• Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 09:26
    1327 visningar
    85 svar
    -5
    85
    1327

    Varför gifter sig folk?

    Hej!

    Jag har länge funderat på varför folk gifter sig.

    Människan är inte skapt för att hålla sig till en partner och vad är ett papper som säger att man är gift och en ring? Man lovar varandra trohet tills döden skiljer en åt, men kom igen! Hälften av alla giftermål slutar i skilsmässa och hur ofta är inte den ena och ibland båda parterna otrogna? Hade man bara varit ihop så kan man ju göra slut innan man är otrogen, men det är tydligen ganska komplicerat att skilja sig.

    Tack för att jag fick ställa min fråga! .


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Varför gifter sig folk?
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 09:44
    #3

    Vad är det för juridiska aspekter som spelar in? *Nyfiken*.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 09:49
    #5
    Anonym (lll) skrev 2020-10-17 09:47:52 följande:
    Förlåt, men det kan du faktiskt googla själv. Då får du dessutom korrekt info och inte en massa tyckande från olika personer. 

    Sök på äktenskapsjuridik eller tex skillnad gift/sambo osv. 
    Tack för tipset! . Ska göra det.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 09:59
    #7
    -2

    Då kommer nästa fråga: Borde man inte gifta sig av kärlek och inte av juridiska skäl eller som en affärsuppgörelse? 

    Jag kan låta cynisk, men jag är faktiskt ganska romantisk av mig, men det här har jag som sagt funderat på ett tag.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 10:08
    #9
    Anonym (gift med barn) skrev 2020-10-17 10:04:58 följande:
    Min bror var sambo och hade två små barn, dom bodde i hus och hade ett bra liv tillsammans.
    En regnig dag hände det nästan mest fruktansvärda man kan vara med om, flera bilar krockade pga vattenplaning och min bror omkom.

    I alla sorg började cirkusen. Tursamt nog hade han en bra livförsäkring som gjorde att min svägerska och barnen kunde bo kvar.
    Men eftersom dom bara var sambo gällde alltså sambolagen och hus och bohag delades alltså 50/50, hälften var min svägerskas och hälften skulle alltså barnen ärva på en gång, liksom min brors övriga tillgångar.
    Eftersom barnen var små måste alltså en förmyndare utses som då tog hand  om deras arv tills dom blev myndiga.
    Hälften av husets värde skulle alltså betalas ut till barnen direkt, min svägerska skulle inte kunna köpa ut dom utan dom hade mitt i sorgen behövt flytta ifrån sitt hus, det hade inte varit bra för barnen.
    Nu hade min bror en bra livförsäkring men då han omkom i tjänsten betalade även hans företag ut en arbetsförsäkring.

    Självklart gick pengarna till min svägerska och barnen men det var många turer runt allt och jag vet inte varför men mina föräldrar fick också godkänna vissa papper för barnens skull.

    Min bror hade nog aldrig i åtanke att min svägerska skulle hamna i den situationen att hon hade behövt sälja huset och hon barnen skulle ha behövt flytta mitt i sorgen. 
    Pengarna blev mina brorsbarn när dom fyllde 18 år.

    Jag och min man vill inte hamna där, vi har två barn och hus, vi vill att om något händer ska den andre kunna bo kvar med barnen tills dom blir stora.

    Det här var ett exempel vad som skiljer sambo mot gifta.

    Vid sambos när någon dör får barnen ärva direkt och den andre föräldern kan behöva lämna sitt hem för att lösa ut barnen, är man gift får barnen vänta på arv,
    Jag beklagar sorgen!

    Ok, då förstår jag lite bättre, men det verkar ändå konstigt i mina öron att man måste vara gift för att vara "skyddad". Eller jag kanske tolkar det fel?
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 10:14
    #15
    -1 +1
    Anonym (gift med barn) skrev 2020-10-17 10:12:27 följande:
    Det är skillnad på att vara gift och sambos.
    Sambolagen där delar man enbart bostad och bohag.
    Barnen ärver alltid direkt, man kan dock ge dom bara laglotten dvs halva arvet och sen ge  resten senare men barnen har alltid rätt till arv direkt.
    Är man gift får barnen vänta på sitt arv.
    Jo, det förstod jag, men det jag inte förstår är hur det an vara så? Även om man är sambos så älskar man ju varandra lika mycket som om man vore gifta. Hänger du med vad jag menar?
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 10:26
    #18
    Limeblad skrev 2020-10-17 10:20:52 följande:
    Vad är det du inte förstår? Varför olika lagar gäller för sambos och gifta?
    Innerst inne vet jag att det är olika lagar för gifta/sambos och att det ska vara det, men jag tycker det är dumt bara.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 10:32
    #21
    +1
    Limeblad skrev 2020-10-17 10:29:46 följande:
    Alternativet skulle ju antingen vara att de ytterligare reglerna som gäller för gifta enligt ÄktB tas bort eller att man direkt vid samboskap fick samma regler som gäller enligt ÄktB. Vilket tycker du det ska vara?
    Jag tycker nog att det skulle vara samma regler i så fall. Jag personligen tycker det är dumt att gifta sig enbart för att få fördelarna. Tänker jag fel?
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 11:12
    #26
    Limeblad skrev 2020-10-17 10:52:22 följande:

    Tillägg. Om din utgångspunkt är att hälften ändå skiljer sig blir det ju ännu konstigare om ÄktB regler skulle träffa alla separationer. Är ju många människor som är sambos fler gånger i livet.

    Men du kanske menar att det är sambolagens regler som ska gälla även för gifta? Men hur ska man då uppnå vad som gäller enligt ÄktB? Vanliga avtal? Tycker det känns mer praktiskt med ett uppstyrt regelverk istället för att lägga på individnivå att avtala om det som nu regleras i lag.


    Jag förstår vad du menar. Det är inte många som tänker som mig. Vet knappt själv hur jag tänker ibland, men jag tycker det är kul att ha en debatt kring giftermål. .
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 11:25
    #28
    +1
    Limeblad skrev 2020-10-17 11:22:52 följande:
    Det är svårt att ha en debatt med dig när du inte skriver hur du tycker det ska fungera.
    Jag tycker det ska fungera samma även om man är gift/sambo. Jag vet att det inte funkar så, men...
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 11:35
    #30
    Limeblad skrev 2020-10-17 11:29:17 följande:
    Men på vilket sätt? Som nuvarande regler för sambos? Som nuvarande regler för gifta? Som nuvarande regler för ensamstående? På annat sätt? Vilket iså fall?
    Jag tycker att så som det är för gifta borde det vara för sambos med. Någon skrev om att vid sambolagen så ärver barnen direkt, men är man gift så får barnen vänta på sitt arv. Det borde vara samma för gift/sambo eller så tycker jag att man ska få välja det själv om barnen ska få ärva direkt eller få vänta, alltså.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 11:40
    #33
    sextiotalist skrev 2020-10-17 11:39:36 följande:
    Denna ändring kom 1988 eller 1989 (när man gjorde ändringar i ärvdabalken). Innan dess hade även barnen inom äktenskapet rätt att få ut sitt arv, men detta kunde man skriva bort genom testamente. Nu är gemensamma barn inom äktenskapet undantagna från att få ut sitt arv direkt.
    Aha, ok. 
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 11:44
    #35
    BeautifulLiz skrev 2020-10-17 11:40:16 följande:
    Vad är anledningen till att du tycker det?

    Varför komplicera det som idag är ett enkelt val?
    Det kanske är ett enkelt val. Anledningen till att jag tycker så är att det kändes lite orättvist, men jag kan ju ha fel.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 11:45
    #36
    sextiotalist skrev 2020-10-17 11:41:20 följande:
    Man har alltså inte skrivit bort barnens rätt till laglott, men är man gift så sitter änkan/änklingen kvar i orubbat bo.
    Ok, då förstår jag. Tack! .
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenm­enhård
    Sat 17 Oct 2020 11:56
    #38
    BeautifulLiz skrev 2020-10-17 11:50:38 följande:
    Ingen åsikt är väl egentligen fel, men som tur är så tycker inte lagstiftaren som du. Eller som majoriteten skulle jag tro.

    Varför skulle t ex min sambo ärva mig? Vi har känt varandra i tio år, vi har inga gemensamma barn och ska inga ha. Jag däremot har två barn sedan innan, varför skulle de få stå tillbaka för att min sambo skulle ärva mig?

    Varför skulle min livförsäkring gå till en man i 50-årsåldern som levt väl i över 40 år innan han lärde känna mig? När mina barn behöver dessa pengar mer.

    Varför skulle min sambo få mitt sparkapital istället för mina barn?

    Eller tycker du att barn sedan innan ska ärva i första hand och sambo bara i de fall där barn saknas eller är gemensamma?

    Vad är det som är så orättvist? Det är väl bara att gifta sig i såfall? Eller kan det vara så att din sambo inte vill gifta sig och du känner dig blåst på konfekten?
    Nej, det hade varit tråkigt om alla tycker som jag och det är jag inte ute efter heller.

    Jag förstår vad du menar.

    Ja, det är så jag menar. Att barn sedan innan ska få ärva i första hand och sambo i bara de fall där barn saknas eller är gemensamma. 

    Jag ber om ursäkt för min otydlighet.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
Svar på tråden Varför gifter sig folk?