Inlägg från: LadyJane |Visa alla inlägg
  • LadyJane

    Vad är din åsikt om manliga feminister?

    MsFry skrev 2021-01-31 14:19:02 följande:
    Vad sorgligt att arbete för att öka jämställdheten (minska våld mot kvinnor tex) skulle skrämma bort män. Det säger en del om grundproblemet.
    Du rör ihop "att skylla på" och se något som en orsak. Det går därför inte att besvara ditt inlägg. Att identifiera orsak är det nödvändiga steget innan man hittar åtgärder. Och åtgärder finns det gott om från många olika håll. Vad är din poäng egentligen? Görs det för lite eller för mycket? Fel saker?
    Jag jobbar inte för jämställdhetsmyndigheten och kan inte svara på varför de agerar som de gör, är inte insatt i det alls faktiskt men du drog upp dem som ett exempel och hävdade att de inte hade några män i sin "styrelse". Jag påtalade att det fanns två fel i det påståendet men höll med om att den inte är jämställd och drog en möjlig förklaring till varför det är så (som du verkar hålla med om: män är inte intresserade och blir "bortskrämda" av arbete som går ut på att förbättra kvinnors situation). Kanske vi kan släppa just den myndigheten då? De är liksom inte representanter för feminister i Sverige om du nu tror det.
    Problemet med våldet är att man enbart ser till kvinnorna. Sanningen är att lika många män som kvinnor blir utsatta för våld i nära relationer.
    Det som skiljer är att kvinnor riskerar att bli mer fysiskt skadade medan män å andra sidan oftare utsätts för psykisk misshandel. Det kan leda till minst lika svåra skoador men är inte lika synliga.

    Så att prata om jämställdhet när det kommer till våld och bara ta upp kvinnors utsatthet är inte inte att verka för jämställdhet. Det är att ge kvinnor som grupp fördelar gentemot män som grupp. Alltså ren och skär sexism.

    tack och lov har de flesta myndigheter fattat problemet och pratar nu om våld i nära relationer istället. Nu väntar vi bara på att de som faktiskt påstår att de jobbar för jämställdhet också gör det.
    Jag personligen tror att det aldrig kommer att ske.
  • LadyJane
    Xenia skrev 2021-02-01 15:22:33 följande:
    Det är fler kvinnor som dör av partnervåld än män. Får man inte ta upp det som ett problem utan att män ska komma med "men vi då, vi blir psykiskt misshandlade av våra partner!"?

    Varje gång det påtalas ett problem för kvinnor så kommer männen "men män då"? Vill ni bli bemötta likadant om ni tar upp ett problem för män" med "men kvinnor då?". Låter som treåringar "hen fick mer än jag!"
    Alla som inte tycker som dig är män...
    Typiskt feministiskt manshatande tänk.

    Väljer man bara att se en liten detalj i ett mycket större sammanhang får man aldrig någon förbättring, i bästa fall blir det inte sämre men det kan aldrig bli bra.

    Fler kvinnor dör av partnersrelaterat våld men det beror på de fysiska skillnader som finns.
    Det som är ett ännu större problem är att män blir oftare och grövre misshandlade, de har mycket större risk att bli misshandlade. Så ska man komma tillrätta med våld och misshandel så är det mera logiskt att ta itu med det som är det största problemet först, eller hur. Men nu handlar det "bara" om män och därför kan man strunta i det.

    Ingen, absolut ingen skulle acceptera ditt resonemang om man bytte ut orden "man" och "kvinna" med varandra därför historiskt sett är det så kvinnor har haft det. De har blivit förminskade på det sätt du gör, "barnrumpor som påpekar att problemet är komplext". Att kvinnor haft det så betyder inte att det är rätt att göra samma sak idag fast mot männen.

    Feminism har aldrig och kommer aldrig att handla om jämställdhet. Än mindre handlar det om jämlikhet.
    Feminism handlar om att kvinnor ska ha mer fördelar än män på männens bekostnad. Ofta finns det ett allvarligt manshat bakom.

    Jag är kvinna. Har aldrig varit och kommer aldrig vara feminist. Av den enkla anledningen att jag är för jämlikhet och jämställdhet. Det är inte kompatibelt med feminism.

  • LadyJane
    Kermit1561 skrev 2021-02-01 11:33:17 följande:
    För att inte tala om alla de som lever i samkönade relationer och blir slagna, de osynligörs också när man bara pratar om mäns våld mot kvinnor. 
    Jag minns hur Petra Östergren blev utmobbad av andra feminister när hon i kölvattnet av "Slagen Dam" påpekade att partervåld var lika vanligt i lesbiska förhållanden som i heterosexuella. Det var inget de andra feministerna ville höra talas om. 
    Feminism vill ha fördelar men inte ansvar.
    De vill ha rättigheter men inte de skyldigheter.

    En kvinna har straffrabatt bara pga att den är kvinna, kvinnlig pedofili tex straffas knappt trots klar bevisning medan männen åker dit på långa straff.
    Kort sagt vill de inte att kvinnor kan vara förövare, alltså tiger man ihjäl det.
  • LadyJane
    MsFry skrev 2021-02-01 19:11:55 följande:
    Det är alltid så spännande med folk som du som har så starka åsikter om något de har så lite kunskap om. Det är kaxigt.
    Du har helt fel angående rättigheter och skyldigheter. Alla vuxna vet att med rättigheter kommer skyldigheter och jag har aldrig hört någon feminist kräva någon form av ansvarsfrihet. Ge gärna ett konkret exempel på en rättighet som feminister vill ha frikopplat från medföljande skyldigheter.
    Angående pedofili: hur många kvinnliga förövare har dömts och straffats jämför med män? Och hur ser straffen ut? Att män skulle få långa straff ifrågasätter jag också. Min uppfattning är att de fall där kvinnor som har begått övergrepp och fått ett lägre straff själva varit under någon form av kontroll och fara från de manliga förövarna. Men annars har de fått lika långa straffpåföljder. Presentera gärna någon form av källa till ditt påstående om straffpåföljder för män vs kvinnor.
    Helt fel?
    Tja förutom att läsa alla inlägg mellan ditt avar och mitt, som sannerligen överbevisar dig så kan vi ta ett så "enkelt"b exempel som pedofili.

    Helge Fossmos barnflicka som mördade satt på rättspsyk i 6 månader, sedan gick hon fri. Medan den afganska ensamkommande som hamnade hos en kvinnlig pedofil, blev utnyttjad sexuellt och på samma sätt blev manipulerad att mörda blev dömd till 12 år.

    Det blev ett djävulsk liv i de feministiska leden då halva Sverige ansåg att kvinnan skulle dömas för sin bevisade pedofili (hon frikändes) och pojken dömas till samma straff som "barnflickan" eftersom omständigheterna var mycket lika.

    Enligt forskare handlar pedofili om läggning och är lika fördelat mellan kvinnor och män. Vilka som sedan straffas 'är en helt annan diskussion eftersom feminister inte har något som helst intresse av att se kvinnor som förövare - det är ju bara män som gör allt dåligt och allt dåligt görs av män.

     Intressant vilken dålig retorik du har och dina taffliga försök till maktspråk. Bättre bör man kunna förvänta sig av någon som utger sig för att vara sakkunnig. Starka åsikter,. Kaxig.  Såna formuleringar och ord man tar till när man saknar argument för att det faktiskt inte finns något morargument.
  • LadyJane
    MsFry skrev 2021-02-02 07:55:24 följande:
    Det finns inget inlägg här som överbevisar mig. Det finns däremot många inlägg av folk som vill tala om för mig vad jag har för åsikter eller ska undervisa mig (en feminist) i vad feminism är. Det är faktiskt underhållande på sitt sätt, men någon bäring i verkligheten har de inte.
    Barnflickan i Knutbys fall känner jag till, hon behövde uppenbarligen vård men det andra fallet har jag inte hört talas om, kan du länka till någon artikel om det? Att det skulle ha blivit ett jävulskt liv i mina kretsar om det är rent hittepå från ditt håll (bevisligen eftersom det här är första gången jag hör om det).

    Tja, det är kaxigt att försöka sig på att tala om för andra vade de tycker och vilka åsikter de har. Vilket är vad du gör när du ska tala om för mig vad feminism innebär och du dessutom har fel. Det går inte att komma runt. Du kan slänga ut vilka påståenden du vill, det gör dem dock inte till sanningar (som tex det där om kvinnliga förövare ).
    Och det där kom från rätt person????

    Nej, inget överbevisar dig. Det är så fanatiska feminister resonerar. Det är så alla fanatiker resonerar.
    Kort sagt, de resonerar inte alls. De anser att de har rätt och alla andra har fel. De går inte att resonera med alls för de är inte resonabla.

    Hade du inte varit så fanatisk som du är borde du tagit åt dig av det som sägs och fundera över vad som gick snett i feministrörelsen. Om du vill att rörelsen ska överleva vill säga. Nu betraktas ni mer och mer som de fanatiker ni är. Tyvärr får hela rörelsen lida för just det.
    Feminism har gjort mycket gott och kan göra det men som sagt, fanatikerna är de som hörs mest och kommer vara det som gör att rörelsen dör.
    '
    Du kan inte komma runt att feminism inte på något sätt står för jämlikhet. Det är inte feminismens syfte.
    Du kan heller inte komma runt att feminism inte står för jämställdhet. Det bevisar du själv genom att babbla om andelen kvinnliga studenter på tekniska utbildningar och menar att det måste bli fler kvinnor där. SAMTIDIGT som du blundar för att det är större andel kvinnor än män som studerar räknat på alla utbildningar. SAMTIDIGT som du negligerar pojkar och de problem de har med att flest pojkar misslyckas i skolan. "Det är skolans problem"..

    Det är inte jämställdhet du vill ha. Det är fördelar på mäns bekostnad.
    Jag skäms som kvinna helt ärligt. För det är inte ok någonstans att någon oavsett kön ska få fördelar på annans bekostnad. Det är inte ok att negligera små barn på det sätt du gör enbart beroende på att de är pojkar.
  • LadyJane
    MsFry skrev 2021-02-02 11:35:59 följande:
    Oj, så många felaktiga påståenden. Var "babblar" jag om andelen kvinnliga studenter? Det var ett exempel som någon annan tog, jag bemötte det en gång. Att du blåser upp det till att babbla är ditt problem men inget som finns i verkligheten.
    Att inte hålla med dig är inte samma sak som att vara fanatisk eller oresonabel, det samma gäller ju dig. Du tar inte in vad jag skriver utan fortsätter harva på med samma felaktiga påståenden.
    Sen tillskriver du mig en massa åsikter som jag inte har, det går inte att bemöta.
    Du behöver inte skämmas, du har bara inte förstått vad feminismen faktiskt är.
    Din bristande retorik, brist på saklig argumentation gör att jag klassar det som babbel.

    Jag tar in det du säger men jag ger dig inte rätt. Du måste verkligen lära dig skilja på dessa saker.

    En fanatiker resonerar på samma sätt som dig, väljer att bara se ur ett mycket smalt perspektiv, negligerar det som pratar emot de egna principerna och framförallt har de inga sakliga argument.
    Som du, som angriper person istället för sak.

    Självklart behöver alla kvinnor med självaktning skämmas som kvinnor pga att det finns fanatiska feminister.

    Jag har förstått vad det handlar om men du har det tydligen inte. Du står inte för jämlikhet, det skriver du faktiskt öppet. Därför behöver alla människor skämmas som just människor för att det finns dessa åsikter.
  • LadyJane
    MsFry skrev 2021-02-02 12:50:12 följande:
    Varför är det viktigt för dig att alla håller med dig och ger dig rätt? Förstår du inte att man kan ha olika åsikter? Det här med att "överbevisa" verkar vara viktigt för dig, kanske du måste förstå att det alltid kommer att finnas de med andra åsikter än dig utan att det egentligen gör något.
    Fanatism finns bland alla åsiktsinriktningar, men man är inte fanatiker bara för att man har en annan åsikt än dig och inte ger dig rätt. Också viktigt att förstå om man vill föra en saklig diskussion. Annars blir det tämligen meningslöst för dig och den du diskuterar med. Du kommer aldrig nå total konsensus och du kommer aldrig kunna föra en normal diskussion om du inte klarar av att motparten har andra åsikter än dig.
    Jag anser tex att allt du påstår om min så kallade fanatism är applicerbart på dig. Men vet du: det är okej, jag är helt på det klara med att du har andra åsikter än mig och jag anser dig inte var fanatiker för den sakens skull.
    Sluta komma med halmdockor.
    Du ger mig egenskaper som inte är sanna och ställer mig till svars för något du själv hittar på.
    Det går således inte att bemöta dina absurditeter om mig som person.

    Det är riktigt, riktigt låg nivå på din "argumentation".
  • LadyJane
    MsFry skrev 2021-02-02 14:09:33 följande:
    Om du anser det vara halmdockor, tillskrivande av åsikter eller låg argumentationsnivå bör du själv sluta använda dig av sådana smile1.gif
    Du har i ett långt inlägg kallat mig för fanatiker, hittat på saker jag inte skrivit eller tycker och beskyllt mig för att babbla. Lägg av med sånt så kan vi återgå till sakfrågan.
    Ta reda på vad halmdocka betyder, det är tydligt att du inte vet det. Skrattande

    Jag förklarade varför jag anser att du är fanatiker men det ignorerade du helt.  Det du gör, att bara ta fasta på ett enda ord och strunta i sammanhanget och ge det en helt ny betydelse är per definition en halmdocka.

    SÅ var det med den saken. Skrattande
  • LadyJane
    MsFry skrev 2021-02-02 17:14:35 följande:
    Jag förklarade att jag skulle kunna applicera samma argumentet för fanatism på dig. Men det ignorerade du helt.
    Igen: att inte dela din åsikt eller tycka att dina argument inte är hållbara eller ens korrekta är inte fanatism, det är bara att vara av annan åsikt.
    Kan du släppa det nu?
    Jag konstaterade att du inte är lika förankrad i din argumentation som andra är.

    Jag har inte pratat om att ha olika åsikter utan HUR man argumenterar. Jag har också konstaterat att du enbart bidrar i tråden med halmdockor och tjafs. Något som flera har erfarenhet av och är utmärkande för fanatiska feminister.

    Det sorgligaste är att du inte verkar ha den insikten att fanatism alltid förstör för det stora flertalet. Det spelar ingen roll vad det handlar om; religion, feminism eller annat.

  • LadyJane
    Xilona skrev 2021-02-03 08:59:00 följande:
    Jag är imponerad att du orkar fortsätta skriva fast det verkar vara som att prata med en vägg... Glad Jag blir frustrerad av att läsa tråden och folks missuppfattningar om vad feminismen handlar om och står för, men orkar inte riktigt ge mig in i diskussionen, för min egen sinnesfrids skull, men ville bara säga att jag uppskattar dina kommentarer och tycker du håller god ton och har bra retorik, oavsett vad andra må säga. Glad
    "Tala med en vägg" . Det är otroligt hög nivå på den retoriken...

    Tja, enligt feminister själva så strävar de inte efter jämlikhet. Det säger allt. Flört

    Och det håller de allra flesta med om, det går inte att diskutera med någon som begår upprepade retoriska fel, kommer med halmdockor och kryddar allt med personliga påhopp.

Svar på tråden Vad är din åsikt om manliga feminister?