• Mon 19 Oct 2020 10:29
    11340 visningar
    429 svar
    429
    11340

    BF Juli 2021

    Jag testade positivt imorse på äl+10 så enligt beräkningarna bör jag ha BF 6juli.

  • Wed 21 Oct 2020 08:29
    #4
    LyCKa55 skrev 2020-10-21 07:11:39 följande:

    Hej! Plussade idag på ÄL+11(tror jag iaf) o BF beräknas till den 6juli men de lär väl ändras. Tror att jag hade ägglossning två dagar tidigare än appen säger då jag kände smärtor då. Trodde inte jag skulle bli gravid för vi hade sex 6dagar innan ÄL. Men så fick jag ont två dagar tidigt o tänkte att de kan ju hända:) Nu har jag bara testat med testa-tidigt test men båda va positiva! Så roligt! Vilket barn i ordningen är detta för er? Jag har två grabbar sedan innan:) Hoppas på en flicka


    Grattis, är också beräknad till 6juli men tror att det kan bli igångsättning tidigare den här gången också, storebror kom på 45min så efter honom har jag fått igångsättning och sist hade jag även dragit på mig diabetes.

    För min del är det nr 5. Har tre tjejer och en grabb så vi hoppas väl på en pojk till den här gången, både storasyster och storebror grät när det stod klart att de skulle få en syster till förra gången ????
  • Wed 21 Oct 2020 14:25
    #9
    FraYo skrev 2020-10-21 13:24:57 följande:

    Hej. Jag joinar er med om jag får :)

    Väntar mitt 3e barn men sambons första. Plussade idag 4 dagar innan BIM

    Jag har en son på 7 o en dotter på 10.


    Har inte vi hängt i någon tråd ihop förut?

    Min äldsta är född i oktober 2010 och näst äldsta februari 2013 känner igen ditt nick.
  • Wed 21 Oct 2020 14:37
    #10
    FraYo skrev 2020-10-21 13:24:57 följande:

    Hej. Jag joinar er med om jag får :)

    Väntar mitt 3e barn men sambons första. Plussade idag 4 dagar innan BIM

    Jag har en son på 7 o en dotter på 10.


    Och efter lite tänkande vet jag ju vem du är och att vi faktiskt är vänner på fb ????
  • Fri 30 Oct 2020 08:16
    #54

    Då har illamåendet slagit till. Kände mig ok när jag gick ut med hunden slutade med att jag stod och hulkade i diket.

    Har haft dovt illamående i veckan började med postafen men kunde inte vara vaken på alls under dagen.

    Hade hoppats på en illamående"lugn" graviditet den här gången men med 4 st hyperemissis i bagaget är det väl bara att gilla läget.

  • Sat 31 Oct 2020 13:19
    #58
    LyCKa55 skrev 2020-10-31 07:53:05 följande:

    Fy! Min första grav va hemsk, spydde konstant mellan v.11-18(konstigt att de va så sent,jag vet). Men jag jobbade på som vanligt(hade ingen aning om att man kunde va sjukskriven för de..). Kräktes säkert 10ggr/dag. Sökte aldrig för det eller nåt för jag trodde de skulle vara så(första barnet). Men vilken chock när man skulle ha andra o inte kräktes mer än 1-2ggr på hela grav... Hoppas på att denna blir som andra:) Än så länge har jag lätt illamående till o från o mest innan frukost. Men helt hanterbart.


    Alla mina fyra har jag haft hyperemissis genom hela graviditeterna, varit sjukskriven från v7 till förlossningarna sov bort mestadels av graviditeterna för det är enda sättet att ta sig genom dagarna med sånt sjukt illamående och har kräkts från start till förlossning med alla ungar.

    Tvivlar på annat utslag nu femte gången eftersom alla andra graviditeterna varit likadana.
  • Sat 31 Oct 2020 23:59
    #64
    LyCKa55 skrev 2020-10-31 16:45:37 följande:

    Får man fråga om ni andra tänker lite på när ni kommer berätta på jobbet? Jag har ju fast jobb sen länge o inget att oroa mig för men vill ändå vänta lite o se att allt går bra. Samtidigt är de skönt med lite mer förståelse om man mår dåligt


    Jag kommer nog behöva berätta ganska snart, har inte ett jobb där kräkningar direkt fungerar jättebra ihop med arbetsuppgifterna utan jag måste vara på topp och alert hela tiden.
  • Mon 2 Nov 2020 09:04
    #78
    Jaska skrev 2020-11-02 08:44:37 följande:

    Jag är lite oklar med när jag borde ha bf. Hade inte hunnit få tillbaka min mens efter förlossningen. Fick utslag på ägglossningstest 9 oktober.

    Vad tror ni? :)


    Jag hade utslag den 9 eller 10e minns inte exakt men och mina cykler har inte varit jämna sedan uttaget av spiralen (mellan 25-28 dagar) så jag räknade på 27 dagar vilket jag hade förra månaden då är jag o v5+2 beräknad 2juli
  • Tue 17 Nov 2020 21:04

    Längesedan jag skrev, har inte orkat vara direkt aktiv, min HG har blossat upp BIG TIME.

    Så nu går dagarna åt till att överleva i princip, mår illa och kräks hela tiden.

    Fick sjukskrivning till v12 så mitten på december sen ny bedömning, i samband med läkarbesöket tog de urinprov som visade att jag var ordentligt uttorkad så det blev gyn-avd och dropp så nu har jag numret dit och är välkommen när jag känner att jag behöver det.

    Försöker liksom minnas när det blev bättre sist samtidigt som jag vet att min HG aldrig gått över helt fören vid förlossningarna.

    Är bara nere pga måendet, nästan så jag bad om abort när jag var inne fast jag vill ju verkligen inte det, så psykiskt påfrestande bara.

    V8 nu så det är långt kvar..

  • Wed 18 Nov 2020 09:04
    LyCKa55 skrev 2020-11-18 08:08:05 följande:

    Fy så jobbigt! Men man kan säga att det är tydligt att du är gravid o att allt går bra. Själv oroar jag mig för atr symtomen ändrats o inte är så myckdt till o från. Men jag försöker o inte tänka på de. Helt plötsligt håller jag på o kräkas så jag tror inte de är nån fara egentligen


    Hade nog hellre haft lite lagom med symtom, inte vara sängliggande för att minsta rörelse sätter igång en kräkparad.

    Skulle jag ha en bättre dag så är det inte någon ide att kliva upp då heller för det gör att nästa dag blir värre, så mina dagar spenderas i ett mörkt rum i plant läge sen två veckor tillbaka
  • Wed 18 Nov 2020 09:40
    Ciccilee skrev 2020-11-18 09:10:04 följande:

    Låter jobbigt.. Jag är också sängliggande.. Alla rörelser får mig att kräkas. Lever på salta kex i princip. Fick tipset av barnmorskan att köpa postafen.. Så får väl prova om det funkar


    Be om lergigan comp och om inte det fungerar så går man vidare till primperan

    Efter att jag var in och fick dropp har jag även Beviplex forte på inrådan av läkaren, det är receptfritt B vitamin som kan hjälpa, ska äta 3 om dagen i 4veckor.

    Så fort jag går ur 1a trimestern ska jag börja med ondansetron istället, tyvärr finns det en liten risk för gomspalt hos barnet i första trimestern så i Sverige avråder vissa läkare det i trimester 1. Med ena dottern åt jag det från v9 och i andra länder tolkar man risken så liten att man tar den direkt. Tror det var 3 barn på 10.000 som föddes med gomapalt eller så, det var ingen jätte hög risk.
  • Sun 29 Nov 2020 20:07

    För mig var inskrivningen samma som hälsosamtalet, tänkte inte skriva in mig än men det är lättare att få hjälp av dr via mvc om man är inskriven.

    Har nästa besök efter rul typ runt v20 om det inte var något jag funderade över innan.

  • Sun 6 Dec 2020 20:01
    LyCKa55 skrev 2020-12-06 18:45:08 följande:

    Tycker inte ni också de känns som man varit gravid jättelänge? Är liksom i v.10(snart 11) men känns som v.20. De här första veckorna är så påfrestande psykiskt o fysiskt. Man oroar sig för att det ska gå illa o samtidigt mår man illa osv och så ska man försöka dölja de för alla tills de gått fler veckor. Jag tycker iaf de känns som en evighet o vill bara att tiden ska gå. De är ju inte lättare att de är så grått o deppigt ute


    Är i v11 och varje dag är ett helt år just nu, men jag är ju sängliggande hela dagarna pga illamåendet så det är väl inte så konstigt att tiden sniglar förbi.
  • Sun 6 Dec 2020 22:48
    LyCKa55 skrev 2020-12-06 22:08:31 följande:

    Det förstår jag! Måste vara tufft när man har flera andra barn också. Hur får ni ihop vardagen? Jag har själv varit genomförkyld nyligen men va ändå tvungen o ha barnen hemma med mig då dom också va de o försöka sysselsätta dom osv


    Den får jag inte ihop, sambon sköter allt, (han är världens bästa har sån tur att jag har honom) han jobbar dygn och har pluggat hemifrån sista tiden, nu ska han gå på heltid igen då blir de dygnen jobbiga att klara men han förbereder allt så mat finns, han gör tom mackor så det bara är att ta fram färdigbrett när inte de största barnen är hemma annars steppar 10åringen in och tar hand om 3åringen och de två mellersta flyter med bara.

    Inte optimalt men det får fungera just nu.
  • Fri 25 Dec 2020 14:01
    LyCKa55 skrev 2020-12-25 13:26:25 följande:

    Hej alla! De va väldigt lugnt här måste jag säga.. Har tittat in då o då men ingen som skriver..

    Hur är det med er? Hur mår ni?

    Själv är jag i princip av med coronan iaf. Hosar fortfarande o kan känna av andningen men jag har också misstänkt astma så det bidrar troligen.

    Jag ska på ultraljud på måndag! Då ska man även ta blodprov för KUB o lite annat. Har inte kunnat gå innan o göra de så jag får svar på KUB några dagar senare. Men jag får göra det iaf.

    Jag är i v.13 nu (12+3). Märker inte av de så mycket mer än att jag har mått sjukt illa o kräkts en del nu när jag varit sjuk. Vet dock inte om det är coviden eller graviditeten som varit största orsaken till de. Magen har växt lite o börjar väl synas även om man fortfarande troligtvis mest tänker att jag lagt på mig några kilon. Har ju inte träffat nån så ingen misstänker nåt som inte vet.

    Lilla sonen har sagt flera ggr "Mamma du har en bebis i magen" så han tror verkligen de:) Blev så chockad när han sa så!


    Skönt att coviden lättat för dig.

    Jag är i 12+5 idag, börjar piggna på mig men orkar inte så mycket, mår fortfarande illa hela tiden och måste medicinera för att klara dagarna.

    Klarade morgonklappen igår innan jag fick kuta och kräkas, blev stående över handfatet och hulkade medan barnen tjoade glatt över sina paket.

    På mig syns det tydligt att jag är gravid. Är jättestor redan nu typ v20+ mage. Fick höra på affären häromdagen av en jag inte mött på länge att jag är på väg att utöka barnaskaran varje gång vi träffas, haha men klart det är femte barnet så magen växer kanske snabbt för det.

    Sambon skrattar åt mig varje dag hur stor jag är redan nu.
  • Wed 30 Dec 2020 15:56

    BF-lista

    Juli

    1:

    2: drömmaromsmått (5)

    3: LyCKa55, tredje barnet

    4:

    5:

    6:

    7:

    8:

    9: Pinglon (3)

    10:

    11:

    12:

    13: kokos90, 1

    14:

    15:

    16:

    17:

    18:

    19:

    20: Blåstjärna (2)

    21:

    22:

    23:

    24:

    25:

    26:

    27:

    28:

    29:

    30:

    31:

  • Fri 5 Feb 2021 10:25

    Igår hade jag mitt rul allt såg bra ut och jag fick bf 30juni istället för 2juli.

    När bm som gjorde ultraljudet såg att jag varit igångsatt och hur mina förlossningar förlöpt så bokade hon direkt in en bedömning i v37 så förhoppningsvis blir det igångsättning i v38 :)

    En till liten tjej är det där inne, hon låg med näsan nerborrad i moderkakan så hon var lite svår att få bra bild på men efter kiss och gymnastik vände hon sig nog för att vi skulle kunna mäta helt.

    Jag är enorm över magen redan nu, mycket större än med de fyra andra, haha jag köpte en större vinterjacka när jag visste att vi skulle ha barn men den är redan förliten över magen, flera ii familjen var övertygade om att det var mer än en där inne så stor somnjag är redan.

  • Fri 5 Feb 2021 13:37
    LyCKa55 skrev 2021-02-05 10:50:58 följande:

    Härligt! Grattis!

    Vad har du sen innan?

    Jag har RUL på torsdag! Längtar så! Hoppas på flicka här med då vi har två pojkar.

    Hur är det med illamåendet nu?

    Skönt att ha en plan inför förlossningen


    Tre flickor och en pojke sen innan så han är fortsatt ensam i ekän utökad tjejmaffia.

    Illamåendet är det samma, eller ja jag kräks inte på samma sätt men det är tack vare medicinerna och jag är sängliggande hela dagarna fortfarande. Så det är trist, förra graviditeten Å tränade jag och tog promenader men nu klarar jag inget.

    Är jätteskönt men alltid nervöst fram till själva förlossningen att det ska börja i förväg och att jag ska få föda hemma.
  • Fri 5 Feb 2021 23:56
    LyCKa55 skrev 2021-02-05 15:34:13 följande:

    Typ som jag i min familj:) Fast jag är ensam med alla grabbar. Hoppas på nån mer på min sida:)

    Jasså? Brukar de gå jättefort?


    Ja det är kul med någon av varje även om det i slutändan faktiskt inte spelar någon roll vad det är för sort, sonen sa idag att han är glad att vara mammas enda pojk ?

    Ja jag har ganska snabba förlopp ettan tog 4h och med sonen som var 2a öppnade jag mig till 7cm utan några direkta värkar att prata om så jag hade tur då jag hade tid hos bm för kontroll och hon gjorde en undersökning och upptäckte att jag var öppen 6-7cm, var på förlossningen i 1,5h totalt kom in utan värkar när det väl startade hann jag knappt med, så det var tur vi var på plats för då hade vi ca 1h till förlossningen.

    De två sista blev igångsatt och tog under 6h var från droppstart.
Svar på tråden BF Juli 2021