• Steeph

Bim november 2020 - Första barnet

Stickling skrev 2020-10-31 14:20:22 följande:

Så skönt att du har hoppet uppe! En vecka är ju inte lång tid, så bra att du ska få hjälp! Ja, nu hoppas vi på många plus för oss!!

Ja jag känner att jag inte kan göra så mycket annat faktiskt. Jag måste fortsätta tro att det ska gå någon gång Har beställt blodprover inför besöket och är livrädd för vad dom ska visa... men jag har ofta katastroftankar så jag får bara ta proverna och sedan hoppas på att få bra hjälp.
  • Steeph
    Stickling skrev 2020-11-02 09:47:49 följande:

Hej alla längtare och kämpare! Ville bara säga att jag tycker att det känns väldigt fint att vi samlas här och stöttar varandra, alla vi som längtar efter första barnet. Hoppas på många plus nu i november! Själv väntar jag på ägglossningen, som väntas komma någon gång mellan 11:e och 14:e, så det är ett tag kvar :)

Håller verkligen med <3 jag som inte berättat för några gällande detta gör att jag behöver ventilera och då kan jag göra det med er <3 känns så fint att vi alla stöttar och peppar genom allt.

Jag hoppas också på många plus i november, hade varit magiskt!
  • Steeph
    Soff skrev 2020-11-02 14:02:18 följande:

Nu har jag bokat in en tid på Fredag på en fertilitetsklinik för att göra ultraljud etc. Känns skönt att ha detta framför mig, lugnar mig lite grann i all denna stress. Då kan man prata med någon som kan sånt här, och få bekräftelse att allt (förhoppningsvis) är bra. 

Vad skönt <3 jag har min tid om precis 1 vecka och då blir det provtagning, ultraljud och förhoppningsvis hssg spolning. Låt dig känna alla känslor och jag tycker det är bra att du valt att stanna hemma från jobbet. Ät något gott, gör något du tycker om och var extra snäll mot dig själv idag. Det får vara tufft och jobbigt, jag känner exakt samma sak. Kram
  • Steeph

Jag fattar ingenting nu. Fick svar från werlabs imorse att mitt tsh ligger på 2.2 men för 1 månad sedan låg det på 1.5. Skillnaden var att jag var på dag 3 i menscykeln och fastande. Tog provet kl 09. Det första provet (1.5) tog jag kl 14.00 och hade då ätit lunch. Vet ju att ett tsh över 2 kan göra det svårare att bli gravid... hmmm får ta upp detta med kliniken nästa vecka.

• Steeph

Vill bara flika in och säga att mina provsvar från werlabs är tyvärr för höga och katastrof så jag kommer avvika härifrån och försöka hitta kraft att ta mig vidare från det här. Det är så farligt att googla men mitt fsh värde är så högt och jag vill bara gräva ned mig. Är så ledsen så det finns inte.

• Steeph
    33villbligravid skrev 2020-11-04 22:18:35 följande:

Fast nu ser jag du skriver fsh och inte tsh. Förlåt! Men boka tid till gyn och gå igenom svaren! Lycka till <3

Reagerade först på tsh men har nu fått fsh som är katastrofalt tyvärr. Så imorgon blir det att ringa klinik och så får vi ens se om vi kan få biologiska barn. Det ser tyvärr väldigt mörkt ut... är helt förstörd.
  • Steeph
    Nässelfjäril skrev 2020-11-05 16:42:47 följande:

Jag hoppas du får bra hjälp och goda besked. Nu googlade jag bara snabbt och jag gissar att du grävt ner dig och har läst allt du kan, men det gick att läsa att hypothyreos kan påverka fsh och dessutom att fsh varierar beroende på tid i menscykeln. Det tänker jag ändå är positivt och kanske kan ge lite hopp. Håller tummarna för dig!

Tack! Kliniken här i staden sa nej och måste vänta till mars. Så vi åker till en annan stad på måndag och får förhoppningsvis hjälp där (privat). Värdet är taget på rätt dag, ska tas på cd 3, dock startade mensen lite segt så det kan även ha varit på dag 4 men det ska ändå inte vara så högt som jag har. Det ser tyvärr ut som att jag kommer komma in i klimakteriet mycket tidigare än väntat (är bara 28) och att våra chanser till graviditet är mycket begränsade. Mestadels av ångesten har lagt sig och min familj är informerad. Nu försöker jag bara hitta kraft att orka kämpa på.
  • Steeph

Hoppar in här bara för att meddela lite goda nyheter.

På något konstigt sett så tillhör jag de få och ovanliga som har höga nivåer av fsh och amh. Har ett amh värde på 4.4 vilket är bra, till snudd på pco. Men jag är alltså tydligen inte på väg in i tidigt klimakterium vad de kunde se just nu. Men man ska aldrig ta något för givet.

• Steeph

Någon som plötligt fått ägglossning typ 4-5 dagar tidigare än vanligt? Jag börjar fundera på om kroppen blivit helt galen med högt fsh och fick en jäkla spurt. När jag var upp till Uppsala på cd 10 så var follikeln redan 13,5 mm och hon sa att jag skulle ägglossa inom 4-5 dagar.

Jag verkar ha haft ägglossning cd 13 och brukar ägglossa på dag 16-18 egentligen. Vi hann ligga dagen innan och på ägglossningsdagen så nu är det den roliga väntan.. bim gick från 30/11 till 26/11.

Stort grattis till er som plussat <3

• Steeph

Uppdaterar också min Bim då ägglossningen kom 5 dagar tidigt. Hoppas hoppas på fler plus

3/11 Nässelfjäril, 34 år 

4/11 Babybel95, 25 år 

6/11 Janni91, 29 år 

6/11 Carina82, 37 år 

7/11 FasterOwe, 30 år 

7/11 Jahol89, ? år

7/11 Eme20, ? år

8/11 Baconpie, 35 år 

10/11 Minime90, 29 år

10/11 Tigu, 21 år

11/11 EllieBelliee, 27 år 

13/11 Tilliee, 27 år 

15/11 Toenail, 28 år 

15/11 Molybden, 26 år

16/11 helle88, 31 år

18/11 Vickan31, 31 år 

19/11 BoringBrick92, 28 år 

19/11 Tekvinnan, 28 år 

19/11 Stickling, 32 år 

21/11 Pyjamasparty, 22 år 

22/11 Jenzia, 37 år 

22/11 KNAS2, 31 år

23/11 Elizai, 31 år

23/11 Emlan93, 27 år

23/11 Soulen93, 27 år

23/11 hcc97, 23 år 

24/11 Mochi1, 32 år 

24/11 SMEL, 27år

26/11 Soff, 32 år

26/11 Steeph 28 år

27/11 FruH2, 27 år 

28/11 Link92, 28 år 

29/11 FridaL, 23 år

30/11 EMKR, 32 år

30/11 Smellvis, 36 år

30/11 JARB, 24 år

• Steeph
    Rumpelstiltskin skrev 2020-11-17 21:39:37 följande:

Huuuur gör ni för att få tiden att gå mellan äl och bim? Allvarligt. Jag kan tänka på partnerns födelsedag som är samtidigt som bim och tänka ?oj det är snart? och därefter tänka på bim och då tänka ?herregud det är hela tio dagar kvar?. Har någon några tips på hur man kopplar bort tanken på bebis och ägglossning och bim och hela processen?

Jag blev gravid i december men fick ma i februari i år. Är nu på 8e försöket och har typ helt tappat hoppet vilket jag alltid gör mellan ÄL och bim. Så för mig så brukar jag ligga och titta på vloggar, resevideos, träna. Sen givetvis så hamnar jag också i Google träsket och googlar symtom, och kan fastna helt i tankarna om bebis. Men har blivit bättre på att putta bort de tankarna och försöka flytta fokus till annat.
  • Steeph
    Elizai skrev 2020-11-19 12:06:37 följande:

Jag pratade med min pojkvän igår om att vi efter årsskiftet ska söka hjälp via privat vård (såvida vi inte hinner lyckas innan dess såklart).. åtminstone få kollat lite och kanske få prova något som kan stimulera ägglossningen. Jag har ju ägg, massor av mogna ägg (det syntes på ultraljud hos gyn när jag var där och kollade efter cystor). Men de verkar inte släppa?

Får lh-ökning enligt äl-stickorna men aldrig liksom fullt utslag. Så får aldrig ett positivt resultat på äl-stickorna.. har tempt för första gången denna cykel också, fick en dipp i temp då jag enligt beräkning ska ha äl, och en svag tempökning efteråt. Men sen åkte tempen ner igen.. så jag vet inte?

Min BIM är 23/11, måndag alltså. Jag har inga graviditetssymtom än, så jag tror inte det blev nåt. Haft lite ont i nedre delen av magen de senaste 2 dagarna förvisso, men det kan lika gärna vara begynnande mensvärk också.

Jag tänker pcos faktiskt. Läste det du skrev i kommentar nedanför. Har du behåring? Akne?

Pcos handlar om att man har många folliklar som går på halvfart, alltså inget ägg som tar ledningen, mognar och släpper. Dock kan ett ägg ta ledningen men sedan pga hormoner så skrumpnar ägget istället för att fortsätta mogna och släppa. För har man ändå lh ökning (lh ligger ofta högt hos de med pcos) så vill kroppen ägglossa men när för många ägg ligger och småputtrar så går det inte. Läs gärna på vulverine (Jenny Koos) på Instagram
  • Steeph
    Elizai skrev 2020-11-19 16:49:31 följande:

Har läst mycket hos vulverine redan. De tog nå hormonprover på mig för ett tag sen på gyn, men det visade inget konstigt.

Det vara bara när jag var aist hos gyn som gynekologen sa att ?ok vad många mogna ägg du har? och aå visade han mig och sa ?ser du, som ett pärlband?. Jag uppfattade som att det är ovanligt. Har tänkt jag ska be om att få kolla det igen men jag vet inte.. känns inte som att det händer nåt. Det enda jag fpr höra är att allt ska bli bra bara jag går ner i vikt (ja, jag jobbar på det också men det är en lång process liksom och problemen fanns där innan jag var överviktig)

Jag har ganska mycket behåring på underarmarna, men inte annars kan jag väl tycka.. vet inte vad som räknas som nog mycket behåring för att kunna vara ett symtom?

Får akne ibland, men inte så farligt numera. Men hade enorna problem med akne mellan tonåren och fram tills för 1-2 år sen.

Åh jag förstår kan ju vara så att du kanske har lite svårt att ägglossa just nu! Men det är alltid bra att söka hjälp (svårt dock att få bra hjälp tyvärr) om man tror att man inte ägglossar.

Just pärlband på äggstockarna är ofta pcos men kan även uppkomma efter till exempel användning av p-piller.

Nej jag har själv trott att jag har pcos men det har jag inte, men det var endast pga. Behåringen. Jag har ganska mycket hår i ljumskar, några grova på hakan och på magen. Men jag ägglossar varje månad och har regelbunden cykel.
  • Steeph
    Elizai skrev 2020-11-19 20:21:57 följande:

Vi har försökt i över 3 års tid och när jag väl använt äl-tester så får jag aldrig tillräckligt starkt resultat för att kunna kalla det positivt. Min mens började ju krångla och bli oregelbunden också i samma veva. Jag och sambon ska testa prata med privat gyn efter årsskiftet har vi bestämt. Om vi inte hinner lyckas innan dess (vilket är very unlikely)..

Jag har inte använt p-piller på närmare 10 år. Haha. Har inte använt några hormonella preventivmedel alls, inte i någon form. Slutade när jag var 22-ish år gammal, blir 32 nästa år.

Hur länge har du försökt bli gravid? Att du ägglossar och har regelbunden mens är väl åtminstone det ett bra tecken?

Aha förstår! Ja det är nog kanske lite tok med ägglossningen. Men tror att du kommer få bra hjälp när ni får komma till en klinik ska du se håller tummarna för er!!

Blev gravid på 2a försöket men fick ma i februari 2020. Försökt sen dess så är på 8e försöket nu efter det. Tog hormonprover denna cykel och då visade det sig att jag har skyhögt fsh vilket inte alls är bra för fertiliteten. Denna cykel kommer vara på 26 dagar medan jag alltid brukar ha 32 dagar. Så vi kommer göra en ordentligt utredning i Uppsala och se vad det är för tok som gör att mina hormoner är ur balans.
  • Steeph

ÄL+10 men vet att det ändå är kört. December månad kommer jag äta allt jag vill, göra det jag vill och skita i att leva med så mycket restriktioner som jag gör idag. Äta den där glassen, äta det där goda brödet och äta det goda julgodiset. December ska bli en riktig feel good månad för mig.

Ska även ringa klinik och få komma på en ordentlig utredning. Nått är knas med kroppen och jag kan förmodligen inte fixa det på egen hand. Kram till er alla och kämpa på!

• Steeph
    Soff skrev 2020-11-23 00:22:17 följande:

Hur vet du att det är kört? :( <3 ja det tycker jag du gör rätt i. Kanske kan kroppen slappna av mer då också. Kram!

Tempen är fortsatt låg (men högre än innan ÄL), inga symtom alls. Varit gravid 1 gång men fick ma och känner stor skillnad på att vara gravid och icke gravid. Men går mest på tempen och den har inte rört sig mycket alls. Fokuserar på december nu
  • Steeph
    pyjamasparty22 skrev 2020-11-24 20:25:06 följande:

Hade mensvärk innan bim som var i söndags höll på från onsdagen till fredag kväll , trodde det skulle komma. Men nu är det tisdag kväll och det kommer ingen mens..

Har du tagit test? håller tummarna att du får ett plus!
  • Steeph
    pyjamasparty22 skrev 2020-11-24 23:06:46 följande:

Testade i söndags, med babyplans, negativt som tusan var det!

Hur går det för dig?

Åh okej! Men det är inte kört förrän mensen kommer

Jag har inte tagit några test alls då jag vet att jag inte är gravid. Så jag hoppar över till december tråden och hoppas på ett julmirakel

Stort lycka till!!
Svar på tråden Bim november 2020 - Första barnet