• Anonym (Arbetaren)

Ge present till chefen? Ok eller inte?

Jag vet inte om detta är en dum fråga men skulle vara tacksam om jag fick höra era tankar. Jag arbetar sedan tre år på en avdelning med ett dussintal anställda. Jag hade svårt att bli en del av gänget för alla hade arbetat tillsammans i tiotals år utan några nykomlingar, de är mycket äldre än mig och avdelningen hade dessutom ingen chef som kunde styra upp saker i nästan två år.

För ett år sedan började vår nya chef som har stöttat och sett mig sedan dess. Vår chef är äldre än mig men yngre än de flesta på hela enheten inklusive våra kollegor på avdelningen. Jag vet att hon har haft det tufft för hon råkade säga det till mig när jag frågade hur det var med henne. Jag är så otroligt tacksam för all tid hon har lagt ned på att stötta mig och dessutom tampas med alla andra problem som avdelningen och enheten har. Kollegorna är fortfarande skeptiska till henne och visar tydligt att hon inte är en del av gänget.

Jag skulle vilja ge henne en present eller julklapp för att visa min tacksamhet, men är det okej eller kan det tas fel? Vad skulle jag kunna ge? Vi båda är kvinnor om det har någon betydelse.

(Jag vet att min arbetsplats är skit och jag försöker hitta annat.)

• Svar på tråden Ge present till chefen? Ok eller inte?
  • JonasSa
    Anonym (Arbetaren) skrev 2020-10-15 20:29:43 följande:
    Tack så mycket för insiktsfullt svar från en chef t o m!

Du har tolkat det rätt om spänningarna i gruppen. Chefen har varit duktig på att ta plats på ett bra sätt i gruppen, men på ett vänligt och demokratiskt sätt. Mina kollegor är alla äldre damer som har arbetat tillsammans på samma arbetsplats sedan tidernas begynnelse. Jag och chefen är dock inte som ett team bara för att vi båda är nya det är det ingen som skulle tro för jag är ganska tyst och osynlig, men jag är så klart ändå rädd att det ska tolkas som fjäsk av kollegorna. Därför vill jag inte öppet ge en present till henne, men jag är även rädd att chefen tolkar det som fjäsk.

När jag läste vad du och även några andra nämnde tidigare om en present med symboliskt värde kom jag att tänka på att jag är ganska duktig på att vika papper (origami) till figurer, blommor och sånt. Jag hade säkert kunnat hitta en video för hur man viker en julkrans, med blommor, granar, tomtar, klockor eller något. På så sätt hade jag kunnat skriva ett meddelande, och kanske lägga det på hennes skrivbord i ett kuvert eller något.

Eftersom hon har hela tiden försökt dölja att hon har känslor (när hon inte blir bjuden på aw osv) och liksom är människa och mer än bara vår chef, så kanske det känns bättre för henne att ta emot min tacksamhet utan att behöva besvara den eller så där och då.
    Vad som är rätt och fel här är svårt, oavsett hur du väljer att göra är det bra att visa uppskattning men låt chefen få möjlighet att hantera detta utan känslor, du skriver att hon inte vill blanda in det.

Jag hoppas att arbetsplatsen utvecklar sig till något positivt!
  • Anonym (Abc)

Tveksamt skulle jag säga men om du vill ge något så skulle jag rekommendera något litet som tex en presentask med 4 bitar kvalitetschoklad.

• Anonym (myself)

Jag skulle att just opersonlig och liten present skulle funka jättebra - en chokladask och/eller en julstjärna (jag själv avskyr just denna blomma, men skulle ändå bli glad att få den som ett tecken på uppmärksamhet från mina medarbetare ).

• Steven01

Absolut inte! Din chef måste väl kunna stå på egna ben utan att behöva uppmuntras med presenter från sina anställd? Sen blir det garanterat problem för ts i gruppen om det kommer fram. Och vad händer om ts chef måste tillrättavisa ts av någon anledning, då blir den här presenten ett problem igen.
    Nej kom igen nu tjejer, sluta fundera på att köpa presenter till alla hela tiden! Man får faktiskt lön för att utföra sitt jobb.

• Anonym (D)
    Steven01 skrev 2020-10-16 07:56:24 följande:

Absolut inte! Din chef måste väl kunna stå på egna ben utan att behöva uppmuntras med presenter från sina anställd? Sen blir det garanterat problem för ts i gruppen om det kommer fram. Och vad händer om ts chef måste tillrättavisa ts av någon anledning, då blir den här presenten ett problem igen.

Nej kom igen nu tjejer, sluta fundera på att köpa presenter till alla hela tiden! Man får faktiskt lön för att utföra sitt jobb.

Håller med här. Chefen gör sitt jobb, förvisso ett bra jobb men att ge present från enskild anställd är inte bara en gest i uppskattning utan ger andra problem.

När jag jobbade som chef uppskattade jag gärna berömmande ord men presenter hade bara blivit fel och märkligt. Helt frankt hade jag ifrågasatt om personen var omogen eller i värsta fall rätt skruvad.

Att ge min egen chef en present finns inte på kartan, oavsett vad han gör för mig och alla andra. Är också helt övertygad om att det inte skulle uppskattas, det blir bara konstigt.
  • Anonym (Polly)

Nej. jag skulle inte köpa en present till chefen hur opersonlig och diskret presenten än må vara. det känns inte OK och kan misstolkas. I stället skulle jag skaffa en fin julhälsning med kuvert och önska trevlig helg och där också uttrycka hur tacksam och glad jag är för att hon tagit sig tid att vägleda mig. Jag skulle lämna kortet på hennes skrivbord eller ännu hellre skicka det hem till henne om adressen är känd. Precis så.

• Steven01
    Anonym (Polly) skrev 2020-10-16 17:17:38 följande:

Nej. jag skulle inte köpa en present till chefen hur opersonlig och diskret presenten än må vara. det känns inte OK och kan misstolkas. I stället skulle jag skaffa en fin julhälsning med kuvert och önska trevlig helg och där också uttrycka hur tacksam och glad jag är för att hon tagit sig tid att vägleda mig. Jag skulle lämna kortet på hennes skrivbord eller ännu hellre skicka det hem till henne om adressen är känd. Precis så.

Det är precis lika dåligt förslag som present.
  • Anonym (inte)
    Anonym (Arbetaren) skrev 2020-10-15 19:10:04 följande:

Jag skulle vilja ge henne en present eller julklapp för att visa min tacksamhet, men är det okej eller kan det tas fel? Vad skulle jag kunna ge?

Undvik presenter. Undvik julkort. Din chef har betalt för att göra ett bra jobb. Det räcker med att  vara allmänt trevlig och önska chefen en god jul.
  • legomum

Jag hade helt klart givit min chef en julklapp. Hon var fantastisk som person och vi var även vänner på arbetsplatsen.

Jag hade givit henne hemgjord bodybutter med några goa eteriska oljor i för extra effekt.
    Det behöver verkligen inte vara något stort utan det är tanken bakom presenten som betyder något.

Jag har även hemgjord vaniljessens som stått och vilat sedan juli -19 som har vilat tillräckligt. Jag tappar upp på 150 ml flaskor och är julklappar i år till några i familjen som jag vet bakar.Hade min chef bakat hade det varit något hon fått.

• Anonym (CE)

Jag skulle inte rekommendera att göra det. I synnerhet inte som det redan är spänningar på arbetsplatsen.

Och även om du vet att du vill ge något för att vara snäll och inte för egen vinning så kan inte chefen vara säker. Och som några säger så ska inte chefer ta emot presenter. Du gör då att chefen hamnar i en väldigt obekväm situation som kanske ger motsatt effekt. Och chefen kanske börjar undra vad du ska hitta på nästa gång sen...

På mitt jobb uppvaktar vi chefer när de fyller jämna år - men då ihop med grannchefer och chefens chef. Sen kan jag tänka mig att vissa ger en symbolisk present även vid något annat tillfälle. Men i dessa fall så är det så typiskt dessa personer. Sådana som kan ge vem som helst en sån present och då inte bara chefen.

Svar på tråden Ge present till chefen? Ok eller inte?