• Anonym (Skidmamman)

Att lära fyraåring åka skidor

Än är det tid kvar, men vi började resonera kring huruvida det var dags att lära fyraåringen åka slalom i vinter och enades kring att det nog var bra tid. Jag tyckte då att fyraåringen självklart ska ha utrustning på sig. Om den är hyrd/köpt/lånad spelar ingen roll. Men pjäxor och riktiga, korta slalomskidor tycker jag var lämpligt. Maken å sin sida, tycker att det funkar utmärkt att lära sig med leklängdskidorna barnet redan har, sådana där man fäster runt skon med ett spännband.

Ni som lärt barn åka skidor, visst är den tanken helt galen? I min värld är det som upplagt för att döda lusten och de till att barnet verkligen inte vill åka skidor mer.
    Visst är han helt ute och cyklar?

• Svar på tråden Att lära fyraåring åka skidor
  • Anonym (Skidmamman)
    Xlr8 skrev 2020-10-15 21:14:57 följande:

Har väl lärt drygt 1000 ungar att åka skidor.

Barnet ska ha riktiga grejer punkt.

Om något ska du köpa en ny hjälm för att kunna prova ut den som passar bäst.

Skippa stavar och vill du att han lär sig snabbast möjligt så ingen jävla sele på ungen!!!!!

Nu kommer många säga att dom använde det på sina ungar och det gick så bra bla bla bla.

Vi skidlärare ser saker ni inte ser och framförallt ser vi så många skidåkare. Lite surt att se en unge harva med sele 1-2 säsonger då 1 eller 2 dagar hade gjort ticket utan sele, bara för att föräldrarna är slut I huvudet och extremt lata.

Lär dig själv omgående att åka baklänges, ploga baklänges, vända runt från fram till bak å tvärtom.

Du plogar baklänges med ungen framför dig.

Ev hålla i händerna.

Ungen ska inte ha stavar.

Nej, stavar vet jag "förbjudet". Hjälm har vi redan. I den här familjen har man ordentlig hjälm när man dras i pulka (eventuellt, något försiktigare än genomsnittet...)

Själv lärde jag mig åka (förvisso riktigt bra) av min far som mest påminde om pappan i Sällskapsresan och "tyngden på dalskidan". Jag är, om än duktig på skidor, usel på hur fasiken man lär barn från början.
  • Studentpappa
    Anonym (Skidmamman) skrev 2020-10-15 21:17:42 följande:

Nej, stavar vet jag "förbjudet". Hjälm har vi redan. I den här familjen har man ordentlig hjälm när man dras i pulka (eventuellt, något försiktigare än genomsnittet...)

Själv lärde jag mig åka (förvisso riktigt bra) av min far som mest påminde om pappan i Sällskapsresan och "tyngden på dalskidan". Jag är, om än duktig på skidor, usel på hur fasiken man lär barn från början.

Ja allt går ju, mina föräldrar har aldrig åkt men dom tyckte att vi borde lära oss. (Tack för det!) jag fick lösa det själv, så det blev några skenande turer helt utan kontroll. Jag överlevde ju, men var nära att klippa en vajer till liften. Det gick men rekommenderas inte
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hmm)

Lite dit jag ville komma .. du vill att ungen ska åka men vet inte om den vill eller hur du ska komma dit.
    I övrigt tycker jag din farsa hade något på spåret... som när min dotter lärde sig cykla. När hon fixade cykeln så träffade hon en vägbom, en parkbänk i betong och en trottoarkant i sten - allt inom två timmar. Tårar, blod och snor men- det gick!!
    Lycka till!
  • Anonym (Vanja)
    Studentpappa skrev 2020-10-15 21:03:19 följande:

Klart man måste styra barnen att prova olika saker det säger väl sig själv. Ska man resonera lika ang att lära sig läsa och skriva också?

Nej men vi väntar väl tills hen berättar själv att hen vill, oh well hur fan ska det gå till nudå hen kan ju inte prata! Tänkte inte på det..

Nej, det är precis det jag menar. Barn måste i första hand få möjligheten att testa på, innan de själva kan ta beslutet om de vill eller inte.
  • Xlr8

Börjar med att träna på struten och få ditt barn att få skid spetsarna att nudda varandra. Sen

Åk med ditt barn framför dig när du åker baklänges.

Få ungen att ploga, du kommer spendera ett tag på detta samt hjälp till att sätta ihop skidspetssarn.

Väl där handlar det om att lägga vikten över på ett ben för att göra plog svängar. Sen är det bara hänga i barn backen å låta ungen göra sin grej några gånger.

Att ta en lektion snabbar på saker och ting ordentligt, är lite snål själv men det är nästan galet att inte betala för en lektion. Inse att du är där för att lära ungen att åka inte för att åka själv..
  • Xlr8
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-15 21:35:22 följande:

Lite dit jag ville komma .. du vill att ungen ska åka men vet inte om den vill eller hur du ska komma dit.

I övrigt tycker jag din farsa hade något på spåret... som när min dotter lärde sig cykla. När hon fixade cykeln så träffade hon en vägbom, en parkbänk i betong och en trottoarkant i sten - allt inom två timmar. Tårar, blod och snor men- det gick!!

Lycka till!

Varför låta ungen lida och inte få en mysig stund snabbare med barnet?
  • Xlr8
    Tow2Mater skrev 2020-10-15 20:20:52 följande:

Att "testa att stå på skidor och glida ner för backar som nästan är planmark" låter inte som slalom. Ta med er barnet till barnslalombacken och lar honom åka. Man måste ha lite lutning for att kunna åka just slalom, borja med att visa hur man "plogar" sig ner t ex.

Det är väl mer lämpligt för 2-3 åringar med väldigt plan mark. Funderar på att göra så med min snart 2 åring.
  • Anonym (Hmm)
    Xlr8 skrev 2020-10-15 23:12:56 följande:
    Varför låta ungen lida och inte få en mysig stund snabbare med barnet?
    Att vurpa och slå sig är en del av lärandet. 
    Låter inte mina barn lida men låter dem prova och göra sig illa på vägen.
    Det hör till, har du aldrig varit barn själv?
  • Anonym (Alpis)

Vår son var treochetthalvt när vi satte honom i skidskola i Österrike. Självklart hyrdes riktig utrustning till honom. Han greppade koden med hur man belastar skidorna och har alltid åkt med glädje. Det var inga problem att kommunikationen var begränsad. Han flyttades upp och åkte i en grupp där de andra var betydligt större. Han fick hjälp i knappliften och var det ankarlift tog skidläraren honom mellan benen.

Vi har haft härliga familjesemestrar på skidor därefter.

• Anonym (Sara)

Mitt barn gick på skidskola en vecka om året från 4 års ålder. Tycker detär bra. Då får delära sig med andra barn och med ledare som vet vad de gör.

Begagnad utrustning för små barn kostar inte mycket. Friluftsfrämjandet brukar ha bytardagar och liknande.

Svar på tråden Att lära fyraåring åka skidor