• Anonym (Arbetaren)

Ge present till chefen? Ok eller inte?

Jag vet inte om detta är en dum fråga men skulle vara tacksam om jag fick höra era tankar. Jag arbetar sedan tre år på en avdelning med ett dussintal anställda. Jag hade svårt att bli en del av gänget för alla hade arbetat tillsammans i tiotals år utan några nykomlingar, de är mycket äldre än mig och avdelningen hade dessutom ingen chef som kunde styra upp saker i nästan två år.

För ett år sedan började vår nya chef som har stöttat och sett mig sedan dess. Vår chef är äldre än mig men yngre än de flesta på hela enheten inklusive våra kollegor på avdelningen. Jag vet att hon har haft det tufft för hon råkade säga det till mig när jag frågade hur det var med henne. Jag är så otroligt tacksam för all tid hon har lagt ned på att stötta mig och dessutom tampas med alla andra problem som avdelningen och enheten har. Kollegorna är fortfarande skeptiska till henne och visar tydligt att hon inte är en del av gänget.

Jag skulle vilja ge henne en present eller julklapp för att visa min tacksamhet, men är det okej eller kan det tas fel? Vad skulle jag kunna ge? Vi båda är kvinnor om det har någon betydelse.

(Jag vet att min arbetsplats är skit och jag försöker hitta annat.)

• Svar på tråden Ge present till chefen? Ok eller inte?
  • Litenmenhård

Jo, men en present är okej, tycker i alla fall jag. Ge henne något personligt, som kommer från hjärtat. .

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (D)

Berätta för henne hur mycket du uppskattar det hon gör. Presenter på arbetsplatser till chefer kan bli väldigt fel.

• Anonym (Arbetaren)
    Litenmenhård skrev 2020-10-15 19:13:27 följande:

Jo, men en present är okej, tycker i alla fall jag. Ge henne något personligt, som kommer från hjärtat.

Anonym (D) skrev 2020-10-15 19:14:35 följande:

Berätta för henne hur mycket du uppskattar det hon gör. Presenter på arbetsplatser till chefer kan bli väldigt fel.

Mortiscia80 skrev 2020-10-15 19:18:51 följande:

Jag tycker du kan ge en present i all vänlighet :)

Än så länge lite blandade åsikter verkar det som. Chefen försöker vara väldigt opersonlig och rustar upp sig för att inte släppa in någon för nära in på, så jag vet tyvärr väldigt lite om henne egentligen. Jag vill ju inte ge henne något som är dyrt för att det inte ska misstolkas, men samtidigt är det svårt att vara personlig när jag ändå känner henne så dåligt. Jag har redan berättat för henne att jag uppskattar allt hon gör och att jag upplever att hon är en bra chef. En flaska vin och ett kort hade kanske varit okej eller?
  • Anonym (E)

Skulle inte gå vin till någon som jag inte vet mycket om.

• Anonym (Nej)

Blir bara obekvämt. Gör det inte. Säg att du uppskattar henne istället.

• Anonym (Tyra)
    Anonym (D) skrev 2020-10-15 19:14:35 följande:

Min erfarenhet är att det är just orden som berör mest. Minns när jag slutade ett jobb. Jag fick något symbolisk, typ en blomma. Men det jag aldrig kommer glömma är vad min arbetsledare sa. Orden från hjärtat är den finaste presenten. Men ibland är överlämnandet av en present en bra inramning för att skapa tillfället att få säga de där orden.
  • Anonym (Arbetaren)
    Anonym (E) skrev 2020-10-15 19:48:35 följande:

Skulle inte gå vin till någon som jag inte vet mycket om.

Nej, det har du kanske rätt i. Vin eller champagne brukar vara presenterna vi ger på avdelningen typ vid födelsedagar och sådant så det var det första opersonliga jag kom att tänka på. Fast det egentligen nog är ganska personligt.
  • Anonym (Mille)

Egentligen får inte en chef ta emot presenter, men jag har köpt en blomma till min chef ibland, när jag tycker att jag fått lite extra stöd.

Ev vinflaska är olämpligt som present om du inte säkert vet att hon inte har alkoholproblem eller är nykterist. En julgrupp tänker jag kan vara trevligt till jul.

• Anonym (Nej)

Är hon är noga med att inte vara privat så är det med största sannolikhet så att hon inte skulle uppskatta något sådant. Samla ihop till något litet hela gruppen till jul, det är en annan sak

Svar på tråden Ge present till chefen? Ok eller inte?