra tänk som att det var du som körde, åker du buss samma sak. När man närmar sig en korsning, vilka kör? Vilka står still, är det bilar på ingång? Hade du kunnat köra direkt eller hade du behövt stanna? Hade du behövt byta fil om du skulle höger i korsningen och hade det gått?

    Och sen kanske det inte är så dumt att köra lite automat i början för att bara fokusera på planeringen och körningen i förhållande till andra bilar utan att behöva växla.


    Håller med helt och hållet!

    Övningskör med äldsta sonen och han har traktorkort sedan innan och kört väldigt mycket epa. Upplever det ändå som dig med ditt barn. Framförhållningen saknas. Det är full gas fram till korsningen sedan tvärnit fast han känner vägen och vet vart vi ska. Ska nog börja lägga bollar/ägg i bilen så han märker hur obekväm körstilen är för passagerarna...

    Jag tjatar om planering, framförhållning och att lyfta blicken. Det är skillnad på att framföra ett fordon i 30 mot 80km/h... även om jag har en automat.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

    Det viktiga är att -förutom att kunna basregler i trafiken , känna sitt fordon och hur det beter sig. Det enda som gäller tills man kan start, stopp, våxling, inbromsning, undanmanöver m.m är att nöta på parkeringsplats.

    När du kan/känner bilen är det dags för enklare körning på landsväg. När du nött landsväg och tycker det fungerar är det dags att testa i mindre samhälle och sedan inne i stan bland rödljus, rondeller, massor av filer och medtrafikanter. Inte allt samma dag utan jag menar månader!

    Har precis köpt mig en mc - har aldrig ens kört växlad moped... och ska ta kort för detta. Bara kört 2 gånger än, men första gången var bara start och stopp. 45 min runt runt på en parkering. Andra körningen var fram och tillbaka mellan koner sedan växling, kraftig inbromsning och nedväxling för att kunna svänga och ta konbanan. Om och om igen. Jag är van bilist - haft körkort i 28 år, och jag kör även mtb i skogen och har cykelvana som ändå underlättar mc-körningen, men känner ändå att jag måste lära känna min mc bättre innan jag ger mig ut i trafiken. Skönt med bra instruktör som inte stressar mig.

    Ta det lugnt och låt det ta det så kommer det ordna sig.

    Lycka till!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Jag klarar inte av att övningsköra