• Fab Five Freddy

    Deprimerad partner stöter bort migig.

    Hej.

    Har fått ett ganska jobbigt problem.

    Efter att ha haft ett 4 år långt distansförhållande med väldigt mycket kärlek och djup vänskap så blev min partner utbränd. Hon blev sjukskriven deltid från sitt mycket krävande yrke av intellektuell karraktär . Hon har alltid varit en person med stora känslor, men ändå ganska kontrollerad..

    Hon har en skilsmässa bakom sig och två barn halvtid.

    Attraktionen mellan oss har alltid , ända in i slutet varit.100%.

    På grund av sin kraftiga pms och utbrändheten så blev hon ordinerad antidepressiva av standardkarraktär. Efter det gick vårt förhållande stegvis sämre och hennes sjukdomstillstånd har så vitt jag förstår förvärrats.

    Nu har hon gjort slut för att "lösa det på egen hand" .

    Jag har inte kunnat nå fram till henne under de senaste gångerna vi träffades . Det var som en glasskiva emellan oss. Hon skrattade aldrig , grät aldrig. Trots att det blev uppbrott, vi hade dock könsumgänge på hennes initiativ. Hela idén med att träffas sista gången var på hennes initiativ. Därför vet jag att attraktionen fanns kvar.

    Ibland efter två glas vin kom det gamla personen fram tillfälligt, men när alkoholen klingar av åkte järnridån upp igen.

    Jag vet att hon inte skulle ha gjort slut med mig utan att känna sig ledsen och argumentera om varför. Vi har verkligen älskat varandra på ett djupt plan .

    Jag har försökt att nå fram till henne med helt kravlösa meddelande, men får endast korta ganska blasésvar.

    Att någon gör slut kan jag acceptera och hade det varit under normala omständigheter så hade jag sagt tack och lycka till.

    Nu söker jag någon som har liknande erfarenheter?

    Vad gör man? Jag är orolig för henne. Vi har känns varandra i 15år

    ..och snälla döm inte mig som en man som bara är ute efter sex. Eller någon som kritiserar medicinering. Jag vill ha en öppen och trevlig diskussion .

  • Svar på tråden Deprimerad partner stöter bort migig.
  • Anonym (.)

    Det låter som att din fd särbo inte har ork nog för dig. Tyvärr är det inte ovanligt att människor med psykisk ohälsa drar sig undan social samvaro, även från partner och till och med om man lever tillsammans med någon.

  • Fab Five Freddy
    Anonym (.) skrev 2020-10-19 05:44:49 följande:

    Det låter som att din fd särbo inte har ork nog för dig. Tyvärr är det inte ovanligt att människor med psykisk ohälsa drar sig undan social samvaro, även från partner och till och med om man lever tillsammans med någon.


    Har du erfarenhet av liknande?

    Mina senaste veckors erfarenhet är att hon hör av sig på miniminivå för att hålla mig kvar .

    När jag konfronterar henne med att det väcker känslor så säger hon att hon genast skall sluta. Hon är liksom helt empatilös. Det är skitläskigt för hon är inte den personen som jag hade en relation med.

    Jag gav henne lite stöd men ångrar mig nästan nu för jag har gått upp i det som medberoende fast utan ssri .

    Blev tvungen att börja hos psykolog, han sa att utbrändhet i synnerhet kunde skapa stor känslomässig ambivalens .

    Hon har sagt följande : älskar mig, önskar att det skall bli hon och jag i slutändan , hon inte vill bli bortvald. Kan detta komma till en lösning eller skall jag bara försöka döda hoppet? Eftersom jag skriver på det här forumet så kanske du kan förstå graden av min

    desperation.
  • LadyJane

    Depressioner har den effekten på människor. Jag har råkat ut för det som anhörig vid 2 tillfällen; en familjemedlem och min bästa vän.

    Depression är en djävulsk sjukdom. Den förändrar människor till oigenkännlighet.
    Effekten blir som den du beskriver: de klarar inte av relationer för de klarar ju inte av att ha en relation med sig själva. Ändå vill hon att du ska vara kvar så klart för att du har betydelse. Det ärt inte hon som spelar ett spel med dig, det är sjukdomen. Det som händer när du konfronterar henne är att hon får dåligt samvete över hur dålig hon är som vän och partner. Strunta i konfrontationer och ta det här för vad det är: hon gör det hon orkar och klarar, du kan inte pressa henne till bättre "prestation".

    Ja, man blir medsjuk. Inte i medicinen för den gör att hon överlever. Du är medberoende i sjukdomen - depressionen. SSRI tar bort toppar och dalar, topparna är beklagligt men det tar bort de bottenlösa djupet som faktiskt är dödligt på riktigt. Hon är alltså inte empatilös utan bara utjämnad i humöret.

    Det du kan göra är det du redan gör: hör av dig, fråga om du kan hjälpa till på något sätt, ställa upp om det behövs.

    Sen får du inte glömma bort dig själv, det är fruktansvärt jobbigt att vara anhörig och risken finns att du kraschar om du inte vårdar dig själv.

  • Anonym (hm)

    Det kan också vara så att det är fel medicin hon har och att den gör henne sämre på riktigt. Folk tycks inte veta att det kan vara så.

  • Anonym (hm)

    SSRI är inte det universallösning som många vill tro. Ungefär hälften av de som tar dem blir hjälpta.

  • Anonym (Felmedi Man)

    Hej !

    Säkert att hon inte är biplär ?

  • Anonym (hm)

    Mer korrekt; 30% blir bra i sin depression, 30% något bättre och 30% får ingen effekt av ssri och snri.

  • Fab Five Freddy
    Anonym (Felmedi Man) skrev 2020-11-06 09:20:42 följande:

    Hej !

    Säkert att hon inte är biplär ?


    Ja, det är jag ganska säker på. Hon är liksom mamma på halvtid och har ett bra jobb som hon sköter.

    Det är först efter utbrändheteten som hon kraschat totalt.
  • Anonym (Felmedi Man)

    Oavsett om hon har depression/bipolär/utmattning så är det HON som är sjuk !!

    Du blir såklart väldigt påverkad, speciellt när du upplever detta med utifrån ditt "friska" perspektiv.

    Det hon säger o gör är hennes sjukdom som talar.

    Ta INTE det hon säger personligt !!!

  • Anonym (Felmedi Man)

    Är hon bipolär skall hon absolut INTE ta SSRI !!!

    SSRI kan slå över till mani / hypomani

    Har hon utmattningsyndrom skall hon först o främst sova, insomningstabletter om hon har sömnproblem.

    Därefter bör hon ta stämmningsstabiliserande läkemedel OM hon är bipolär.

    VIKTIGT att hon blir utredd ordentligt på psykriatin .

    Depression är en sjukdom med risk för suicid !

    Är hon bipolär så är risken för suicid 20ggr vanligare än "normalbefolkning"

    Nr 1      Kräv att bli remitterad till psykriatin..

Svar på tråden Deprimerad partner stöter bort migig.