• Fri 16 Oct 2020 10:57
    308 visningar
    5 svar
    5
    308

    Sugproblem

    kebabtallrik skrev 2020-10-16 09:08:06 följande:

    Vår dotter på snart fem månader verkar inte förstå hur hon ska suga på annat än bröstet. Det är olika teknik vad jag vet? Hon bara tuggar eller kör runt med tungan på flaska och napp. Hon verkar inte tycka illa om dem men verkar inte riktigt greja tekniken. Ibland lyckas hon suga väldigt briefly, nån sekund sen släpper hon/börjar köra med tungan. Vi har provat typ alla nappar och och flaskor.

    Någon som haft liknande problem? Löste det sig? 


    Det är helt olika teknik att suga på ett bröst och på en flasknapp. Jag tror säkert att din dotter skulle klara av att suga på flaskan om hon var motiverad, men de flesta lite äldre, helammade, bebisar föredrar bröstet framför flaskan och det är vad jag vet extremt vanligt att det blir som du beskriver, att helammade bebisar vägrar flaska.

    Här hemma har vi av olika anledningar delammat från födseln, och då lär sig bebisen att suga på flaskan och tycka om den från början. Men det blir istället problem med att de ofta föredrar flaskan framför bröstet, så det är inte heller en enkel lösning.

    Jag antar att du vill ge flaska för att kunna lämna över lite matning till din partner eller liknande? Eftersom din dotter är fem månader så kan ni testa att ge henne välling eller ersättning i pipmugg istället, eller strunta i ersättning/välling och börja introducera gröt och mat istället. Om bebisen flaskvägrar så brukar det vara ganska bökigt att få dem att ta flaska så det kanske är onödigt arbete för er iom att hon snart kan äta fasta måltider. Vill ni ändå försöka med flaska så är det bästa att ta en flasknapp som det droppar ganska mycket ur, så att hon slipper kämpa så mycket för maten, och låta ej ammande partner ge henne flaskan, så att inte brösten är nära och lockar :)
Svar på tråden Sugproblem