• Anonym (Pillan)

    Hans barn tjatar om arv hela tiden.

    Ny på forumet och lite osäker på vart jag skulle lägga tråden.

    Är iallafall gift sen några år tillbaks, vi har två gemensamma barn och han har två barn sen innan som båda är myndiga men bor här ibland.

    Det jag retat mig enormt mycket på är sättet över hur hans barn pratar. Frågar om hur mycket pengar de skulle få den dagen från vårt hus den dagen deras pappa går bort och de är på min man om att han borde skriva över sommarstugan på dem redan nu så att småsyskon inte ska ärva nåt? Allt handlar om pengar och nu när diskussionen om vad som händer när min man är död har uppstått för åttahundraåttonde gången så börjar jag bli orolig.

    Jag tycker att hela beteendet är märkligt och respektlöst först och främst, min man och jag är långt under 50 år gamla och såvitt jag vet friska så vi ligger knappast på dödsbädden.

    Sen börjar jag oroa mig över hur giriga de verkar vara och trots att jag inte tänkt på såna här saker tidigare så känner jag för att skydda våra gemensamma barn.

    Finns det nåt annat göra än att skilja sig? Hur gör ni andra som lever i såna här familjer med särkullsbarn och egna barn. Huset har vi köpt ihop men jag har lagt in mer pengar. Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Hans barn tjatar om arv hela tiden.
  • Anonym (Pillan)
    Kjell2 skrev 2020-10-15 07:31:56 följande:

    Pappan jobb att sätta stopp. Ta diskussionen med honom.


    Jag har varit på honom flera gånger men det mynnar ofta ut i konflikter oss emellan. Minsta sak som kan uppfattas som kritik mot hans barn gör honom defensiv och arg.

    Jag har sagt åt honom det att tack vare deras sätt att prata så vill jag göra nåt så vi kan skydda huset så länge som vi båda två lever.
  • Anonym (F)

    Jag har samma läge som dig, men alla barn är vuxna och vi pratar aldrig arv.

    Gå till en jurist. Få det förklarat hur arv fungerar i er familjekonstellation. Tänk olika scenarier, ni skiljer er, någon av er dör, vad vill ni ska hända med hus och andra saker?

    Vi har ett testamente som gör att särkullsbarnen ärver laglotten. Dessutom ett äktenskapsförord som säger att framtida arv från respektive av våra föräldrar är enskild egendom.

    Plus lite annat.

    Skilj på att ni måste sätta det juridiska på pränt och att hans barn pratar som de gör.

    Hans barns prat om detta kan bero på en massa saker. Är de i en fas i livet där de behöver pengar till lägenhet? Kärv ekonomi under studietid? Det kan vara allt från omognad till utstuderad girighet.

    Hur reagerar din man på detta?

  • Kjell2
    Anonym (Pillan) skrev 2020-10-15 07:35:25 följande:

    Jag har varit på honom flera gånger men det mynnar ofta ut i konflikter oss emellan. Minsta sak som kan uppfattas som kritik mot hans barn gör honom defensiv och arg.

    Jag har sagt åt honom det att tack vare deras sätt att prata så vill jag göra nåt så vi kan skydda huset så länge som vi båda två lever.


    Där är ditt stora problem, mannen, inte barnen. Hitta lösningen där.
  • Anonym (Anonym)

    Ni kan upplysa barnen om att mannen har rätt att halvera deras arv genom testamente, och att det kommer han göra om de fortsätter hovra som gamar över en man som inte ens är död än! Så makabert, osmakligt, girigt och fruktansvärt mot en förälder!

  • Friger

    Jag vill inte vara sådan. Det kan vara som du säger. Att dom är girigbukar som önskar sin far död, helst igår. Men det kan även vara någon kan ju ha behandlat dom så att dom tror att dom känner sig oönskade och undan manövrerade. Någon som inte önskar dom något alls. Vore inte första gången i världshistorien.

    Särkullbarnen har rätt till en fjärdedel av hälften var av ert gemensamma bohag. Det motsvarar ca 12% per barn. Förstår inte att det ska vara något problem.

    Har särkullbarn åt båda håll. Inga problem. Var och en ska få dom pengar dom har rätt till. Särkullbarnen får pengarna direkt vid förälders död.

  • Anonym (F)
    Anonym (Pillan) skrev 2020-10-15 07:35:25 följande:

    Jag har varit på honom flera gånger men det mynnar ofta ut i konflikter oss emellan. Minsta sak som kan uppfattas som kritik mot hans barn gör honom defensiv och arg.

    Jag har sagt åt honom det att tack vare deras sätt att prata så vill jag göra nåt så vi kan skydda huset så länge som vi båda två lever.


    Då är det precis det du ska göra. Han har inget veto om hur detta ska vara. Din man är faktiskt väldigt enkelsidig här. Bryr han sig om vad som händer med dig och era gemensamma barn om han dör? Vet han ens vad som händer?
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-15 07:40:36 följande:

    Ni kan upplysa barnen om att mannen har rätt att halvera deras arv genom testamente, och att det kommer han göra om de fortsätter hovra som gamar över en man som inte ens är död än! Så makabert, osmakligt, girigt och fruktansvärt mot en förälder!


    Fast det låter knappast som om pappan är intresserad av detta, eftersom han blir irriterad på TS när hon försöker prata om frågan. Han kanske vill att hans äldre barn ska ärva mer än de yngre? Han kanske har dålig samvete gentemot de äldre barnen att han skilde sig från deras mamma osv. Vem vet? 

    Hans reaktion att bli irriterad på TS tycker jag ändå säger en del och det TS; är vad ni behöver våga prata om, om ni ska kunna hitta en framkomlig väg i detta. 
  • Kjell2

    Som andra klokt skrivit. Ta med mannen till en jurist som dels kan förklara regler för arv och bodelning samt ordna papper så att det blir som ni vill vid dödsfall eller skilsmässa.

  • Anonym (K)

    Huset borde väl stå på dig i så fall så du inte blir utslängd när han dör.

Svar på tråden Hans barn tjatar om arv hela tiden.